شناسهٔ خبر: 45966265 - سرویس اقتصادی
منبع: شاتا | لینک خبر

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت اعلام کرد:

با انباشت میوه در کشور مواجهیم/ حدود 30 درصد رشد صادرات میوه داشته ایم/ با واردات انجام شده قیمت موز به تعادل می رسد

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار با اعلام اینکه با انباشت میوه در کشور مواجهیم، افزود: نزدیک به 500 هزار تن پرتقال در شمال کشور و بیش از این مقدار نیز سیب داریم که به نوبت عرضه خواهد شد، حتی به دنبال صادرات سیب نیز هستیم و مردم از لحاظ تامین میوه مورد نیاز خود نباید نگرانی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شاتا، عباس قبادی با بیان این مطلب در خصوص تأمین میوه شب عید نیز افزود: حدود 20 استان میوه خود را از انبارهای شمال و غرب کشور به استانهای متبوع خود برده اند و اگر تمامی این میوه ها جابجا گردد از 22 اسفندماه توزیع میوه شروع خواهد شد.

وی اضافه کرد: قیمت میوه در همان ایام نیز تعیین خواهد شد که یقینا کمتر از قیمت فعلی بازار خواهد بود.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم سیب در میدان بهمن تهران تقریبا 7 تا 9 هزار تومان و در میادین میوه و ‌تره‌بار کمتر از 10 هزار تومان است. سیب قرمز و سیب زرد هم حدود 11 هزار تومان به فروش می رسد. البته هزینه های تولید نیز بالاست و سیب کمتر از این مقدار برای باغدار صرفه اقتصادی نیز ندارد.

حدود 30 درصد رشد صادرات میوه داشته ایم

قبادی گفت: در سال 1398 نسبت به 1397 حدود 70 درصد رشد صادراتی و امسال به نسبت سال 1398 حدود 30 درصد رشد صادراتی در میوه داشتیم و باید توجه داشت که سرکوب قیمت از طرفی سبب به مخاطره افتادن تولید و متعاقب آن صادرات می شود.

با واردات انجام شده قیمت موز به تعادل می رسد

وی در خصوص موز نیز بیان کرد: مقداری افزایش قیمت موز را در هفته گذشته شاهد بودیم که با واردات این تغییر قیمتی را جبران می کنیم و قیمت موز در هفته های آتی به تعادل می رسد.

معاون وزیر صمت در خصوص نوسان قیمت میوه در بازار نیز گفت: فصل تولید با فصل عرضه متفاوت است. مثلا تولید برخی میوه ها در پاییز اما پیک مصرف آنها فروردین ماه است که بخشی از نوسانات به این موضوع باز می‌گردد.