شناسهٔ خبر: 48546401 - سرویس اجتماعی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هدایت:

هیچ مشکل زیست محیطی برای متروی پردیس وجود ندارد

مدیرعامل شرکت عمران شهری شهر جدید پردیس گفت:مترو از کنار آزادراه عبور می‌کند و به مناطق حفاظت شده، آسیب زیست محیطی نمی‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سید مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس درباره با آخرین وضعیت احداث مترو برای شهر جدید پردیس گفت:برای احداث مترو به سمت شهر جدید پردیس مشکلی وجود ندارد و با صدور محیط زیست به زودی عملیات در مسیر احداث تونل حضور چند درخت کارمان را گره زده بود که در تلاش هستیم تا این درختان را به صورت زنده و به جای دیگری انتقال دهیم.

گفتنی است پیش از این احداث این خط مترو به دلیل عبور از پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار و همچنین منطقه حفاظت‌شده جاجرود که به ریه‌های پایتخت معروف اند به مشکل خورده بود.

پیش از این مهدی هدایت و همچنین استاندار تهران از اخذ مجوز محیط زیست برای احداث متروی پردیس خبر داده بود.

مدیرعامل شرکت عمران پردیس از موافقت نامه محیط زیست خبر داد و اعلام کرده بود که در این موافقت نامه اعلام شده است که نظارت بر حسن اجرای ضوابط زیست محیطی لازم الرعایه توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیازمند ارائه برنامه زیست محیطی (EMP)  توسط مجری و تایید آن توسط سازمان خواهد بود که انتظار دارد موضوع به مجری طرح تاکید و ابلاغ شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس درباره مشخصات متروی پردیس، گفت: این پروژه در حدود ۲۲ کیلومتر از مسیر مترو  پردیس از مناطق حفاظت شده عبور کرده و از چهار کیلومتر پارک ملی واقع در منطقه می‌گذرد، از طرفی مسیر تونل در تقاطع‌هایی با جریان آب زیر زمینی برخورد می‌کند که همین مسئله الزامات محیط زیستی این پروژه را بیشتر کرد.

هدایت با اشاره به اینکه طول این خط مترو ۲۵ کیلومتر است، ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده هزینه ساخت متروی تهران-پردیس حدود چهار هزار میلیارد تومان است و زمان‌بندی اجرای آن نیز چهار ساله خواهد بود.  

او با بیان اینکه این پروژه را خاص‌ترین پروژه مترو کشور دانست توضیح داد، طولانی‌ترین تونل متروی کشور در این خط قرار دارد و یکی از ایستگاه ها مقابل پارک علم و فناوری پردیس جانمایی شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: این خط مترو علاوه بر سرویس دهی به شهرستان‌های شمال شرق استان تهران شامل بومهن، رودهن، دماوند و فیروزکوه، می‌تواند مورد استفاده مسافران ورودی از استان‌های گلستان و مازندران نیز قرار گیرد به نحوی که آنان این امکان را خواهند داشت تا خودرو خود را در مجتمع ایستگاهی که در کنار دومین ایستگاه مترو در محدوده بومهن ساخته خواهد شد، پارک کنند و با استفاده از مترو به سایر نقاط تهران دسترسی پیدا کند.

هدایت ادامه داد: این پروژه با مشارکت ۷۰ درصدی دولت و سهم ۳۰ درصدی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) اولین پروژه مشارکتی ریلی کشور است.

گفتنی است فعالیت پروژه متروی شهر جدید پردیس که با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در شرق تهران واقع شده،  مدتی به دلیل تاخیر در صدور مجوزهای محیطی زیستی با تاخیر مواجه شده بود، اما حال پس از اخذ این مجوز بار دیگر عملیات اجرایی ساخت آن از سر گرفته خواهد شد.

مترو تهران ـ پردیس به طول ۲۴ کیلومتر خواهد بود و ایستگاه فرهنگسرا در محله تهرانپارس در شرق تهران را به شهر جدید پردیس متصل خواهد کرد.

انتهای پیام/