بلاتکلیفی ارزی صنعت روغن نباتی
فارس |دبیر انجمن صنایع روغن نباتی گفت: بلاتکلیفی دولت در مورد نرخ ارز و نحوه تخصیص آن در 6 ماه دوم سال برای صنعت روغن نباتی مشکلساز میشود. امیر هوشنگ بیرشک با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 260 هزار تن روغنهای بخش خصوصی در بنادر رسوب کرده و دولت ارز مورد نیاز واردکنندگان بخش خصوصی را تامین نمیکند، گفت: دولت به بهانههای مختلف از جمله تغییر دولت، انتصاب وزیران، تغییر اولویتهای ارزی، کمبود ارز و ... از تخصیص ارز به روغنهای رسوبی بخش خصوصی در بنادر سر باز میزند.وی افزود: سیاست ارزی دولت در شش ماه دوم سال جاری نیز مشخص نیست و هر روز شایعاتی در زمینه تغییر نرخ ارز به گوش میرسد و بیم آن میرود، ادامه وضعیت کنونی باعث برهم خوردن نظم کنونی در بازار روغن نباتی شود.بیرشک با بیان اینکه دولت تاکنون به وعدههای ارزی خود عمل نکرده است، تصریح کرد: بارها و بارها در مکاتبات مختلف و نشستهای حضوری شرایط صنعت روغن نباتی برای دولتمردان تشریح شده است و آنها قول مساعد برای حل مشکلات دادهاند بهطوری که در جلسه اخیر با وزیر جهاد کشاورزی، وزیر شخصا دستور داد، به سرعت مشکل ارزی روغن خام بررسی و تعیین تکلیف شود و صنعت روغن نباتی از بلاتکلیفی رهایی یابد اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.وی افزود: نبود رویه مشخص در تصمیمگیری باعث شده واردکنندگان روغن خام هیچ گونه تمایلی به واردات نداشته باشند و عملا خرید آتی روغن خام متوقف شده است. همچنین اعتبار واردکنندگان در بازارهای جهانی از بین رفته است. دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در خصوص وضعیت تامین روغن خام مورد نیاز صنعت با توجه به عدم تخصیص ارز به بخش خصوصی، گفت: بر اساس مصوبات موجود، شرکت بازرگانی دولتی وظیفه ذخیرهسازی روغن خام (ذخایر استراتژیک) را دارد اما متاسفانه به دلیل نامناسب بودن ترکیب روغنهای موجود این شرکت، صنعت روغن نباتی با چالش جدی برای تولید روغن مورد نیاز صنف و صنعت و روغن سرخ کردنی مواجه شده است.وی خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام شرکت بازرگانی دولتی موجودی روغن پالم این شرکت به کمترین میزان در چند سال اخیر کاهش یافته است و امکان توزیع مناسب روغن پالم در حال حاضر وجود ندارد و این در حالی است که نزدیک به 100 هزار تن روغن پالم بخش خصوصی ماههاست در بنادر کشور رسوب کرده و چشم انتظار تخصیص ارز است.بیرشک، نبود روغن خام را چالشی مهم برای صنعت روغن نباتی اعلام کرد و تصریح کرد: روغن پالم یکی از مواد اولیه مهم برای تولید روغنهای صنف و صنعت و روغن سرخ کردنی است و بیم آن میرود اگر دولت در اسرع وقت ارز روغنهای پالم موجود در بنادر را تخصیص ندهد، تولید روغن صنف و صنعت و روغن سرخ کردنی با مشکل مواجه شده و عملا متوقف شود.
افزایش ۵۰ درصدی صادرات میوه ایران به روسیه
ایلنا| ایران در سال 2021 صادرات میوه به روسیه را 50 درصد افزایش داد که در این میان سیب و کیوی اصلیترین کالاهای صادراتی بودند.ارزش صادرات میوه و خشکبار ایران به روسیه در سه فصل اول سال 2021 به ارزش 196 میلیون دلار رسیده یعنی صادرات میوههای ایرانی به این کشور در نه ماهه اول سال2021 از نظر ارزشی 1.5 برابر مدت مشابه در سال 2020 است. افزایش عرضه میوه و خشکبار ایران به بازار روسیه یکی از دلایل مشکلات عرضهکنندگان میوه از مولداوی و ازبکستان در سال گذشته است. چون ایران میتواند طیف گستردهای از میوهها را تقریباً در تمام طول سال عرضه کند که از این بابت نسبت به رقبای خود متمایز میشود.همچنین، عرضهکنندگان ایرانی در تبلیغ میوههای خود فعال هستند، در حالی که برای مثال صادرکنندگان مولداوی به ندرت به تبلیغ محصولات خود روی میآورند. آندری یارمک، اقتصاددان میگوید، ایران از این نظر اغلب در میان پنج کشور فعال است و مولداوی معمولاً در بین ۱۰ کشور اصلی نیز قرار ندارد.سیب یکی از کالاهای اصلی صادراتی ایران به روسیه است. بهطوریکه ایران در 9 ماهه نخست سال2021 صادرات خود به این کشور را 2.5 برابر کرده و به 125 هزار تن رسانده است. پس از آن، کیوی با 37 هزار تن، هندوانه 27.4 هزار تن، هلو و شلیل 26.6 هزار تن، کشمش 12.2 هزار تن، خرما 7.4 هزار تن قرار دارند.البته کارشناسان خاطرنشان میکنند که شاید حجم مبادلات بیشتر از این آمار باشد، زیرا برخی از میوههای ایران از طریق کشورهای ثالث به روسیه صادر میشود. تقریباً تمام میوههای ایرانی صادر شده به روسیه در سال2021 افزایش چشمگیری داشته و تنها صادرات انگور، هلو، گیلاس، آلو کاهش یافته است. طبیعتاً سرمای بهاره که بخشی از برداشت میوههای هستهدار را در ازبکستان خراب کرد، بر برداشت آن در ایران نیز تأثیر دارد.بیشترین نرخ رشد صادرات به روسیه در بخش کیوی ایرانی بوده که میزان عرضه آن 2.7 برابر شده و همچنین صادرات کشمش ایران بیش از دو برابر شده است. به این ترتیب، پس از 9 ماه از سال2021، روسیه سومین بازار مهم میوه و خشکبار برای ایران است. در اولین رتبه، با فاصله زیاد از سایرین، عراق با 370 میلیون دلار قرار دارد. هند نیز دومین بازار مهم میوه ایرانی است. سایر کشورهای منطقه نیز از جمله بازارهای مهم فروش میوههای ایرانی هستند. قزاقستان دهمین واردکننده میوه و آجیل ایرانی، قرقیزستان یازدهم و اوکراین سیزدهم است. ازبکستان که در رتبه هجدهم این فهرست قرار دارد، با بالاترین نرخ رشد خرید از ایران قابل توجه بوده و در سال ۲۰۲۱ صادرات به این کشور ۱۱ برابر شده است!