به گزارش سینماپرس، فیلمسازان ایرانی که درباره مسائل جهان اسلام فیلم ساختهاند آثار آبرومند و قابل عرضه و دفاعی را در تاریخ سینمای جهان تولید کردهاند که اگرچه تعدادشان بسیار نیست اما نمونههای موفقی در این زمینهاند. از بازمانده مرحوم سیف الله داد گرفته تا ۳۳ روز جمال شورجه.
کارگردان فیلمهای عملیات «کرکوک» و «حماسه مجنون» مدتی است که به علت بیماری شرایط خاصی را به سر میبرد که به شکرانه خدا نسبت به قبل از وضعیت بهتری برخوردا شده است. شورجه پروژه «احمد بای» را هنوز تمام نکرده است و امیدواریم که شرایط برای ادامه فعالیت وی مهیا شود تا شاهد از سرگیری کارهای مهم و راهبردی بر زمین مانده این سینماگر انقلاب اسلامی باشیم.
شورجه در پاسخ به سؤالات ما درباره سینمای جهان اسلام به صورت مختصر و مفید نکاتی را بیان کرد که باتوجه به شرایط نامساعدی که داشت از ایشان تشکر و قدردانی میکنیم.
کارگردان باشگاه سری در پاسخ به اینکه چرا مبارزه با امپریالیسم و نابودی اسرائیل در سینمای جهان اسلام جزو اولویتهای چندم سینمای کشورهای اسلامی است بیان کرد: متأسفانه کشورهای اسلامی یا به علت وابستگی و یا نداشتن پشتوانه مالی در این مورد کارکرد مناسبی ندارند و عموماً آثار بینسبتی با آزادی قدس و فلسطین تولید میکنند.
وی همینطور درباره نقش دیپلماسی فرهنگی برای ساخت فیلمی اثرگذار درباره آرمان قدس و آزادی فلسطین به صورت مشترک و بین المللی گفت: شکی نیست که همت دیپلماسی نقش پررنگی در این میان دارد و لااقل باید با چند کشور که با ما زمینه مشترک دارند مثل لبنان و سوریه رایزنیهای لازم برای ساخت فیلمهایی در این باره انجام شود.
شورجه در بخش دیگری از مصاحبه درباره چرایی عدم جذابیت برخی از فیلمهای تولیدی ایران در زمینه جهان اسلام بیان کرد که جذابیت فیلمها به طور کلی بیشتر مربوط به فیلمنامه است. به نظر من باید از بهترین عوامل استفاده بشود تا از جنبه جذابیت و گیشه هم موفق باشد.
او در پایان درباره جریان نفوذ فرهنگی و مانعتراشی برای مقابله با ساخت آثاری از این دست بیان کرد که شکی نیست که جریان انحرافی علاقهای به مسائلی چون مبارزه با اسرائیل و آرمان قدس در فیلمها ندارد. در این زمینه برای موفقیت باید ارگانهای انقلابی مثل سپاه، حوزه هنری و بنیاد مستضعفان با هماهنگی وزارت ارشاد این مهم را به عهده بگیرند.
*تسنیم