شناسهٔ خبر: 45975723 - سرویس سیاسی
منبع: خانه ملت | لینک خبر

گزارش خانه‌ملت از چهاردهمین و پانزدهمین نشست بررسی بودجه ۱۴۰۰؛

نظارت میدانی مجلس یازدهم نتیجه‌ داد؛ خوزستان و سیستان و بلوچستان در اولویت طرح‌های آبادانی

یکی از نتایج نظارت میدانی رئیس و نمایندگان مجلس از سیستان و بلوچستان و خوزستان، قرار گرفتن این استان در اولویت اختصاص اعتبار برای بهسازی و نوسازی طرح‌ها و صنایع مختلف بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان چهاردهمین جلسه بررسی لایحه بودجه 1400 را که پیرامون بخش هزینه‌ای آن است، رأس ساعت 14 و 10 دقیقه ظهر امروز(دوشنبه، 11 اسفندماه) به ریاست سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز کردند.

 

تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس

تذکرات شفاهی نمایندگان

در ابتدای این جلسه، برخی نمایندگان تذکرات شفاهی خود را قرائت کردند.

آقازاده دافساری: رعایت عدالت و جلوگیری از انحراف در اجرا مهمترین اولویت مجلس پیرامون بودجه ۱۴۰۰ است

راستینه: عدالتخواهی انقلاب اسلامی زبانزد خاص و عام است

محمدیاری: هیأت رئیسه مانع ایراد پیشنهادات مغایر قوانین دائمی درباره بودجه ۱۴۰۰ در صحن شود

نصیرائی: دامداران با مشکلات تأمین نهاده‌های دامی مواجه هستند

سیدکریم حسینی: اختصاص سهمیه واکسن به استان خوزستان ضروری است

آرامی: تنظیم لایحه بودجه باید بر اساس عدالت باشد

 

تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

علی کریمی فیروزجائی عضو هیأت رئیسه مجلس در نشست علنی نوبت عصر امروز تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

 

قاضی زاده هاشمی: قانونگذاری در حوزه بانک‌های خصوصی محدودیت شرعی دارد

در نشست امروز، امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار مبنی بر اینکه مجلس در همه مسائل کشور می تواند قانونگذاری کند و تنها محدودیت آن شرع و قانون اساسی است، گفت: طبق تفسیر شورای نگهبان در ادوار گذشته قانونگذاری در حوزه بانک های خصوصی با محدودیت شرعی مواجه است.

*در حین بررسی یکی از پیشنهادات این بخش، پورمحمدی نماینده دولت در صحن درباره نحوه مشارکت دولت در روند مذاکرات و بررسی پیشنهادات، گفت: ما نمایندگان دولت مثل لب تاب های شما نداریم و تنها ابزار ما صفحه ای است که جلوی ما قرار دارد لذا ابزاری برای مشارکت در بحث ها نداریم که قاضی زاده هاشمی به عنوان رئیس جلسه در پاسخ به این گفته نماینده دولت، ابراز داشت: سازمان برنامه و بودجه، بودجه مجلس را با تأخیر می دهد از این رو ما برای خرید لب تاب برای نماینده دولت، کمبود اعتبار داریم لذا با ابزارهای ما کنار بیایید.

 

ارائه تسهیلات ارزی–ریالی برای ایجاد تاسیسات مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله سوز

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400، با بندهای (ب) و (ج) و بند الحاقی تبصره (4) ماده واحده این لایحه موافقت کردند و اجازه اعطای تسهیلات ارزی – ریالی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و شهرداری‌ها برای طرح‌های توسعه‌ای و سازمان‌های توسعه‌ای از جمله ایجاد تاسیسات مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله سوز را دادند.

تسهیلات ۳ میلیارد دلاری برای توسعه طرح‌های بالادستی نفت و گاز

نمایندگان مردم در خانه ملت با تصویب بند الف تبصره 4 ماده واحده لایحه بودجه 1400 درباره مجوز ارائه تسهیلات به بانک های تجاری و تخصصی، به این بانک ها مجوز ارائه تسهیلات برای اجرای طرح های بالادستی نفت و گاز و توسعه ای با اولویت مناطق محروم دادند.

