در جلسهای که معاونت امور فرهنگی با ناشران برگزار کرد، بر تشکیل کارگروهی برای مبارزه با تکثیر غیرقانونی کتاب و صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان و نحوه حمایت از ناشران آموزشی تاکید شد.
به گزارش ایلنا، سومین جلسه از مجموعه نشستهای معاون امور فرهنگی با تشکلها و انجمنهای حوزه نشر با اعضای هئیت مدیره انجمن فرهنگی ناشران آموزشی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این نشست یحیی دهقانی، کاظم قلمچی، وحید تمنا، علی امینصادقیه، محمدحسین متولی، امین آصفی و ابوذر نصری حضور داشتند و با اشاره به سابقه شکلگیری این تشکل، فعالیتهای پیشین آن، مسایل و مشکلات پیشرو و نقش و جایگاه ناشران آموزشی سخن گفتند و خواستار حمایت معاونت امور فرهنگی از این گروه از ناشران در موضوع توزیع کاغذ، خرید کتاب، ارایه تسهیلات و برگزاری جشنوارههای فرهنگی شدند.
تصمیمگیری در حوزه نشر با حضور انجمنها و تشکلها
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی، با اشاره به جایگاه ناشران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ناشران صاحب این خانه و ما و دیگر مدیران فرهنگی مهمان هستیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متعلق به ناشران است و امیدوارم در این دوره ارتباطات موثر فرهنگی با ناشران بیش از گذشته شود.
وی با تاکید بر لزوم مشارکت انجمنها و تشکلها برای تصمیمسازی در حوزه نشر گفت: مسائل حوزه نشر متعدد و پراکنده هستند، از این رو حتما نیازمند حضور اهالی نشر و استفاده از نظرات و دیدگاههای آنان هستیم.
راهاندازی کارگروههای معاونت امور فرهنگی
احمدوند با اشاره به تاسیس کارگروههایی در معاونت امور فرهنگی برای پیگیری برخی مسائل گفت: هماکنون کمیته مساله کاغذ داخلی تشکیل شده و در حال بررسی شرایط موجود و مشکلات کارخانههای داخلی برای تولید است. وی ادامه داد: همچنین کارگروهی برای مبارزه با تکثیر غیرقانونی کتاب و صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان ایجاد میشود. متاسفانه آثاری که مجوز دریافت کردهاند و در بازار پرفروش هستند به صورت غیرقانونی تکثیر و به فروش میرسند که باید برای حل این مشکل برنامهریزی و اقدام کنیم.
ضرورت تعریف مدلی برای حمایت از ناشران آموزشی
وی با اشاره به تفاوت میان نشر علمی و نشر آموزشی گفت: باوری در ذهن مخاطبان ایجاد شده است که نشر آموزشی، نشر کمک درسی است. جامعه نشر آموزشی باید تلاش کند تا وجهه و رویکرد علمی را بیش از پیش نمایان کند. این ناشران میتوانند نقش مهمی در گسترش دانش و تقویت روحیه نوجویی در کودکان ونوجوانان داشته باشند.
احمدوند همچنین درباره نحوه حمایت از ناشران آموزشی نیز گفت: از آنجا که فضای نشر ناشران آموزشی متفاوت با دیگر ناشران است، باید حمایتهایی را که قرار است در این حوزه داشته باشیم مشخص کنیم و شیوهای برای آن طراحی کنیم.
وی ادامه داد: تولید کتاب علمی و تولید کتاب آموزشی شبیه هم هستند اما کارکردهای متفاوتی دارند. هر دو کتاب هستند و فعالیت فرهنگی محسوب میشوند اما عرصه آنها متفاوت است.
ضرورت تقویت زیرساختهای عرضه در حوزه نشر
معاون امور فرهنگی بر ضرورت تقویت زیرساختهای عرضه و ترویج کتاب تاکید کرد و گفت: اگر این دو حوزه را تقویت کنیم اتفاقات خوبی برای تمام ناشران رخ خواهد داد. نشر نه فقط یک فعالیت فرهنگی بلکه یک کار اقتصادی جدی است و کسی که وارد این عرصه میشود علاوه بر صلاحیتهای فرهنگی، دانش و تخصص حرفهای باید توان و امکانات مالی لازم را دارا باشد.
وی با تاکید بر تغییر در نظام حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در صورت تغییر در نظام حمایتی، مطمئنا صنعت نشر میتواند علاوه بر تاثیرات فرهنگی، اشتغالزا، کارآفرین و تولیدکننده ثروت باشد. احمدوند با اشاره به ضرورت انجام فعالیتهای آموزشی و ترویجی در حوزه کتاب گفت: معاونت امور فرهنگی این آمادگی را دارد تا از فعالیتهای آموزشی و ترویجی انجمنها حمایت کند. احمدوند تاکید کرد: مرجع صدور مجوز کتاب در کشور فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این صلاحیت اختصاصی است.