به گزارش جوان بعد از فرصت شش ماهه مجلس به وزارت صمت برای تعیینتکلیف صنعت خودرو و افزایش تیراژ تولید، داخلیسازی قطعات خودرو و کاهش ارز بری آن مورد توجه قرار گرفت. معاون وزیر صمت با تأکید براینکه اقتصاد صنعت خودرو باید اصلاح شود، گفت: پروژه اول وزیر صمت اصلاح قیمتگذاری و مکانیزم زنجیره ارزش در صنعت خودروسازی خواهدبود.
میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو که از سال گذشته آغاز شده، امسال نیز با ارائه گزارش یکساله کار خود را آغاز کرد. در این نشست از فرسودگی صنعت خودرو و زیانده بودن بنگاهها خبر دادهشد و بر لزوم اصلاح اقتصاد این صنعت تأکید شد. معاون وزیر صمت در پنجمین میز تخصصی با اشاره به میزان رشد صنعتی در سال گذشته و امسال گفت: در سال ۹۹، ۱/۸ درصد رشد صنعتی در کشور داشتیم. بر اساس آمار مرکز آمار ایران در سه ماه ابتدایی امسال رشد صنعتی ۵/ ۵ درصد و بر اساس آمار بانک مرکزی ۱/۶ درصد بودهاست. مهدی صادقی نیارکی با اعلام اینکه در پروژه نهضت ساخت داخل در سال ۹۹ سهم هر استان از ۲۱۱ اقلام گلوگاهی مشخص شد و برنامه نیز ۵/۳ میلیارد دلار بود که ۲ میلیارد دلار آن تأیید شدهاست، افزود: برنامه نهضت ساخت داخل برای امسال ۴/۳ میلیارد دلار است که برنامه شش ماه نخست ۲/ ۲ میلیارد دلار بود.
وی تصریح کرد: برنامه وزارتخانه و سازمان گسترش برای افق ۱۴۰۴ تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو بود که از این میزان ۳۰ درصد سهم صادرات میشد. با این حال مشکلات ساختاری صنعت خودرو و مشکلات پیرامونی این صنعت آیا اجازه دستیابی به این هدف را میدهد؟
صادقی نیارکی با بیان اینکه در صنعت قطعهسازی باید سرمایهگذاری صورت گیرد، گفت: از بنگاهی که زیان دیده چطور توقع اصلاح ساختار، توسعه صادرات رقابت و سرمایهگذاری داریم؟ اقتصاد صنعت خودرو باید اصلاح شود که مهمترین بخشِ پروژههای مربوط به خودرو است. معاون وزیر صمت افزود: پروژه اول وزیر صمت اصلاح قیمتگذاری در زنجیره خودروسازی است؛ همچنین مکانیزم زنجیره ارزش در صنعت خودروسازی اصلاح خواهد شد. علاوه بر این اصلاح ساختار مدیریتی، نوسازی ناوگان تجاری و بهبود وضعیت صادرات هم جزو پروژههای وزیر صمت است.
تولید خودروی صادراتی
صادقی نیارکی با اعلام اینکه در بخش ناوگان تجاری نیاز زیادی به اصلاح و بهبود فرایندها داریم؛ چراکه ناوگان فرسوده هم شدهاند، افزود: در مورد مشوقها مثل مالیات و تسهیلات ارزانقیمت نیز نیاز به قانون داریم.
وی با بیان اینکه تسهیلات با سود ۱۸ درصد در تورم کنونی خیلی غیرطبیعی نیست، ولی برای همکاری در ارائه تسهیلات با سود کمتر آمادگی داریم، گفت: باید خودرویی داشته باشیم که در خارج بتوانیم بفروشیم؛ بنابراین تکلیف گیربکس اتوماتیک و مصرف سوخت و ... باید مشخص شود. در این مراسم «آرش محبینژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور اظهار داشت: ارتقای داخلیسازیها در صنعت خودرو از برکات تحریم بود، زیرا برنامه منسجمی در حمایت از تولید داخل وجود نداشت و اگر هم این کار را نمیکردیم امریکا موفق به زمین زدن صنعت خودروی کشور در سال ۹۸ میشد. وی بیان داشت: از این پس نیز هر اتفاقی در زمینه تحریمها بیفتد، ضربهپذیری صنعت خودرو و قطعهسازی افزایش یافتهاست.
محبینژاد با بیان اینکه در چهار میز قبلی ساخت داخل دستاوردهای چشمگیری به دست آمده، خواستار ورود خودروسازان خصوصی از میز ششم داخلیسازی شد. وی گفت: توان بالقوه صنعت قطعهسازی کشور، وقتی پیشتر ۸۵ درصد خودروهای پرتیراژ نظیر پراید، سمند، پژو ۴۰۵ و ... داخلیسازی شدهبود به میزان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال بود، اما اکنون با دو چالش مواجه شدهاست.
محبینژاد، برنامه تولید ۳ میلیون دستگاه تا افق ۱۴۰۴ را امکانپذیر دانست، اما گفت: نیازمند یک سری پیشنیاز است، این کار باید با تعامل و همکاری بخش خصوصی انجام شود.
کاهش ارزبری بیش از ۳۷ میلیون یورو برای داخلیسازی قطعات
مدیر عامل ایران خودرو در این نشست گفت: از میز اول خودکفایی تاکنون، ۱۴۹ قطعه برای داخلیسازی تعریف شده که تا امروز ۸۷ قطعه با کاهش ارزبری سالانه ۴/۶۹ میلیون یورو به تولید انبوه رسیدهاست. به گزارش تسنیم، فرشاد مقیمی اظهار کرد: تعداد ۱۳ پروژه و ۱۸ قطعه در میز پنجم تعریف شدهاست که ۱۴ سازنده داخلی تأمین این قطعات را بهعهده دارند، کاهش میزان ارزبری سالانه این قطعات، ۴/۳۷ میلیون یورو است. تاکنون حدود ۶۰ درصد اهداف داخلیسازی قطعات محقق شدهاست. هدف کاهش ارزبری میزهای یک تا پنج ساخت داخل، برای داخلیسازی ۱۴۹ قطعه، سالانه ۲۰۴ میلیون یورو پیشبینی شدهاست.
جوان: اصلاح قیمتگذاری در زنجیره خودروسازی پروژه اول وزیر صمت اعلام شد
معاون وزیر صمت با تأکید براینکه اقتصاد صنعت خودرو باید اصلاح شود، گفت: پروژه اول وزیر صمت اصلاح قیمتگذاری و مکانیزم زنجیره ارزش در صنعت خودروسازی خواهدبود.
صاحبخبر -
∎