 

*سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیأت رئیسه مجلس و نماینده مردم استان اصفهان در جریان رسیدگی به این بخش از بودجه، پیشنهاد داد در راستای چند بازدید نظارتی رئیس مجلس و جمعی از نمایندگان از سیستان و بلوچستان و بررسی وضعیت منطقه، این استان نیز مثل استان خوزستان در اولویت رسیدگی در حوزه طرح های آب و فاضلاب قرار گیرد. قاضی زاده رئیس جلسه در واکنش به این پیشنهاد و موافقت دولت با آن، گفت: اینکه یک اصفهانی چنین پیشنهادی داده، بسیار فوق العاده است. دولت هم موافق است؛ احسنت به این دولت دلسوز!

 

انتشار ۲۷ هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای توسعه طرح‌های مهم کشاورزی و امنیت غذایی

نمایندگان مجلس همچنین با تصویب بند (الف) و بند الحاقی آن و بند (ب) تبصره (5) ماده واحده لایحه بودجه به شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و نیرو اجازه دادند تا سقف ۲۷ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های مهم کشاورزی و امنیت غذایی هزینه کند.

 

اختصاص یک‌هزار میلیاردی اوراق مالی برای نوسازی بافت های فرسوده پیرامون حرم های مطهر

بهارستان نشینان در ادامه جلسه با بندهای (د) و (هـ) تبصره 5 ماده واحده موافقت کردند که از این رو مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی- اسلامی را به بازآفرینی شهری بافت های فرسوده پیرامون حرم های مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) و حضرت احمدبن موسی (ع) اختصاص خواهد یافت.

 

سازمان بورس مکلف به همکاری در توثیق اوراق مالی اسلامی منتشره نزد بانک مرکزی شد

نمایندگان مجلس با تصویب بندهای (م)، (ن) و (س) تبصره (5) ماده واحده لایحه بودجه، سازمان بورس و اوراق بهادار را مکلف به همکاری در توثیق اوراق مالی اسلامی منتشره دولت نزد بانک مرکزی کردند.

 

نحوه تسویه بدهی دولت از طریق اسناد خزانه به نهادها و موسسات عمومی غیردولتی تعیین شد

در ادامه نمایندگان قوه مقننه با بند (و) تبصره 5 ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند که بر اساس آن نحوه تسویه بدهی دولت از طریق اسناد خزانه به نهادها و موسسات عمومی غیردولتی را مشخص شد.

 

انتشار ۱۵۰ میلیاردی اوراق مالی برای احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی

نمایندگان مجلس با یک مصوبه دیگر خود به دولت مجوز دادند تا نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف ۱۵۰۰ میلیارد ریال جهت احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش اقدام کند.

 

مصوبه حمایتی مجلس از کارگران در شرایط کرونایی

همچنین قانونگذاران مجلس طی مصوبه ای دیگر با بخشودگی جرائم تأمین اجتماعی کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی و اصنافی را که حداقل به مدت یک سال نسبت به حفظ و افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه‌های خود اقدام کرده‌اند، موافقت کردند.

 

وزارت نفت مجاز به انتشار اوراق مالی- اسلامی برای پرداخت بدهی پیمانکاران نفتی شد

نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین با بندهای (ط)، (ی) و (ک) تبصره 5 ماده واحده موافقت کرده و به وزارت نفت اجازه دادند تا با انتشار اوراق مالی- اسلامی تا سقف ۳ میلیارد دلار بدهی پیمانکاران قراردادهای طرح های بالادستی نفت را پرداخت کند.

 

انتشار دو هزار میلیارد اوراق خزانه اسلامی برای اجرای طرح‌های هادی روستایی

به گزارش خانه ملت، نمایندگان مجلس همچنین در ادامه جلسه با انتشار دو هزار میلیارد اوراق خزانه اسلامی برای اجرای طرح‌های هادی روستایی بر اساس شاخص برخورداری موافقت کردند.

 

کمیسیون آموزش موظف به بررسی ادغام تعدادی از دانشگاه های کشور شد

در ادامه جلسه علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر جواد نیک بین نماینده کاشمر درباره اقدام خلاف قانون وزیر علوم پیرامون ادغام تعدادی از مراکز آموزش عالی و دانشگاهی، گفت: کمیسیون آموزش مجلس این اقدام خلاف قانون را بررسی می کند.

