شناسهٔ خبر: 47288890 - سرویس اقتصادی
منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر جمهوری اسلوونی در ایران مطرح کرد:

توسعه همکاری‌های ایران و اسلوونی در صنعت زنبورداری

تهران- ایرنا- سفیر جمهوری اسلوونی در ایران اعلام کرد: همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف صنعت زنبورداری با تاکید بر آموزش حرفه‌ای، بهداشت و انتقال دانش و روش‌ها و فن‌آوری‌ها تقویت شده است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «کریستینا رادی» (Kristina Radej) در پیامی به مناسبت روز جهانی زنبور عسل، اعلام کرد: با توجه به بیماری همه گیر کووید-۱۹، امسال، چهارمین بزرگداشت بین المللی روز جهانی زنبور عسل به طور مجازی برگزار می شود، این مراسم توجه جدی به اهمیت خودکفایی در زمینه مواد غذایی محلی که زنبورها و سایر گرده افشان ها در آن نقش حیاتی دارند را نشان می‌دهد.

سفیر جمهوری اسلوونی در ایران با بیان اینکه سفارت جمهوری اسلوونی در ایران نیز روز جهانی زنبور را به صورت مجازی جشن خواهد گرفت، افزود: ما امیدواریم وضعیت تا حدی بهبود یابد که بتوانیم مهمترین پروژه ها را در نیمه دوم سال، در زمان ریاست کشور اسلوونی در شورای اتحادیه اروپا، انجام دهیم.

رادی اضافه کرد: فعالیت‌های ما در درجه اول بر ارتقای زنبورداری و محافظت از گرده افشان ها و همچنین همکاری در سطح حرفه‌ای بین المللی متمرکز خواهد بود. ما تمایل داریم از طریق پروژه های طولانی مدت از زنبورداران ایرانی پشتیبانی حرفه ای کرده و همکاری آنها با جامعه جهانی را ترغیب کنیم.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که سال گذشته در سخنرانی خود در کنگره زنبورداران در کرج اشاره کردم، زنبورداری ایرانی در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. با وجود چالش های فراوان، انجمن های زنبورداری و موسسات حرفه ای سخت در تلاشند تا ارتباط نزدیکتر با جامعه بین المللی برقرار کنند.

سفیر جمهوری اسلوونی در ایران گفت: بدین منظور، همکاری بین اسلوونی و ایران در بخش‌های مختلف زنبورداری، با تأکید بر آموزش حرفه ای، اجرای کنترل موثر بهداشت، انتقال دانش نو، روش ها و فن آوری ها در بخش گسترده ای از زنبورداری، تقویت شده است. امضای تفاهم نامه همکاری بین انجمن زنبورداران اسلوونی و انجمن زنبورداران ایران به این تلاش‌ها کمک خواهد کرد.

رادی با بیان اینکه مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال ۲۰۲۱ را سال بین‌المللی میوه و سبزیجات (IYFV) اعلام کرده است که فرصتی بی‌نظیر را برای افزایش آگاهی در مورد نقش مهم میوه ها و سبزیجات، ارائه می کند، افزود: در روز جهانی زنبور عسل، بیایید به خود یادآوری کنیم که چگونه گرده افشان ها به تولید میوه ها و سبزیجات مغذی و متنوع کمک می کنند.

وی اضافه کرد: بار دیگر بر آمادگی سفارت جمهوری اسلوونی در ایران برای ادامه تلاش های خود برای توسعه روابط بین زنبورداران، سازمان ها و نهادهای حرفه ای در هر دو کشور تأکید می کنم.

به گزارش ایرنا،  در دسامبر ۲۰۱۷، مجمع عمومی سازمان ملل طرح اسلوونی برای اعلام ۲۰ مه به عنوان روز جهانی زنبور عسل را تصویب کرد. این قطعنامه کشورهای عضو سازمان ملل را به «گرامیداشت روز جهانی زنبور عسل از طریق آموزش و فعالیت های آگاهی بخش در خصوص اهمیت زنبور عسل و دیگر گرده افشان‌ها، تهدیدهای پیرامونشان و نقش آنان در توسعه پایدار» فرا می خواند.