شناسهٔ خبر: 48285502 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

همدان به گروه‌های خونی O و B منفی نیاز دارد

همدان- ایرنا- مسوول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون استان همدان گفت: با توجه به نیاز بالا و فوری بیماران به گروه‌های خونی O منفی و B منفی هم اینک در استان به اهدای این گروه های خونی بیشتر نیاز است.

صاحب‌خبر -

فاطمه یادگاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فراخوان تلفنی و پیامکی برای حضور اهداکنندگان دارای این گروه های خونی صورت گرفته است با این وجود برای پیشگیری از بروز کمبود، بیش از گذشته نیازمند یاری شهروندان هستیم.

وی بیان کرد: امید می رود با یاری و همکاری شهروندان میزان ذخیره خونی در ۲ گروه  O منفی و B منفی را به حد نرمال رسانده تا بتوان در کمترین زمان پاسخگوی نیازها و درخواست های بیمارستان ها برای تامین گروه خونی مورد نیاز بیماران بود.

مسوول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون استان همدان گفت: سه ماهه نخست امسال هشت هزار و ۴۰۲ واحد خون در این استان اهدا شده است که ۱۸۹ تن از اهدا کنندگان خانم و مابقی آقا هستند.

یادگاری با بیان اینکه چهار هزار و ۷۳۶ تن از مراجعان اهدا کننده مستمر و مابقی اهدا کننده بار اولی و باسابقه بودند افزود: از نظر استاندارد پزشکی آقایان به طور هر سه ماه یکبار و بانوان هر چهار ماه یکبار می توانند نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

وی اظهار داشت: امسال ۹۳۹ واحد خون به استان‌های نیازمند از جمله گیلان، زاهدان و تهران و به صورت محدود به استانهای سنندج و کرمانشاه به خاطر نیاز فوری به خون محموله هایی ارسال شد.

مسوول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون استان همدان یادآوری کرد: سال گذشته نیز بیش از پنج هزار  واحد خون به استان‌های مختلف از جمله تهران، ایلام، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان اهدا شده است.

یادگاری اظهار داشت: همدان دارای ۲ مرکز اهدای خون در مرکز استان و شهرستان ملایر است و در مابقی شهرستان ها از تیم های سیار برای خونگیری استفاده می شود.

۳۳ هزار و ۴۰۸ همدانی سال گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا نسبت به اهدای خون اقدام کردند همچنین میزان اهدای «پلاکت آفرزیس » در سال گذشته ۶۶۲ واحد بوده است.