 

نیکزاد: اظهارنظر در تمام مسائل حق نمایندگان است

جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی نماینده مردم رشت در مجلس در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 84 و تذکری با استناد به بند 11 ماده 22 آیین نامه تأکید کرد طبق قانون باید تمام پیشنهادات نمایندگان بررسی شود. محمدصالح جوکار نماینده یزد در مجلس نیز تأکید کرد که نباید از پیشنهادات نمایندگان عبور کرد. محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز در مجلس نیز اشاره کرد که امروز و دیروز طی رأی‌گیری بدون مبنای قانونی از تمامی پیشنهادات نمایندگان در لایحه بودجه عبور کردند.

در نهایت علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس در پاسخ به این تذکرات تأکید کرد که اظهار نظر حق مسلم نماینده است و می تواند آن را طرح کند.

 

تکلیف دولت برای ارائه گزارش بدهی‌های خود نسبت به تولید ناخالص داخلی به مجلس

نمایندگان خانه ملت با پیشنهاد روح اله ایزدخواه مبنی بر الحاق یک بند به تبصره 5 ماده واحده لایحه بودجه 1400درباره بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی موافقت کردند. از این رو وزارت اقتصاد موظف به ارائه گزارشی از بدهی دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی به مجلس شد.

 

وزارت دفاع موظف به حمایت از دانشمندان هسته ای شد

نمایندگان مجلس با تصویب بند الحاقی به تبصره (5) ماده واحده لایحه بودجه 1400 به وزارت دفاع اجازه دادند برای حمایت از دانشمندان هسته ای و انجام مطالعات هسته ای ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی- اسلامی منتشر کند.

 

تکلیف وزارت نفت برای استفاده از بخش خصوصی جهت توسعه میادین مشترک نفتی

نمایندگان مجلس با الحاق یک بند به تبصره 5 ماده واحده لایحه بودجه درباره ضرورت توجه به برداشت از میادین نفتی مشترک با کشورهای همسایه موافقت کردند تا این طرح ها در وزارت نفت در اولویت قرار گیرد.

 

اعلام تنفس جلسه علنی نوبت دوم ۱۱ اسفندماه مجلس

علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی نوبت دوم امروز مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 18 و 7 دقیقه به صدا درآورد و مقرر شد رأس ساعت 19 نشست نوبت سوم برگزار شود.

 

آغاز پانزدهمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰

نشست علنی نوبت سوم که مصادف با پانزدهمین نشست بررسی لایحه بودجه 1400 بود،  نیز به ریاست علی نیک زادثمرین، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 19 و 10 دقیقه و با حضور دو سوم از نمایندگان آغاز شد.

 

تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

علی کریمی فیروزجائی عضو هیأت رئیسه مجلس در ابتدای نشست علنی نوبت سوم مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

 

مبالغ مازاد دریافتی از مشترکان پرمصرف آب صرف توسعه زیرساخت های آب روستایی و عشایری می شود

نمایندگان مردم در خانه ملت با بند (الف) تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه موافقت و مصوب کردند تا صد درصد منابع حاصل از مبالغ مازاد دریافتی از مشترکان پرمصرف، صرف توسعه زیرساخت های آب شرب روستایی و عشایری شود.

 

شرایط بررسی پرونده مودیان مالیات بر ارزش افزوده مشخص شد

نمایندگان نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه با تصویب بند (ب) تبصره 6، شرایط بررسی پرونده مودیان مالیات بر ارزش افزوده در دوره های سنوات ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ را مشخص کردند.

 

عوارض مصرف برق صرف توسعه و نگهداری شبکه های برق روستایی می شود

وکلای مردم در خانه ملت، مصوب کردند تا عوارض مصرف برق به میزان یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان صرف توسعه و نگهداری شبکه های برق روستایی شود.

 

پایان جلسه علنی نوبت سوم ۱۱ اسفندماه مجلس

 علی نیک زاد ثمرین نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امشب را ساعت 20 و 48 دقیقه به صدا درآورد و اعلام کرد جلسه آتی با دستورکار ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه، ساعت 7:45 دقیقه فردا برگزار می شود./

پایان پیام

 علی نیک زاد ثمرین نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امشب را ساعت 20 و 48 دقیقه به صدا درآورد و اعلام کرد جلسه آتی با دستورکار ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه، ساعت 7:45 دقیقه فردا برگزار می شود./