شناسهٔ خبر: 49640963 - سرویس استانی
منبع: ایلنا | لینک خبر

استاندار آذربایجان شرقی خواستار شد؛

ضرورت سد پایاب سد سهند تا دو ماه آینده

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به آغاز کشت پاییزی در هفته‌های آینده گفت: ایستگاه پمپاژ PS۳ پایاب سد سهند حداکثر ظرف دو ماه آینده باید به اتمام برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، محمدرضا پورمحمدی در جلسه بررسی مشکلات پروژه پایاب سد سهند هشترود اظهار کرد: هشترود و چاراویماق، قطب کشاورزی استان هستند و باید توجه ویژه‌ای به اجرای این پروژه وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید تمام تلاش خود را برای جلب رضایت‌مندی مردم انجام دهیم، ادامه داد: تمام اقدامات لازم برای اجرای تفاهم‌نامه‌ها انجام شده و ضروری است تا ایستگاه‌های پمپاژ PS۳ و PS۴ تکمیل شوند.

پورمحمدی افزود: در کنار اقداماتی که انجام می‌شود، فرمانداری هشترود باید پیگیری کند تا بهره‌برداران این پروژه پرونده‌های خود را تکمیل کنند.

وی بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه نسبت به تخصیص ۲ میلیارد تومان بودجه این پروژه تسریع کند و تخصیص ۵ میلیارد تومان از محل طرح توازن نیز از طریق استانداری و نماینده هشترود و چاراویماق در مجلس پیگیری شود.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: چاراویماق جزو مناطق محروم استان است و سازمان برنامه و بودجه باید اولویت بیشتری در تخصیص منابع به این منطقه در نظر بگیرد.

نماینده هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: هشترود یک شهرستان تک‌محصولی است که مردم آن از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند و برای جلوگیری از مهاجرت اهالی این شهرستان تامین آب زراعی ضروری است.

حمزه امینی افزود: جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای، همکاری و تعامل خوبی برای اجرای پروژه پایاب سد سهند دارند، اما مجری طرح در اجرا ضعیف عمل کرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه وعده‌ی اتمام ایستگاه PS۳ عملیاتی نشده و این امر موجب ایجاد بدبینی اهالی نسبت به مسئولان شده است.

وی تأکید کرد: در اجرا کمی تعلل وجود دارد که ضروری است، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای نظارت و توجه جدی بر اجرا داشته باشد تا حداقل فاز یک به زودی به اتمام برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: پیگیری‌های لازم برای اجرای پروژه انجام شده و سازو کارها نیز تعریف شده است.

جواد رحمتی افزود: تعاملات خوبی بین دستگاه‌ها وجود داشته و تلاش می‌شود با اتمام فاز یک در فصل کشت، آب به اراضی کشاورزی برسد.

فرماندار هشترود نیز در این جلسه گفت: تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای که در دی ماه سال ۱۳۹۷ منعقد شد که تکمیل ایستگاه PS۳، احداث ایستگاه PS۴، تکمیل هزار هکتار از شبکه و تامین پنج مگاوات برق مورد نیاز پایاب از مفاد آن بوده است. 

امین امینیان افزود: وظیفه دستگاه‌ها از جمله شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی در این تفاهم نامه به صورت کامل آمده است که براساس برآوردهای اولیه برای تکمیل پروژه ۸.۵ میلیارد تومان توسط آب منطقه ای در قالب تجهیزات، ۹ میلیارد تومان توسط جهاد کشاورزی در قالب کمک یارانه‌ای بلاعوض ماده ۱۱ و ۱۰ میلیارد تومان نیز توسط اهالی به ازای هر هکتار تأمین می شود.

وی ادامه داد: در این تفاهم نامه زمان بندی اجرای پروژه از شروع تا پایان، ۹ ماه در نظر گرفته شده بود که متاسفانه به دلیل تورم و افزایش هزینه‌ها مشکلاتی از بابت اجرا به وجود آمده است.

امینیان اظهار کرد: ۸.۵ مگاوات آمپر برق تامین شده که بیش از میزان پیش بینی شده در تفاهم نامه بوده و به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: ایستگاه PS۳ ناقص بوده و هیچ اقدامی در ایستگاه PS۴ به جز خرید زمین انجام نشده است و از هزار هکتار شبکه نیز ۹۰۰ هکتار تحویل داده شده است.

امینیان افزود: فصل کاری پشت سرگذاشته شده و با توجه به اینکه بخش نظرکهریزی سردسیرترین بخش هشترود است، ضروری است تا ایستگاه PS۳ در یک و نیم ماه آینده به اتمام برسد.