شناسهٔ خبر: 48618483 - سرویس سیاسی
منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۹ مرداد

رهبری؛ الگویی خوب در عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی/عزم جدی ایران و روسیه برای توسعه کریدور شمال - جنوب

عزم جدی ایران و روسیه برای توسعه کریدور شمال - جنوب، نشان فداکاری به شهید محمد هاشم رسولی تعلق گرفت، رهبری؛ الگویی خوب در عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی، افزایش ۱۸ درصدی پرونده‌های وارده به دادگستری تهران برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان ، عزم جدی ایران و روسیه برای توسعه کریدور شمال - جنوب، نشان فداکاری به شهید محمد هاشم رسولی تعلق گرفت، رهبری؛ الگویی خوب در عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی، افزایش ۱۸ درصدی پرونده‌های وارده به دادگستری تهران از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه 9 مرداد است.

 
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در آخرین جلسه ستاد کرونا در دولت دوازدهم اظهار کرد: اهتمام ما همواره بر این بود که مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، اجرایی و عملیاتی شود، این جلسه جزو نهاد سازی‌های نظام بود چراکه در ابتدای درگیری ایران با ویروس ‌کرونا، نظام احساس کرد که وجود چنین نهادی برای مقابله با این ویروس نیاز است. این مورد جزو موارد محدودی بود که مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، به اندازه مصوبات شورای عالی امنیت ملی، رسمیت داشته باشد. در این ستاد علاوه  بر دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان نیرو‌های مجلس، قوه قضاییه، رئیس صدا و سیما و برخی از نمایندگان مجلس حضور داشتند؛ همچنین در این ستاد نمایندگان ۳ قوه و مقامات لشکری و کشوری حضور پیدا کردند.

 

روحانی با بیان اینکه کمیته‌های مختلفی در درون این ستاد تشکیل و جلسات متعددی را برگزار شد؛ وزارت بهداشت و معاونت‌های وزارت بهداشت تلاش‌های زیادی داشتند و در خط مقدم بودند، گفت:  تصمیمات این ستاد همواره بر پایه خرد جمعی بوده است و در این جلسات برای مصوبات بررسی و تصمیم گیری ‌کردیم، مصوبات در کمیته‌ها، وزارت بهداشت و قرارگاه عملیات مورد بررسی قرار می‌گرفت و در نهایت در ستاد مصوب می‌شد. تمام تصمیمات پخته بوده و تصمیمی برخلاف نظرات علمی نبوده است.

 

وی با بیان اینکه در بحث دارو، ماسک، تجهیزات پزشکی و... کسی به ایران کمک نکرد و تمام این امکانات فعلی با تکیه بر توان داخلی محقق شد، ادامه داد: در بحث مواد شوینده هیچ کمبودی نداشتیم و در موضوع ماسک به سرعت به تولید داخلی رسیدیم و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دادیم. آن جا که نیاز به ارز بود بانک مرکزی اقدام کرد و نهاد‌های مسلح نیز از همان ابتدا پای کار بود؛ ارتش، سپاه و ناجا ما را همراهی کردند و مجلس و قوه قضاییه نیز در کنار ما بود. صدا و سیما نقش بسیاری در مبارزه با کرونا داشت؛ صدا و سیما مصوبات ما را اعلام، تبین و مردم را تشویق به اجرا کرد؛ علاوه بر آن جلوی شایعات را گرفت و تلاش زیادی کرد تا ما به اهدافمان برسیم.

 

روحانی با اشاره به اینکه دوگانه علم و دین یکی از مسائلی بود که در ابتدا درگیر آن بودیم، که آیا نکاتی که وزارت بهداشت می‌گوید باید عمل کنیم یا فقط توسل کنیم؛ گفت" این دوگانه غلط بود و این دو در کنار هم هستند؛ ما همواره باید هم توسل و هم از امکانات علمی استفاده کنیم؛ در رفع این دوگانگی عمل مقام معظم رهبری الگوی بسیار خوبی بود، علاوه بر حمایت ستاد ملی مقابله با کرونا، رهبر انقلاب دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کردند. مراجع دینی هم همواره این حمایت را داشتند و به این دوگانگی دامن نزدند.

