شناسهٔ خبر: 47535760 - سرویس اقتصادی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مطرح کرد؛

افزایش ۱۰ درصدی تبخیر نسبت به متوسط دنیا/ وقوع ۳ هزار و ۵۰۰ مورد سیل طی سال‌های اخیر

منصور گفت: بنابر آمار، تبخیر در کشور ما به ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌رسد که با افزایش ۲ درجه‌ای دما، تبخیر به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در نشست خبری که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار کرد: بنابر آخرین پژوهش‌های آبخیزداری  یک هزار و ۵۱۶ تن در هکتار فرسایش آبی در سال داریم که سال‌های اخیر ۳ هزار و ۵۰۰ مورد سیل داشتیم که در هر سیل ۴۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.
 
او با اشاره به اینکه تبخیر کشور ما ۱۰ درصد بیشتر از متوسط کل دنیاست، افزود: بنابر آمار، تبخیر در کشور ما به ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌رسد که با افزایش ۲ درجه‌ای دما، تبخیر به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.
 
منصور با اشاره به اینکه پدیده فرونشست زمین حائز اهمیت است، بیان کرد: سالیانه در هر هکتار آبخیزداری ۵۳۰ مترمکعب استحصال آب داریم و همواره بین ۳ تا ۹ تن فرسایش و ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسوب کنترل می‌شود.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: هر هکتار جنگل ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ متر مکعب آب را به درون خود نفوذ می‌دهد و ۲.۵ تن اکسیژن در هکتار تولید می‌شود.
 
به گفته او، سالیانه ۳ هزار میلیارد تومان از فرسایش بادی خسارت می‌بینیم که با ایجاد بادشکن، فرسایش بادی کنترل می‌شود.
 
منصور افزود: در فروردین ۹۹ با باقی مانده اعتباری که از سال ۹۸ دریافت کردیم، با مدیران ۱۱ استان که در سیل سال ۹۸ بیشترین خسارت را دیدند، عهد کردیم که در ۲۴ حوزه کار کنند و ظرف مدت ۴ تا ۵ ماه، ۲۲۸ میلیون متر مکعب سیلاب کنترل شد.
 
رئیس سازمان جنگل‌ها در پایان با بیان اینکه سالیانه ۱۳ میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز است، تصریح کرد: زراعت چوب یکی از رویکرد‌های اقتصادی است که در کنترل قاچاق چوب تاثیر بسزایی دارد.
 
انتهای پیام/