شناسهٔ خبر: 46460130 - سرویس علمی-فناوری
منبع: فارس | لینک خبر

۳۰ درصد دانش آموزان اضافه وزن دارند/ باید آسیب‌های آموزش‌های مجازی را کنترل کنیم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مخاطرات شیوع ویروس کرونا کم تحرکی دانش آموزان است، گفت: براساس مطالعات انجام شده بر روی بیش از ۱۳ میلیون دانش‌ آموز در سراسر کشور، مشخص شد که حدود ۳۰ درصد دانش‌آموزان اضافه وزن دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در اجلاس رؤسای ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی، دستگاه تعلیم و تربیت را زنده، سرحال، با اندیشه، دارای ایده و به دنبال خلق ارزش و نتایج پایدار توصیف کرد و گفت: مجموعه ای که می خواهد جریان یادگیری را هدایت نماید باید خود یادگیرنده باشد.

وی آموخته ها را دستاوردهای بزرگ برای هر مجموعه دانست و گفت: آموخته‌ها بخش عمده‌ای از مسیر پیش رو هر مجموعه را تشکیل می‌دهند؛ معلم و مدرسه یادگیرنده، از کنار مسائل به سادگی نمی گذرند.

وزیر آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین را مهم ترین مأموریت دستگاه تعلیم و تربیت دانست و گفت: رتبه بندی معلمان با هدف وزن دادن به صلاحیت های حرفه‌ای و تخصصی معلمان طراحی و تدوین شده است تا بدین وسیله معلمان، با انگیزه، صلاحیت‌های حرفه ای خویش را ارتقا بخشند.

حاجی میرزایی با تأکید بر تحول در نیروی انسانی، برنامه درسی، نظام سنجش و ارزشیابی و برنامه‌های تربیتی اظهار داشت: باید بیندیشیم چگونه تبعات و آسیب های آموزش های مجازی را کنترل  و به حداقل برسانیم.

حاجی‌میرزایی در آیین بهره برداری از مجتمع آموزشی ورزشی المهدی(عج) هم با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا نظام تعلیم و تربیت را با بزرگترین چالش قرن مواجه ساخته است، اظهار داشت: در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا نگرانی خانواده‌ها و متولیان امر بهداشت موجب تعطیلی مدارس کشور شد لیکن در یک سال اخیر مطالعات گسترده ای انجام و مخاطرات دوری دانش آموزان از فضای مدرسه و کلاس درس را آشکار ساخت.

وی با بیان اینکه آموزش‌های مجازی در بهترین حالت توانایی جبران تنها ۵۰ درصد از ظرفیت ها و قابلیت های آموزش های حضوری را دارا هستند، گفت: کرونا ما را در برابر این واقعیت بزرگ که مدرسه غیر قابل جایگزین است و هیچ ابزاری نمی‌تواند جای معلم را بگیرد قرار داد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه انعطاف در روش ها و شیوه های آموزشی یک اصل ملی و جهانی است، گفت: یکی از مخاطرات شیوع ویروس کرونا کم تحرکی دانش آموزان است، براساس مطالعات انجام شده بر روی بیش از ۱۳میلیون دانش‌ آموز در سراسر کشور مشخص شد که حدود ۳۰ درصد دانش آموزان اضافه وزن دارند.

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه تحرک بدنی دانش آموزان یک اصل مهم است، گفت: در راستای توسعه تحرک بدنی دانش آموزان امکان هایی را در ارائه آموزش‌های مجازی فراهم کردیم و در کنار این، احداث سالن های ورزشی یک فعالیت آموزشی تربیتی است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت بدنی در کنار تربیت اعتقادی و سیاسی از یک نسبت یکسان برخوردار است، گفت: ظرفیت‌های دانش آموزان باید متناسب با نیازهای بوم خود تقویت شود.

وی با اشاره به افتتاح اولین هنرستان هنرهای اسلامی و ایرانی در مشهد مقدس، گفت: هنرجویان هنرستان ها می آموزند که چگونه اثرگذار باشند و با مشارکت در تولید به اقتصاد ملی یاری رسانند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ۳۶۰رشته صنایع دستی فعال در هنرستان های سطح کشور و ۹۰ رشته فعال در هنرستان‌های استان خراسان رضوی، گفت: اقتصاد با توانمندی ملی اوج می‌گیرد و اقتصادی که بر قابلیت‌های بومی استوار نباشد پایدار نخواهد بود.

وی با بیان این که گرایش دانش آموزان استان خراسان رضوی به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش پنج درصد بیشتر از میانگین کشوری می‌باشد، گفت: ورود به دانشگاه ها تنها یکی از مسیرهای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان است لذا امیدواریم افتتاح این دست هنرستان‌ها زمینه‌ساز توسعه مهارت و توانمندی های دانش‌آموزان باشد.

انتهای پیام/