 

وی با بیان اینکه در بحث مقابله با کرونا دوگانگی سلامت و معیشت مطرح بود، ادامه داد: یک روز خدمت‌رسانی به مردم تعطیل نشد و کارخانه‌های مختلف هم در چارچوب دستورالعمل‌های بهداشتی، فعالیت‌هایشان را ادامه دادند و از این مرحله عبور کردیم، درخصوص آیین های دینی و مذهبی خواستند دوگانگی ایجاد کنند اما اعلام شد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم مذهبی برگزار شود.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه درباره تعطیلی آموزش نیز بحث‌هایی شد، تصریح کرد: کلاس‌ میلیون‌ها دانش آموز و دانشجو در بستر مجازی به خوبی برگزار شد و صدا و سیما نیز همراهی لازم را داشت.

 

افزایش ۱۸ درصدی پرونده‌های وارده به دادگستری تهران در ۴ ماهه ابتدایی سال

محمدجواد حشمتی مهذب رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست ویدئوکنفرانسی که برای بررسی عملکرد چهار ماهه دادگستری استان تهران برگزار شد، با اشاره به انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضاییه، بر اجرای دستورات رئیس قوه قضاییه در شورای عالی قضایی تاکید کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران اظهار کرد: با بسیج تمامی منابع انسانی و همکاران باید مردم را مورد تکریم قرار دهیم و با روی باز از ایشان استقبال کنیم.

وی توجه به اتقان آراء را ضروری دانست و گفت: از جمله تاکیدات صورت گرفته جلوگیری از ایجاد هزینه‌های اضافه برای مردم است که در صورت توجه به اتقان آراء هم زحمت برای مردم کم می‌شود و هم از ورود پرونده‌ها به مراجع قضایی مختلف کاسته می‌شود.

حشمتی مهذب تاکید کرد: لازم است پرونده‌های قضایی در بدو تشکیل به طور مناسب و بدون نقص به مراجع مربوطه ارجاع شود.

وی همچنین از دادستان‌های عمومی و انقلاب در سطح استان تهران خواست تا به جمعیت کیفری در زندان‌ها و زندانیان توجه بیشتری داشته و نسبت به بازدید از زندان‌ها بیش از پیش اهتمام کنند.

حشمتی مهذب از افزایش ۱۸ درصدی پرونده‌های وارده به دادگستری استان تهران در چهار ماهه ابتدای سال جاری خبر داد و استفاده از راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم را برای کاهش این روند ضروری دانست.

حسن بابایی معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری استان تهران در این نشست به آمار مقایسه‌ای پرونده‌های دادگستری در سه ماه نخست سال جاری با مدت مشابه سال قبل پرداخت و گفت: در بازه زمانی سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۱۸ درصد افزایش ورودی داشته‌ایم.

بابایی گفت: با وجود افزایش در ورودی پرونده‌ها در سال جاری، با تلاش همکاران قضایی و اداری در شعب، پرونده‌های مختومه شده در همین بازه زمانی حدود ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی در مورد پرونده‌های مسن در برخی از شعب گفت: با وجود اینکه شاهد کاهش چشم‌گیر آن‌ها در مجتمع‌های قضایی هستیم، اما کماکان این دغدغه را داریم و زمینه برای تلاش بیشتر در این خصوص وجود دارد.

 

نشان فداکاری به شهید محمد هاشم رسولی تعلق گرفت

برابر تصویب «شورای عالی نشان‌ها» در ارتش، به‌پاس رشادت و مدیریت جهادی در صحنه‌ها و برهه‌های سرنوشت‌ساز دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و ایثار و بذل جان در اعتلای ایران سربلند اسلامی، نشان فداکاری به شهید والامقام ارتش اسلام؛ «محمد هاشم رسولی» که سرسختانه در خط مقدم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و نظام مقدس جمهوری اسلامی  ایستاده‌اند، تعلق گرفت.

