شناسهٔ خبر: 50278672 - سرویس فرهنگی
منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

وزیر علوم رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به پیشنهاد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با اکثریت آرای اعضای این شورا به عنوان ریاست شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی انتخاب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، جلسه ۳۵۹ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با حضور محمدعلی زلفی گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و  سعید رضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

بر اساس این جلسه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اکثریت آراء اعضای این شورا به عنوان ریاست شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی انتخاب شد.

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضدر این جلسه من تبریک اعیاد ماه ربیع الاول گفت: ان شاالله خداوند ما را پیرو سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام صادق (ع) قرار دهد. خدمت دکتر زلفی گل و اعضای جدید شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها خیر مقدم عرض می‌کنم.

وی افزود: واقعیت این است که توسط شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کارهای مهمی در محیط دانشگاه‌های کشور در حوزه فرهنگ و سلامت محیط فرهنگی و مسئولیت اجتماعی دانشگاه می‌توان انجام داد؛ بنابراین ریاست وزیر محترم علوم بر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، این زمینه را فراهم خواهد کرد تا با همکاری جامعه دانشگاهی کارهای مفید و مثبت صورت گیرد. درحقیقت یکی از گلایه‌هایی دوره قبل از شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها این بود که ما بر ماموریت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها تمرکز کمتری داشته‌ایم. به حوزه آموزش و پژوهش و یک سری از حوزه‌هایی که ستاد نقشه جامع علمی هم در آنجا ماموریت دارند، ورود می‌کنیم، اما درواقع در این شورا، بحثمان محیط فرهنگی دانشگاه‌های کشور و هم حوزه علوم پزشکی و حوزه وزارت علوم و هم دانشگاه آزاد اسلامی است.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: خوشبختانه حجت الاسلام رستمی هم پیگیر کارهای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و قادم مقام آن هستند لذا ظرفیت‌هایی موجود که این کار را راهبری می‌کند و حجم کار تنها بر روی دوش وزیر علوم نیست.

از پتانسیل شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در وزارت علوم بهره می‌بریم

در این جلسه محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی یکی از شوراهای اصلی است که در وزارت علوم از پتانسیل این شورا استفاده می‌کنیم. چند طرح جدید در وزارت علوم داریم که در این شورا ان شاالله مورد حک و اصلاح شورا قرار گیرد و امکان اجرایی شدن آن محیا شود. شورای اسلامی شدن را محلی برای هدایت سیاست‌های کلان و راهبردی دانشگاه‌ها می‌دانیم.

وی اظهار کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را مورد مطالعه قرار دادم و کار بسیار زیبا و جامعی انجام شده است و باید به همه کسانی که در تهیه سند زحمت کشیده‌اند؛ دست مریزاد گفت. خواهش می‌کنم در یک جلسه به مرور سند بپردازیم تا معلوم شود کدام بخش سند اجرایی و کدام بخش انجام نشده است و علت اجرایی نشدن آن چیست؟ آیا مشکلات قانونی، کم توجهی است و یا اینکه نیازمند آیین نامه‌ایم و... بنابراین در جلسه آینده معاونین وزارتخانه علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشته باشند تا سخنان آن عزیزان هم بشنویم اگر چه مواردی که در سند است هم آموزشی، پژوهشی و هم فرهنگی و اجتماعی است؛ بنابراین دستور کار جلسه بعدی را برای بررسی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها اختصاص دهیم.

رئیس شورای اسلامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی انتصابی نیست

حجت الاسلام روح‌الله شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ضمن اشاره به دستور جلسه مبنی بر انتخاب رییس شورا و نیز ارایه گزارشی از فعالیت‌های شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به مناسبت تغییر روسای محترم دستگاه‌های آموزش عالی و معاونین به منظور کسب اطلاعاتی از پیشینه شورا؛ خدمت زلفی گل خیر مقدم عرض کرد و گفت: انتخاب رئیس شورا برحسب رویه و عرف متعارف شورا در تغییر دولت‌ها و وزرا برگزار می‌شود. رئیس شورای اسلامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی انتصابی نیست بلکه انتخابی است البته رویه جاری این است که وزرای علوم، رئیس شورای اسلامی شدن هستند، اما بعضا موارد دیگری هم بوده است.

