شناسهٔ خبر: 50660538 - سرویس اجتماعی
منبع: دانشجو | لینک خبر

مردانی مطرح کرد

کشف یک ژن در کرونای دلتا که خودش خودش را می‌خورد / شواهدی مبنی بر آغاز پیک ششم وجود ندارد

استاد دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه یک ژنی در کرونای دلتا کشف شده که خودش، خودش را می‌خورد گفت: این همان ژن انتقال سریع بود، اما ...

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، «مسعود مردانی» در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه به حمدالله موارد بیماری کرونا روز به روز کمتر می‌شود، عنوان کرد: در بیمارستان‌ها هم آن ازدحام رو به افول است و مثلا در بیمارستان لقمان یک بخش کرونا و مراقبت‌های ویژه کرونا داریم و خوشبختانه نه تنها از روند رو به تزاید کاسته شده بلکه روند رو به افولی داریم، همچنین برخلاف برخی شایعات، شواهد متقنی در خصوص اینکه پیک ششم شروع شده وجود ندارد، باید حداقل دو هفته موارد جدید بیماری به صورت پلکانی رو به افزایش باشد یعنی یک ریتم سینوسی داشته باشیم تا ادعای پیک ششم ثابت شود.
وی در ادامه اظهار کرد:، اما ممکن است که هر لحظه با این پیک رو به رو شویم که همه این‌ها بستگی به این دارد که چقدر پروتکل‌ها را رعایت کنیم و واکسیناسیون را جدی بگیریم که خوشبختانه در کمیته کشوری نیز مصوب شده که افراد بالای ۶۵ سال دوز سوم را حداقل چهار ماه بعد از دوز اول بزنند و برای کادر پزشکی و درمانی نیز دوز سوم شروع شده، پس برای کاهش ایمنی برای افرادی که واکسن زدند هم فکر شده است.
این پزشک متخصص با اشاره به اینکه لذا نتیجه می‌گیریم اگر می‌خواهید خودتان و افراد خانواده‌تان پایتان به بخش مراقبت‌های ویژه باز نشود حتما واکسن بزنید، گفت:، چون برای آسودگی خاطر باید به ایمنی جمعی برسیم و تا آن زمان نمی‌توانیم از بیماری در امان باشیم.
مردانی همچنین در خصوص تفاوت‌های کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی نیز توضیح داد: خبر جالب این است که یکی از محققان نمونه‌هایی که برای کرونا فرستادند بررسی کرده و متوجه شده که یک بخشی آنفولانزای نوع «آ» بوده، یک بخشی کووید قدیمی بوده که مثل سرماخوردگی است و بخش دیگر هم سرماخوردگی بوده و تعداد کمی مبتلا به کرونا بودند، پس همه این‌ها مثل هم است، اما شاه علامت سرماخوردگی این است که تب بالا نیست، گرفتگی بینی و عطسه دارند و حال عمومی افراد خوب است و با استامینوفن و سرماخوردگی هم قابل کنترل است.
وی ادامه داد: در آنفولانزا بیمار به یکباره تب طوفانی و بدن درد و تن درد شدید پیدا می‌کند، اما کرونا آهسته آغاز می‌شود، سر درد و سرفه‌های خشک دارد، خلط ندارد و بدن درد و تن درد بعد از آن شروع می‌شود و به تدریج هم بویایی و چشایی از بین می‌رود که البته نگرانی بیشتر هم انتقال سریع است، لذا افراد باید سریعا خودشان را قرنطینه کنند، درست است علائم کرونا و سرماخوردگی بسیار به هم شبیه هستند، اما در شناسایی آن‌ها سابقه بیماری و تماس با فرد کرونایی نیز بسیار اهمیت دارد.
