شناسهٔ خبر: 47078416 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه اردن: فلسطینی‌ها مالکان قانونی خانه‌هایشان هستند

تهران - ایرنا - وزیر خارجه و امور مهاجران اردن گفت: فلسطینی‌هایی که تهدید به ترک خانه های خود شده‌اند، مالکان قانونی خانه‌هایشان هستند و اسنادی که اردن به فلسطین تحویل داده است، گواه این امر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،  «ایمن صفدی» امروز (جمعه) در صفحه توییتری خود نوشت: اخراج ساکنان محله «شیخ جراح» در قدس اشغالی از خانه هایشان، جرمی است که جهان باید از وقوع آن جلوگیری کند. 

وی افزود: ادامه اقدام های غیرقانونی و برنامه‌های تحریک آمیز رژیم اسرائیل در قدس اشغالی و نقض حقوق فلسطینی ها از جمله اهالی «شیخ جراح» در خانه هایشان، بازی خطرناکی با آتش است. 

وزیر امور خارجه اردن ادامه داد: طبق قوانین بین المللی رژیم اسرائیل به عنوان یک اشغالگر موظف است که از این حقوق مالکیت محافظت کند. 

وی با استقبال از بیانیه دیروز (پنجشنبه) آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و انگلیس خواستار متوقف کردن سیاست غیرقانونی یهودی‌سازی در کرانه باختری اشغالی شد و تاکید کرد که برای جلوگیری از اخراج فلسطینی‌ها از خانه هایشان در محله شیخ جراح در قدس توسط اشغالگران، باید اقدام های فوری بین المللی انجام شود.  

صفدی افزود: ایجاد و گسترش شهرک‌ها، مصادره اراضی، تخریب خانه‌ها و اخراج فلسطینی ها از خانه هایشان عملی غیرقانونی است که اشغالگری را تداوم می‌دهد و شانس دستیابی به صلح عادلانه و همه جانبه که یک ضرورت منطقه‌ای و بین المللی را از بین می‌برد.  

پاریس، برلین، رم، مادرید و لندن دیروز (پنجشنبه) با غیرقانونی دانستن سیاست گسترش شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از رژیم اسرائیل خواستند که به این سیاست پایان دهد و کوچ اجباری فلسطینی‌ها از قدس شرقی را متوقف کند. 

این پنج کشور اروپایی از کابینه رژیم صهیونیستی خواستند که تصمیم خود برای ادامه ساخت ۵۴۰ واحد مسکونی جدید در شهرک  «هار حوما» که در سال ۱۹۹۷ در کرانه اشغال شده باختری ساخته شده است را  لغو کند و به سیاست خود برای گسترش شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین پایان دهد.  

امضا کنندگان این بیانیه تاکید کردند که طبق قوانین بین المللی شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین غیرقانونی است و چشم‌انداز صلح بین رژیم اسرائیل و فلسطین را تهدید می‌کند. آن‌ها اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را به پرهیز از هرگونه اقدام یک جانبه و از سرگیری گفتگوی معتبر و عملی برای پیشبرد مسیر راه حل دو کشور، فراخواندند. 

منطقه شیخ جراح در قدس شرقی که اخیراً به صورت مستمر مورد هدف شهرک‌نشینان صهیونیست قرار گرفته است، زمین‌هایی را شامل می‌شود که فلسطینیان می‌گویند سال‌ها پیش آن را از دولت اردن خریداری کرده‌اند.  

کابینه رژیم صهیونیستی سوم ژانویه گذشته به چهار خانواده فلسطینی برای تخلیه خانه‌های خود ابلاغیه‌ای ارسال کرد که در آن ادعا شده بود؛ مالکیت اراضی این خانه‌ها از سال‌ها پیش به یهودیان صهیونیست تعلق داشته است و باید این خانه‌ها را تخلیه کنند.

در روزهای گذشته درگیری در محله شیخ جراح واقع در قدس اشغالی در پی تهدید شدن تعدادی از خانواده‌های فلسطینی ساکن در این محل از سوی نیروهای رژیم صهیونیستی برای خالی کردن منازل خود و در اختیار دادن آن‌ها به جوامع صهیونیست نشین افزایش یافته است.  

«جنبش حماس» در بیانیه‌ای درباره هرگونه حماقت رژیم صهیونیستی برای آسیب رساندن و آواره کردن ساکنان منطقه «شیخ الجراح» در قدس شرقی که به تازگی به صورت مستمر مورد حمله شهرک‌نشینان صهیونیست قرار گرفته‌اند، هشدار داد.