وی افزود: رأی گیری براساس آرای اعضای اصلی شورا است که جلسه ما هم مرکب از اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها است که ۱۵ نفر از اعضای حقیقی و حقوقی این شورا را تشکیل می‌دهند که با حد نصاب ۸ نفر جلسه رسمیت می‌یابد و مصوباتش رسمی است. همچنین مصوبات پس از دو هفته‌ای که به استحضار دبیر و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، اگر مخالفی نداشته باشد، مصوبه شورای عالی محسوب می‌شود.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بیان کرد: در این جلسه ارایه گزارشی از گزیده اقدامات شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها به اطلاع وزیر علوم برای کسب اطلاعات درباره شورا خواهد رسید. گزارش دقیق‌تر برای اشراف وزیر علوم و اعضای محترم جدید در عرصه تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری تقدیم خواهد شد.

مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی از دولت سیزدهم تحول و انقلابی بودن است

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات خود سه ماموریت ویژه برای شورای عالی انقلاب فرهنگی ذکر می‌کنند که جای تامل دارد. ایشان می‌فرمایند از نظر این جانب سه موضوع مهندسی فرهنگی، تهیه نقشه جامع علمی کشور و همچنین تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور اعم از آموزش و پرورش و آموز ش عالی اولویت‌های اصلی فعالیت‌های شورا به شمار می‌روند و لازم است شورا در حد کفایت نسبت به اختصاص ظرفیت‌های خود به این موضوع اقدام نماید.

وی افزود: از نظر رهبری ما سه محور در حوزه فعالیت‌های شورای انقلاب فرهنگی به عنوان شورای بالادستی نظام در حوزه علم و فرهنگ داریم. چه بسا همین تعبیر من هم نارسایی داشته باشد. ایشان حوزه آموزش را به قدری حائز اهمیت می‌دانند که نه ذیل حوزه علم یا فرهنگ بلکه قسیم آن‌ها تلقی می‌شود یعنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیرهایی که به حوزه آموزش، تحول نظام آموزشی می‌پردازد را باید توجه کنیم. در حوزه آموزش و پرورش یک سند و یک شورا به نام شورای تحول بنیادین آموزش و پرورش داریم که در گذشته ذیل شورای اسلامی شدن فعالیت می‌کرد و به تدریج به شورایی مستقل تبدیل شد.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی ابراز داشت: سوال این است که قسمت نوسازی و تحول در نظام آموزش عالی کشور در کجای شورا توجه می‌شود؟ اگر بگوییم نقشه جامع علمی کشور که خودش ماموریت دیگری دارد و ارتباطی به حوزه تحول و نوسازی نظام آموزش عالی ندارد و جای دیگری غیر از دانشگاه اسلامی و سند دانشگاه اسلامی در حوزه آموزش عالی کشور که به بخش آموزشش توجه کند، نداریم. یعنی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی کشور آن بازوی تحول و نوسازی آن برای شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هنوز ما و دبیرخانه شورا به این بخش از ماموریت اهتمام نداریم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به مطالبه رهبری از دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: مطالبه رهبر معظم انقلاب از دولت سیزدهم تحول و انقلابی بودن است. رهبر از دوسال پیش اعلام کردند راهکار حل مشکلات کشور کار تحولی است و راهکار آن هم روی کار آمدن یک دولت تحول خواه و معتقد به عناصر تحول آفرین است. الحمدلله رویکرد خوبی رییس جمهوری سیزدهم دارند و انصافا ایشان ابایی از تلاش در حوزه‌های ماموریتی خود که رهبری مطالبه کردند، ندارند.

