به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، بهاره آروین درصحن امروز شورای شهر در بررسی طرح ایجاد سامانه واحد درخواست، نظارت و پیگیری شهروندان ضمن موافقت با نظر کمیسیون تخصصی مبنی بر ردّ این طرح گفت: این طرح به کمیته شفافیت و شهر هوشمند هم ارجاع شده و از سوی کمیته بررسی شده است. این نکته درست است که وقتی سامانههای ۱۸۸۸ و ۱۳۷ تحت مدیریت شهرداری تهران است و تحت نظارت شورا نیست به شکایات مردمی آنگونه که باید و شاید رسیدگی نخواهد شد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اما اگر گردش کار سامانههای موجود را در شورا بیاوریم این مشکل برطرف میشود. اتفاقا این کار در قالب آییننامه حمایت از گزارشگران تخلف انجام شده است. ما در بستر سامانههای ۱۸۸۸ و ۱۳۷ سامانهای را دیدهایم که گردش کار شورا را طی کند.
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران افزود: ازآنجا که قرار است طرح ها و لوایحی که ضروری هستند در همین دوره شورا بررسی شوند، آییننامه حمایت از گزارشگران تخلف نیز در همین دوره به صحن خواهد آمد. این آییننامه درحقیقت نسخه تکمیلشده همین طرح است بر بستر سامانههای موجود.
آروین تاکید کرد: آییننامه حمایت از گزارشگران تخلف آماده ورود به صحن است و ان شاءالله در همین دوره از شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طرح «ایجاد سامانه واحد درخواست، نظارت و پیگیری شهروندان» در آییننامه حمایت از گزارشگران تخلف تلفیق شده و نیازی به تصویب آن به صورت جداگانه نیست.
درنهایت نظر کمیسیون تخصصی مبنی بر ردّ این طرح با ۱۳ رای موافق به تصویب رسید.
استانداردهای حسابرسی در تفریغ بودجه سال 98 رعایت نشده است
همچنین در صحن امروز شورا سید حسن رسولی در ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 98 شهرداری تهران گفت: بر اساس نظام مالی سه سطح تعیین شده در ماده 44 آیین نامه مالی شهرداری ها، وظیفه نظارت مالی پس از انجام هزینه به حسابرسان داخلی شهرداری واگذار می شود که انتخاب این حسابرسان از اختیارات و وظایف شورای اسلامی شهر تهران است.
وی افزود: ماده 67 قانون شهرداری ها نیز شهرداری را موظف می کند، بودجه سالیانه موسسات و شرکت های وابسته به شهرداری حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد بایستی تسلیم شورای شهر کند و حسب این ماده قانونی تا آخر خرداد مورد رسیدگی در شورا قرار گیرد.
رسولی تاکید کرد: بر اساس این مستند قانونی شورا درآمد های وصولی قطعی شده، پیش بینی و تجزیه و تحلیل می کند و حسب ماده 79 قانون شهرداری علاوه بر اینکه گزارش ماهیانه توسط خزانه دار صورت می گیرد، موارد انحراف از بودجه را به سمع و نظر اعضا و مردم عزیز می رساند.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: تفریغ بودجه سال 98 شهرداری توسط موسسه حسابرسی آیین تراز آریا تهیه شده، و دوستان در مورد نحوه انتخاب موسسات حسابرسی مستحضر هستند که مهم ترین تاکید صحن شورا مورد اعتماد بورس بودن این موسسات حسابرسی است. لذا این موسسه دارای رتبه کیفی الف از جامعه حسابداران رسمی ایران است و همانطور که گفتم معتمد سازمان بورس و اوراق بهادر است.
رسولی ادامه داد: من از سرفصل های متداول عبور می کنم و خلاصه می شوم در بند 4 گزارش حسابرس که نکات کلیدی تفریغ بودجه سال 98 است.
رسولی افزود: بر اساس بند یک مصوبه تفریغ بودجه سال 95 شهرداری تهران ، شهرداری موظف بوده به منظور اجرای تفریغ بودجه جامع مبتنی بر عملکرد مقداری و ریالی ضمن ارایه عملکرد مقداری و ریالی به معنای واحد انجام کارهای صورت گرفته هر ردیف را در اختیار حسابرس منتخب شورا قرار دهد تا حسابرس با بهره گیری از کارشناسان رسمی متخصص نسبت به ارائه گزارش تفریغ بودجه در چارچوب استاندارد های حسابرسی عملکرد مدیریت اقدام کند که متاسفانه نشانی از این وظیفه محوله بر عهده شهرداری دیده نمی شود بنابراین نکته اول قصور و یا تقصیر شهرداری در این بند است.
وی بیان داشت: بنا بر توضیحات ارائه شده در دستور العمل ابلاغی وزارت کشور تصویب تفریغ بودجه توسط شورای شهر به منزله مفاسا حساب شورای اسلامی شهر و تقدیم به شهرداری است در عین حال با توجه به اینکه در گزارش ارائه شده اطمینانی درباره موارد مورد رسیدگی وجود ندارد و اعلام شده گزارش تنها به منظور اعلام مدیریت تهیه شده است بایستی متذکر شده این نحوه از گزارش دهی نمی تواند اهداف مد نظر شورا را برآورده سازد. البته این گزارش حسابرسی صورت های مالی سال 98 در مورد سازمان ها و شرکت ها هم مصداق دارد مورد رعایت قرار نگرفته است.
رسولی گفت: به استثنای دو نکته کلیدی حسابرس محترم سایر صورت های مالی را با تطبیقی که با مصوبات شورا اسناد و قوانین بالادستی داده مورد تایید قرار داده است.
انتهای پیام/