نشان فداکاری که اعطایی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به ارتش جمهوری اسلامی ایران است، نماد ایثار و از خودگذشتگی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه افسری امام علی(ع) ارتش است که در راه پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران مردانه ایستاده و دفاع کرده‌اند.

شهید محمد هاشم رسولی در اسفندماه سال ۱۳۲۸ در شهر تهران دیده به جهان گشود. پس از اخذ مدرک دیپلم، در سال ۱۳۵۱در آزمون ورودی دانشکده افسری پذیرفته شد و به استخدام ارتش درآمد.

پس از فارغ‌التحصیلی، برای طی دوره مقدماتی زرهی به مرکز زرهی شیراز منتقل شد. با اتمام این دوره در سال ۱۳۵۵ به لشکر ۹۲ زرهی منتقل شد و در مشاغل فرماندهی دسته و سپس فرماندهی گروهان به خدمت خود ادامه داد.

با شروع تهاجم ارتش بعث عراق در منطقه خوزستان حضور داشت و برای دفاع از خرمشهر به همراه یگان تحت امرش اعزام شد. وی و یگان تحت امرش در زمره مدافعان جان‌برکف خرمشهر بود که سرانجام در روز بیستم مهرماه سال ۱۳۵۹در نبرد مستقیم با ارتش بعث عراق به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

همراه با دعای خیر امکانات ما در خدمت برادران و خواهرانمان در ترکیه خواهد بود

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی به زبان ترکی در پی وقوع آتش سوزی در بخشی از جنگل‌های استان‌های جنوبی ترکیه نوشت: از وقوع آتش سوزی در برخی از مناطق ترکیه بسیار متأثر شدم.

وی ضمن ابراز همدردی با دولت و مردم ترکیه، عنوان کرد: در کنار آن‌ها خواهیم بود. از خداوند متعال برای جانباختگان طلب مغفرت و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت می‌کنم.

ظریف افزود: همراه با دعای خیر، امکانات ما در خدمت برادران و خواهرانمان در ترکیه خواهد بود.

 

عزم جدی ایران و روسیه برای توسعه کریدور شمال - جنوب

رییس مرکز صادرات روسیه و رئیس سازمان کریدورهای بین الملی در دیدارهای جداگانه با کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در حاشیه دوازدهمین نشست اقتصادی روسیه و کشورهای اسلامی خواستار همکاری بیشتر دو کشور برای تکمیل کریدور شمال جنوب بخصوص احداث خط آهن رشت - آستارا در این مسیر شدند.

«ورونیکا نیکیشینا» رییس مرکز صادرات روسیه در این دیدار تکمیل کریدور شمال جنوب را برای رونق اقتصادی دو کشور و منطقه مهم عنوان کرد و گفت: از اروپا تا هند نیاز بسیار مهمی به این مسیر دارند.

 وی تصریح کرد: ایران و روسیه در این مورد کارهای زیادی در آینده با هم خواهند داشت.

رئیس سازمان کریدورهای بین الملی نیز در دیدار با سفیر ایران بر اهمیت تکمیل این کریدور تاکید کرد و خواستار احداث  خط آهن رشت - آستارا برای تکمیل این مسیر مهم اقتصادی بین المللی شد.

وی افزود: ولادیمیر پوتین تاکید خاصی بر راه اندازی کریدورهای بین المللی خصوصا در مسیر شمال جنوب دارد.   

جلالی سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه نیز در این دیدارها گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که سفارت ایران در یکسال اخیر هم در ایران و هم در روسیه پیگیری کرده تکمیل کریدور شمال-جنوب بوده است .

وی گفت: در دیدارهایی که بارها با مقامات روسیه از جمله هفته گذشته با معاون وزارت خارجه داشته ام چشم‌اندازهای اجرای عملی پروژه کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب» مورد تاکید و بررسی قرار گرفته است.

جلالی خاطر نشان کرد: برای اولین بار با همکاری مشترک ایران و روسیه محور شمال جنوب به صورت ترکیبی ماه گذشته فعال شد و اولین محموله کاغذ از فنلاند به مقصد هند در آستارا توسط کامیون بارگیری و مجددا در رشت از طریق قطار به مقصد ارسال شد.
پایان پیام/50