مصوبه ۱۹۶ هیأت عالی جذب را دوسال دیگر تمدید کنند

محمدعلی کی‌نژاد رئیس هیأت عالی جذب هیات‌علمی دانشگاه‌ها در پیش از دستور جلسه گفت: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بعضی از مصوبات هیات عالی جذب که باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسید، آن زمان اجازه گرفتیم (تا شاید در نوبت قرار بگیرد و موضوع طولانی بشود) مصوباتی که باید به تصویب شورا می‌رسید را در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها بیاوریم و بعد از تصویب در این شورا، مرحله ۱۵ روزه‌ی خود را طی کند. سال ۱۳۹۶ به درخواست مرکزی جذب وزارت علوم، اعضای جذب هیأت علمی متقاضی تبدیل وضعیت بودند، تابع جدولی امتیازات شد که آن جدول امتیازات را خود هیأت‌های امنا تصویب کرده بودند؛ بنابراین بورسیه‌هایی که با همه گرفتاری متعدد وارد دانشگاه‌ها شده‌اند، نگران این بودند که براساس ماده چهار مصوبه ۶۰۸ مشکلات مجددی پیدا کنند. در نتیجه این مصوبه را به ما پیشنهاد دادند و در جلسه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ مصوبه ۱۹۶ را تصویب کردیم.

وی افزود: مدت چهار سال این مصوبه کار کرده است و از اول فروردین ۱۴۰۰ آن را لغو کرده‌ایم. به هر حال مشکلاتی به وجود آمده در وزارت علوم که دکتر خاکی صدیق در جریان هستند. آن‌ها عنوان کردند با به وجود آمدن بحث کرونا، دو سال دیگر این مصوبه ادامه یابد و ما پیشنهاد دادیم اعضای هیأت علمی که از تاریخ مصوبه ۱۹۶ به تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ هیأت عالی جذب که متقاضی تبدیل وضعیت بودند تابع جدول امتیاز مصوب وزارتین باشند و حداکثر از تاریخ ۲۶ مهر ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ فرصت دارند جهت تبدیل وضعیت اقدام نمایند و مصوبه ۲۶۷، ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ هیات عالی جذب هم متوقف شد؛ بنابراین از تاریخ ۲۶ مهر ۱۴۰۰ افراد جذب می‌شوند از مصوبه تبعیت نخواهند کرد بلکه از مصوبه خود شورای عالی انقلاب فرهنگی که ماده چهار ۶۰۸ تبعیت خواهند کرد. در نهایت این مصوبه را در اینجا خواستاریم دوستان دو سال تمدید کنند تا وزارت خانه علوم رویش کار کند و توقف مصوبه ۲۶۷ را نیز خواستاریم.

همچنین براساس سخنان کی نژاد در هیآت عالی جذب نیز تصویب شد که خلج به عنوان دبیر هیأت مرکزی جذب وزارت علوم و باقری فرد به عنوان دبیر هیأت مرکزی وزارت بهداشت معرفی شوند که باید در شورای اسلامی شدن هم طرح و تصویب شود.

وضعیت واکسیناسیون دانشجویان در تهران به مراتب از شهرستان‌ها بهتر است

در ادامه محمدمهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی با موضوع «بازگشایی دانشگاه و آمار واکسیناسیون هیأت علمی و دانشجویان» پرداخت و گفت: براساس این تحقیق و جامعه آماری وضعیت واکسیناسیون دانشجویان در تهران به مراتب از شهرستان‌ها بهتر است و در شهرستان‌ها عدم رغبت به واکسیناسیون بیشتر است. این گزارش نشان می‌دهد که در زمینه دانشجویان باید کار اجتماعی و فرهنگی بیشتری انجام دهیم و عوامل عدم اقبال دانشجویان را به واکسن را باید شناسایی کرد. درواقع ۳۰ درصد دانشجویان در شهرستان‌ها و در تهران تا ۶۰ درصد دانشجویان واکسن زده‌اند.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۳ که سند دانشگاه اسلامی ابلاغ به پنج مجموعه وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، جهاد دانشگاهی و نهاد نمایندگی رهبری شد. از دانشگاه خواسته شد تا در قالب سند، برنامه راهبردی خودشان در ارتباط با سند ارایه دهند. این موضوع تقریبا مسکوت مانده است و تاکنون در این جلسات به اجزا پرداخته‌ایم و به سند راهبردی نپرداخته‌ایم. ما در دانشگاه آزاد سند تعالی ۵ ساله را آماده کرده‌ایم. نکته مهمی در سند استان است که هر استانی سند آمایش آموزش عالی و آمایش اجتماعی و اقتصادی آن استان را دارد که به عنوان یک پشتوانه مطرح است. تقاضا داریم در یک وقت مفصل این سند در این شورا طرح و گزارش آن در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شود.