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص نگرانی افراد در خصوص فوت بعد از تزریق واکسن نیز یادآور شد: عارضه فوت به دنبال هر واکسنی وجود دارد، اما آنقدر تعداد آن کم است که به چشم نمی‌آید، الان هم فوت پس از واکسن کرونا به وزارت بهداشت گزارش می‌شود و در کمیته ویژه‌ای بررسی می‌شود که مشخص شود که واقعا علت واکسن بوده یا بیماری زمینه‌ای، اما شما به این توجه کنید که تا چند وقت گذشته ما روزانه شاهد چه آمار بالایی از مرگ‌و میر بودیم؟ ولی امروز این تعداد به ۱۰۰ نفر رسیده آیا این ارزش واکسن زدن ندارد.
مردانی همچنین تصریح کرد: قبل از واکسن ما چند شهید مدافع سلامت داشتیم؟ اما امروز این تعداد به صفر رسیده، به شایعات فضای مجازی در این خصوص هم توجه نکنید، چون ممکن است اخبار درست نباشد یا فوت به دلیل کرونا نبوده و یا خبر قدیمی باشد، پس واکسیناسون ارزشمند بوده و واقعا کمک‌کننده است، البته این جبهه‌گیری‌ها در طول تاریخ همیشه در خصوص همه واکسن‌ها وجود داشته و امروز هم در تمام کشور‌ها وجود دارد.
وی در خصوص ادعای برخی افراد در خصوص بیحالی و مشکلات پس از تزریق واکسن نیز گفت: یک سستی بعد از عفونت‌ها و تزریق واکسن‌ها ممکن است برای عده‌ای اتفاق بیفتد، اما متأسفانه امروز فضای مجازی باز است و برخی مطالب هم باعث تشویش اذهان می‌شود، این‌ها کمک می‌کند به این قضیه که فرد با انرژی منفی و با ترس با واکسن روبرو شود، نمی‌گویم عوارض وجود ندارد، هست، اما در هر اقدامی باید منافع فردی و جمعی را با مضار آن بسنجیم.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه یک ژنی در کرونای دلتل کشف شده که خودش، خودش را می‌خورد، افزود: این همان ژن انتقال سریع بود، اما انتقال چنین خبر‌هایی نیز درست نیست، چون ممکن است در جامعه بی‌خیالی ایجاد کرده و افراد رعایت‌ها را کاهش دهند.
مردانی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا صلاح است که دانش‌آموزانی که آسم دارند به صورت حضوری در کلاس شرکت کنند، گفت: اصلا اتفاقی نمی‌افتد، فقط باید علاوه بر واکسن کرونا، واکسن آنفولانزا هم بزنند، البته باید اذعان کنم که سیاست کلی ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس با شرایطی است که آسیبی به عزیزان دانش‌آموز وارد نشود، لذا حتما باید بازگشایی در زمانی باشد که بروز موارد جدید کرونا به حداقل رسیده و وضعیت شهرمان قرمز و نارنجی نباشد، ما باید به سمت بازگشایی مدارس برویم، ولی با شرایطی که بچه‌های ما آسیب نبینند و این شرایط را ستاد کرونا باید ایجاد کند که یکی از آن‌ها این است که بچه‌ای که واکسن نزده به هیچ وجه نباید به مدرسه برود، و انشاءالله اقداماتی در خصوص واکسن زیر ۱۲ ساله‌ها نیز در کشور انجام خواهد شد.
وی در پایان نیز عنوان کرد: در وبینار بین‌المللی که اخیرا با پزشکان داشتیم یکی از پزشکان مطرح و سرآمد در زمینه بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی تأکید کرد «کرونا تا ابد هست، اما با واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها آن را به حداقل می‌رسانید و با ایمنی جمعی کنترل می‌کنید، پس از آن کرونا نیز به یک بیماری بومی تبدیل خواهد شد» شاید از دو سال آینده بگویند هر سال همراه واکسن آنفولانزا یک واکسن کرونا هم بزنید، و به همین منظور برخی کمپانی‌ها در تلاشند تا هر دو واکسن را در یک واکسن ارائه دهند.