به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در شبکه خبر، اظهار کرد: کلاسهای جبرانی یا برنامههای برای جبران ضعف یادگیری آن دسته از دانشآموزان که به هر دلیل نتوانستند مهارتهای لازم را کسب کنند هم در دوره ابتدایی و هم دوره متوسطه برگزار میشود.
وی ادامه داد: برای آن دسته از دانشآموزان که در دوره اول ابتدایی در درسهای فارسی و ریاضی و در دوره دوم ابتدایی در درسهای علوم، ریاضیات و فارسی در کارنامه تحصیلیشان «قابل قبول» و «نیازمند تلاش بیشتر» ثبت شده است، باید برنامه جبرانی داشته باشیم.
حکیمزاده افزود: در همین راستا، بخشنامهای را به همراه یک شیوهنامه برای استانها ارسال کردیم که مسؤولیت مدیران مدارس و مناطق این است که این دانشآموزان را شناسایی کرده و با همکاری خانوادهها از بسترهای مناسب و متناسب با وضعیت منطقه استفاده کنند، تا بتوانیم دورههای جبرانی را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: در تفاهمنامهای که با بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان امضا کردیم، این دانشجویان اعلام آمادگی کردند که در این کار به ما کمک کنند تا هم از طریق کمک این دانشجومعلمان و هم از سایر امکاناتی که مناطق آموزشی در اختیار دارند، ضعف یادگیری این دانشآموزان برطرف شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 12 جلسه آموزشی در نظر گرفته شده است، افزود: این کلاسها به این دلیل است تا ضعف مهارتهای سواد پایه در دوره ابتدایی که بسیار مهم است، جبران شود.
وی با تأکید بر اینکه دانشآموزان هزینهای را نباید پرداخت کنند، گفت: اگر معلمان بخواهند در این مسیر کمک کنند، مانعی وجود ندارد ولی در عین حال اجباری هم نیست.
حکیمزاده از خانوادهها درخواست کرد که حتما این دوره تقویتی را جدی بگیرند و ادامه داد: اگر دانشآموزان با ضعف پایه یادگیری وارد سال تحصیلی بعدی شوند، به ویژه در دوره اول ابتدایی، جبران آن بسیار دشوار خواهد بود و اثرات نامطلوب آن در تمام سالهای تحصیل همراه این دانشآموزان خواهد ماند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه این کلاسها برای دانشآموزان هم اجباری نیست، گفت: خواهشمان این است که خانوادهها این فرصت را جدی بگیرند.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا بعد از کلاس از دانشآموزان امتحان گرفته میشود؟»، اظهار کرد: در دوره ابتدایی، ارزشیابی کیفی ـ توصیفی است و قطعا در پایان دوره، ارزیابی انجام میشود تا انشاءالله آن مشکلات مطرح شده، رفع شده باشد.
حکیمزاده تصریح کرد: البته هدف از ارزشیابی این نیست که نمره خاصی به دانشآموزان داده شود بلکه هدف از این دورهها جبران ضعف یادگیری مخصوصا درباره مهارتهای پایه سواد خواندن و نوشتن است که ضروریست رفع شود؛ بنابراین هدف این است که به دانشآموزان کمک کند و نباید تأثیر منفی در سرنوشت تحصیلی آنها داشته باشد.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه «این کلاسها حضوری است یا مجازی؟»، بیان کرد: از همه بسترها استفاده میکنیم ولی به مناطق آموزش و پرورش واگذار کردیم چون مناطق کشور شرایط متفاوتی دارند بنابراین در عین حال که از بستر شاد استفاده میکنیم هم از طریق برنامه تلویزیونی، کلاسها را برگزار میکنیم و هم در مناطقی که امکان داشته باشد در گروههای کوچک، کلاسهای حضوری برگزار میشود. البته این موضوع بسته به شرایط منطقه و با هماهنگی ستاد کرونای استان است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره برنامههای این وزارتخانه برای نوآموزانی که از پیشدبستانی جاماندند، گفت: برای نوآموزانی که از پیشدبستانی جا ماندند، یک برنامه جبرانی داریم که در خرداد ابلاغ کردیم و بحث تداوم یادگیری است که در گروههای فشرده تابستانی به صورت رایگان برگزار میشود.
وی افزود: اگر خانوادهها به مناطق آموزش و پرورش مراجعه کنند، میتوانند کودکانشان را در این دوره ها که برای آمادگی جهت حضور در مدرسه هست، ثبتنام کنند.
انتهای پیام/