معاون اول رئیس جمهور باید به عنوان مجری ابلاغ کننده مصوبات در جلسات حضور داشته باشد

در ادامه حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی به سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در خصوص فرمایشان رهبری اشاره کرد و گفت: در این زمینه سه سند تحول بنیادین در حوزه آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی و نقشه مهندسی فرهنگی تهیه شده است. با توجه به اینکه بنده توفیق حضور در شورا را در دولت نهم و دهم و دولت یازدهم و دوازدهم دارم. سوال این است که چقدر ما وقت گذاشته‌ایم تا ببینیم این اسناد اجرایی شدن یا نه؟ از نظر من به ویژه در حوزه توسعه علمی و فناورانه اسناد اجرایی نشده‌اند. اسناد بخشی هم در شورای راهبری نقشه جامع تهیه کردیم که خیلی با دولت مرتبط نباشد. علت این امر این است که دولت ما شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان سیاست گذار عالی قبول ندارد. در جلسات هم اگر جسمش حضور داشته باشد، اما روحش نیست تا این مشکل حل نشود این مسائل حل نخواهد شد.

وی افزود: آیت الله دکتر رییسی کار خوبی انجام دادند که در شورای عالی فرهنگی در این زمینه صحبت‌هایی شده است، اما به این سخنان جدی هنوز نرسیده که دولت باید بپذیرد که شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونگذار است و اگر سندی تهیه می‌شود، در اجرایش حضور جدی داشته باشد. بهترین فناوری‌ها تولید می‌شود، اما مورد استفاده قرار نمی‌گیرد یعنی اراده و برنامه‌ای در این زمینه نیست؛ شورای عالی باید در این خصوص با دولت به تعیین تکلیفی برسد. همچنین معاون اول رییس جمهوری باید به عنوان مجری ابلاغ کننده مصوبات در جلسات حضور داشته باشد تا این مسائل حل نشود، دور خودمان می‌گردیم.

به سیاست گذاری (اسنادنویسی)، پشتیبانی و هم نظارت و ارزیابی در اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیازمندیم

فرزاد جهان‌بین، سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها را مهم دانست و گفت: معتقدم شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای اقماری بحث سند نویسی را انجام می‌دهند؛ هر چند در خود سندنویسی اشکالاتی وجود دارد و تا حدی کلی است که همه چیز در آن گنجانده می‌شود. از این موضوع که بگذریم ابزاری برای نظارت و پیجویی نیست. مثلا برای تک تک واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کارنامه فرهنگی صادر کرده‌ایم. کارنامه برگرفته از سند دانشگاه اسلامی و سند تحول تعالی ۲۳ شاخص داشت که هم نقش پس پیشینی داشت یعنی همت‌ها، اراده‌ها و فکرها را به سمت اولویت‌ها معطوف می‌کرد و هم به صورت پسینی ارزیابی صورت گرفت و از واحدهای دانشگاهی موفق تقدیر شد و واحدهای دیگر هم ضعف هایشان را متوجه شدند.

وی افزود: این موضوع که دکتر زلفی گل و دکتر عاملی در حکم‌هایشان بنویسند «سند» این سند اجرا شدنی نیست! برای این موضوع باید سازکاری ایجاد شود که واحدهای دانشگاهی ارزیابی شوند و هر سال این ارزیابی‌ها به مراجع ذی صلاح ارسال شود و براساس آن تصمیم گیری شود. اگر این موضوع اتفاق نیفتد نه تنها در بیانیه گام دوم بلکه در گام سوم انقلاب هم دانشگاه اسلامی محقق نخواهد شد و حتی به سمتش هم حرکت نخواهیم کرد؛ بنابراین ما به سیاست گذاری (اسنادنویسی)، پشتیبانی و هم نظارت و ارزیابی نیازمندیم که نظارت هم باید کلان و عالمانه باشد. برای این مباحث هم پیشنهاداتی داریم تا در این جلسات الگو ارایه دهیم تا برای کلان دستگاه‌های مخاطب سند دانشگاه اسلامی، اجرایی شود.

انتهای پیام/