شناسهٔ خبر: 48050437 - سرویس فرهنگی
منبع: ایلنا | لینک خبر

گمانه‌زنی با هدف تعیین عرصه و حریم مجموعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری/ مرمت و حفاظت از پل‌های تاریخی خداآفرین

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از انجام مراحل گمانه‌زنی با هدف تعیین عرصه و حریم در مجموعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری آذربایجان شرقی با نظارت پژوهشگاه بر روند این عملیات خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، مصیب امیری (رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری) در جریان بازدید از مجموعه تاریخی شیخ شهاب‌الدین اهری بر تسهیل روند تعیین عرصه و حریم این مکان با همکاری پژوهشگاه تاکید کرد.

او گفت: با توجه به حضور باستان‌شناسان و تیم‌های کاوش متخصص در مراکز استان‌ها، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با بهره‌مندی از تجارب کارشناسان متخصص استان‌ها در حال تداوم عملیات کاوش، باستان‌شناسی و تعیین عرصه و حریم آثار است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: مراحل گمانه‌زنی با هدف تعیین عرصه و حریم در مجموعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری آغاز شده و پژوهشگاه به عنوان ناظر عالی بر روند این عملیات نظارت دارد.

امیری اظهار داشت: با توجه به اهمیت و ارزش مجموعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برای تسهیل و تامین هرگونه نیازمندی‌های این پروژه آماده همکاری و تسریع روند اجرای آن است.

او همچنین در بازدید از پل‌های تاریخی خداآفرین آذربایجان شرقی، مرمت و حفاظت از پل‌های تاریخی خداآفرین را هدفی مشترک بین کشور ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد و گفت: پیرو تفاهم‌نامه منعقد شده بین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و وزارت نیرو در راستای سدسازی، تقبل هزینه‌های مرمت، بازسازی و جابجایی آثار در پیرامون سد بر عهده وزارت نیرو است که این اقدامات در خصوص پل‌های خداآفرین ناتمام مانده و در این سفر در راستای بررسی موقعیت و وضعیت کنونی پل‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم به عمل خواهد آمد.

امیری اظهار داشت: با توجه به اینکه این پل‌های تاریخی نیازمند انجام اقدامات مرمتی هستند، لذا برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت برای مرمت اضطراری و همچنین بلندمدت در راستای استحکام بخشی کامل از سوی این پژوهشگاه انجام خواهد شد.

او پل‌های خداآفرین را میراث مشترک کشور ایران و جمهوری آذربایجان خواند و افزود: لذا تعاملات لازم با هدف صیانت و حفاظت از این مواریث ارزشمند با کشور دوست و همسایه انجام خواهد شد تا بدنبال این همکاری زمینه‌های رونق گردشگری مشترک در منطقه فراهم شود.