موضوع فروش آب و هوا همراه بنزین از سالها پیش مطرح است و مردم در بازههای زمانی مختلف بر کمفروشی در برخی جایگاههای بنزین اصرار دارند، اما سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی میگوید چنین مسئلهای از نظر علم شیمی امکانپذیر نیست و نمیتوان آب یا هوا را با بنزین مخلوط کرد.
به گزارش ایسنا، صدای نارضایتی مردم درمورد تخلفاتی که در جایگاههای سوخت صورت میگیرد، همواره به گوش میرسد. برخی از وجود آب و هوا در بنزین گله میکنند و برخی دیگر ادعا دارند کارگران جایگاهها تخلف کرده و زمانی که مشتری سوختگیری را برعهده آنها میگذارد، برای مثال ۳۰ لیتر بنزین میزنند، اما پول ۳۵ لیتر بنزین را از مشتری میگیرند. حتی بیژن زنگنه، وزیر نفت کشور اوایل سال ۱۳۹۵ موضوع کم فروشی جایگاهداران را مطرح کرد و گفت: از جمله موارد تخلف درجایگاهها عدم پرداخت بدهی به شرکت نفت، قاطیکردن گازوئیل با بنزین و کمفروشی است. اکنون نیز در پی مطرحشدن مسائلی مبنی بر توزیع بنزین با ترکیب آب در جایگاههای عرضه سوخت، فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی توضیحاتی را به ایسنا ارائه کرد و گفت: بنزین توزیعی در جایگاهها دارای همان کیفیتی است که از پالایشگاهها و انبارهای شرکت ملی پخش دریافت میشود و به هیچ عنوان بنزین توزیعی در جایگاهها با آب مخلوط نمیشود.
وی درباره مسائل مطرح شده مبنی بر ترکیب بنزین با آب تصریح کرد: باید توجه کرد که چگالی بنزین و آب یکسان نیست و آب که چگالی بیشتری دارد و سنگینتر است در مخازن ته نشین میشود و طبق برنامههای دورهای آب ته مخازن تهکشی میشود و امکان امتزاج آب با فرآوردههای نفتی وجود ندارد، اگر چه ممکن است این باور غلط در بین عموم وجود داشته باشد که آب و بنزین مخلوط میشوند، اما از نظر علمی چنین چیزی با توجه به زمان ماندگاری بنزین در مخازن و پمپ کردن بنزین از سطح بالایی فرآورده، شدنی نیست.
وی با بیان اینکه نوع پمپ استفاده شده در مخازن بنزین جایگاهها براساس استاندارد باید حتماً پمپ مخصوص سیال مایع باشد، عملاً این فرضیه نیز نادرست است.
وی گفت: بازدید از جایگاهها مطابق برنامههای روتین هر هفته ازسوی همکاران من در شرکت ملی پخش صورت میگیرد و ایشان در محل اقدام به نمونهگیری از مخزن کرده و در صورتی که نسبت به کیفیت فرآورده مشکوک باشند فرآورده از مخزن تخلیه و به انبار انتقال مییابد و جایگاه بهطور موقت تعطیل میشود و اگر مشخص شود که فرآورده به صورت عمد دارای ناخالصی بوده است، جریمههای لازم مطابق با دستورالعملهای موجود وابلاغی برای مالک جایگاه در نظر گرفته میشود.
به گفته وی بنزین مخازن روزانه با خمیر آب یاب مورد آزمایش قرار میگیرد و در صورت وجود آب در مخازن، مخزن از سرویس خارج شده و آب آن تهکشی میشود.
ماجرای وجود آب و هوا در بنزین چیست؟
صاحبخبر -
∎