به گزارش ایلنا، سیدجواد حسینی در نشست خبری برنامه سنجش پیشدبستانیها اظهار کرد: تاکنون ۱۲۱ هزار و ۵۲۴ نوآموز پیشدبستانی معادل با ۲۲.۲۰ درصد در برنامه سنجش، نوبتگیری کردهاند که با هدفگذاری سنجش ۵۵ درصدی هنوز فاصله زیادی داریم و آگاهیبخشی و اطلاعرسانی به والدین و مربیان پیشدبستانیها از ضروریات است.
حسینی افزود: سنجش نوآموزان پیشدبستانی از سال ۱۳۹۴ با سنجش ۱۸۰ هزار نوآموز به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی با رویکرد مداخله بهنگام اضافه شد و در سال ۹۸ بیش از ۳۷۵ هزار نوآموز پیشدبستانی مورد سنجش قرار گرفتند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی گفت: در سال جاری سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز پیشدبستانی هدفگذاری شده است اما باتوجهبه مشکلات سامانه سیدا برای ثبت اطلاعات نوآموزان پیشدبستانی هنوز از برنامه عقب هستیم.
حسینی با بیان این که نوبتگیری نوآموزان پیشدبستانی در برنامه سنجش تا ده آذر و سنجش نیز تا پایان آذر ادامه دارد گفت: آگاهیبخشی به خانواده و مدیران مراکز پیشدبستانی در مشارکت نوآموزان پیشدبستانی در برنامه سنجش از اهمیت بالایی برخوردار است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با ارائه آماری از برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از سال ۱۳۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز شد و در سال ۱۳۹۸ به پوشش ۹۷.۶ رسید.
وی افزود: در سال ۱۳۹۹ و علیرغم شرایط کرونایی، پوشش سنجش به ۹۸.۸ رسید و در سال جاری رکوردی در برنامه سنجش با پوشش ۹۹.۲۲ درصد ثبت شد.
حسینی افزود: در تمامی استانها بهجز استان سیستان و بلوچستان که پوشش سنجش ۹۸.۶۸ درصد است درصد پوشش برنامه سنجش در سال جاری بالای ۹۹ درصد است و شهر تهران، استانهای البرز و قم بالاترین درصد پوشش را دارند.
حسینی با تأکید بر حرکت صعودی پوشش برنامه سنجش گفت: در سال جاری دو قلمرو سنجش شایستگیهای حرکتی نوآموزان با مشارکت معاونت تربیتبدنی و سلامت و غربالگری نوآموزان ۵ تا ۷ساله در معرض مشکلات یادگیری به برنامه سنجش اضافه شد.
وی با بیان این که آموزشوپرورش استثنایی از طریق ۸۰۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری به دانشآموزان دیرآموز خدمات ارائه میکند، گفت: در سال جاری با رویکرد مداخله بهنگام و پیشگیری از مشکلات ویژه یادگیری، غربالگری نوآموزان ۵ تا ۷ساله در معرض مشکلات یادگیری به برنامه سنجش اضافه شد تا با رویکرد مداخلات بهنگام و نقش دادن به خانوادهها و معلمان مدارس مانع از گسترش مشکلات یادگیری شد.
وی افزود: مراکز مشکلات ویژه یادگیری سال گذشته به بیش از ۴۹ هزار نفر از دانشآموزان عادی خدمات ویژه ارائه کردهاند.
حسینی با بیان این که با توجهبه زمان محدود برنامه سنجش امکان سنجش صددرصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان نیست گفت: با رویکرد پوشش تمامی نوآموزان در برنامه سنجش، در هر استان یک پایگاه دائمی سنجش با اتاق آکوستیک راهاندازی شده است تا در طول سال بازماندگان از سنجش، مورد ارزیابی قرار گیرند.
وی افزود: در کنار پایگاههای دائمی سنجش در هر استان یک پایگاه جامع خدمات مشاورهای، توانبخشی و آموزشی نیز راهاندازی خواهد شد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با ارائه آماری از ارجاعات تخصصی گفت: در سنجش سال جاری ۱۶۵ هزار و ۴۰۵ نوآموز پیشدبستانی معادل با ۱۱.۱۵ درصد ارجاع هوش، ۲۴ هزار و ۹۵ نوآموز معادل با ۱.۶۴ ارجاع شنوایی، ۶۴ هزار و ۸۹۵ نوآموز معادل با ۴.۳۷ ارجاع بینایی، ۲ هزار و ۹۹۲ نفر ارجاع جسمی حرکتی و ۱۰۸۱ نوآموز ارجاع اتیسم شدند.
حسینی در ادامه با اشاره به نهضت ملی توانافزایی برای تأمین تجهیزات آموزشی، ورزشی و توانبخشی دانشآموزان استثنایی گفت: سال گذشته باهمت خیرین ۱۴۵ میلیارد تومان تجهیزات توانافزایی برای دانشآموزان استثنایی خریداری شد.
وی افزود: هم چنین در راستای طرح هدایت تا کنون ۳۶۱ هزار تبلت به دانشآموزان کمبرخوردار اهدا شده است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با بیان این که یکی از چرخشهای سازمان آموزشوپرورش استثنایی چرخش از تفکیک به سمت تلفیق است، گفت: آموزشوپرورش استثنایی در حوزه فراگیرسازی از نظر کمی رشد خوبی داشته است اما از نظر کیفی نیاز به اقداماتی دارد.
وی به اقدامات در خصوص کیفیتبخشی به طرح تلفیقی فراگیر اشاره کرد و گفت: سامانه «ندای همراه» برای پاسخگویی به معلمان، والدین و دانشآموزان ایجاد شده است و ۵۸ مرکز مشاوره نیز در کشور به دانشآموزان استثنایی و والدین آنها خدمات ارائه میدهند.
∎