شناسهٔ خبر: 48837711 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد

انتقاد کره شمالی از رزمایش‌های مشترک کره جنوبی و آمریکا

خبرگزاری صداوسیما

کره شمالی اعلام کرد کره جنوبی و آمریکا در صورت ادامه رزمایش‌های مشترک سالانه خود ممکن است با تهدید‌های امنیتی بزرگتری مواجه شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز، کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد کره جنوبی و آمریکا در صورت ادامه رزمایش‌های مشترک سالانه خود ممکن است با تهدید‌های امنیتی بزرگتری مواجه شوند.
به رغم هشدار کره شمالی مبنی بر اینکه رزمایش‌های مشترک سئول و واشنگتن مانعی است برای پیشرفت در روابط بین دو کره، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی اعلام کرد کره جنوبی و آمریکا روز سه شنبه رزمایش‌های مقدماتی مشترک را آغاز کردند و قرار است هفته آینده رزمایش‌های مهمتری با شبیه سازی رایانه‌ای انجام دهند.
کیم یو جونگ در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) منتشر شد، اعلام کرد این رزمایش‌ها «اقدامی نامطلوب و خودتخریبی» است که مردم کره شمالی را تهدید می‌کند و موجب افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره می‌شود.
وی افزود: «آمریکا و کره جنوبی در صورتی که هشدار‌های مکرر ما را نادیده بگیرند و به این تمرینات جنگی خطرناک ادامه دهند، با تهدیدی جدی‌تر برای امنیت شان مواجه خواهند شد.»
وی همچنین تصمیم کره جنوبی را در برگزاری این رزمایش‌ها کمی بعد از برقراری یک خط مستقیم بین پیونگ یانگ و سئول با هدف کاهش تنش ها، «رفتاری خائنانه» توصیف کرد.
واکنش کره شمالی به این رزمایش ها، تلاش‌های مون جائه-این رئیس جمهور کره جنوبی را در جهت بازگشایی دفتر ارتباط مشترک بین دو کره که سال گذشته توسط پیونگ یانگ تخریب شد و همچنین برگزاری یک نشست سران به منظور برقراری روابط بین دو کشور، تهدید می‌کند.
مارتین ماینرز، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به اظهارات کره شمالی واکنشی نشان ندارد و اعلام کرد اظهار نظر درباره رزمایش‌ها بر خلاف سیاست این وزارتخانه است.
وی گفت: «رزمایش‌های مشترک تصمیمی دوجانبه بین کره جنوبی و آمریکا است و هر گونه تصمیمی نتیجه توافق متقابل است.»
یک سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی نیز روز سه شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی از هر گونه اظهار نظر درباره این رزمایش‌های مقدماتی خودداری کرد و گفت دو کشور همواره در مورد تاریخ، وسعت و شیوه رزمایش‌ها گفتگو می‌کنند.

پیشتر و در مرداد ماه نیز رزمایش مراکز فرماندهی مشترک کره جنوبی و آمریکا به منظور افزایش آمادگی دو کشور برای انتقال کنترل عملیات در زمان جنگ انجام شد. هدف از این تمرینات نظامی مشترک افزایش آمادگی دو کشور برای انتقال کنترل عملیاتی در زمان جنگ از واشنگتن به سئول و همچنین تقویت آمادگی نظامی دو کشور اعلام شد. 
برای اولین بار معاون فرمانده نیرو‌های ترکیبی کره جنوبی هدایت این رزمایش را بر عهده دارد در حالی که ژنرال رابرت آبرامز، فرمانده نیرو‌های ترکیبی آمریکا نقش حمایت کننده را ایفا خواهد کرد. در این تمرینات ظرفیت عملیاتی اولیه نیرو‌های مسلح کره جنوبی ارزیابی خواهد شد.