شناسهٔ خبر: 45734775 - سرویس اجتماعی
منبع: ایلنا | لینک خبر

جلوگیری از تخریب محیط زیست یک وظیفه همگانی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: موضوع توجه و جلوگیری از تخریب محیط زیست و زیستگاه‌ها محدود به فرد، سازمان و یا نهاد خاصی نمی‌شود و در این حوزه همه ما مسئولیت اجتماعی و قانونی داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، سعید محمودی در نشست تخصصی بررسی وضعیت زیستگاه‌های طبیعی تحت مدیریت محیط زیست استان تهران که ظهر امروز با حضور تنی چند از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه برگزار شد، افزود: گونه‌های زیستی و گوناگونی آن‌ها ارتباطات پیچیده‌ای با محیط زنده و غیرزنده پیرامون خود دارد که بیانگر یک چرخه زیستی به هم وابسته و نیازمند تعادل و پایداری با محیط اطرافشان است.

وی تاکیدکرد: بسیاری از تصمیمات و کارکردهای انسانی بر توان اکولوژیک طبیعت تاثیر مستقیم و منفی دارد و این تاثیرات به‌نوعی بسیار ماندنی است و مصداق آن اجرای برخی از طرح‌ها و پروژه‌هایی است که باعث تخریب محیط زیست، برهم خوردن توان اکولوژیک و کاهش توان رویشی زیستگاه‌های طبیعی می‌شود.

محمودی با اشاره به ارتباط مستقیم زیستگاه‌ها و حیات جانوران در طبیعت گفت: از این منظر هنگامی که دخل و تصرفات انسانی منجر به تخریب زیستگاه‌های رویشی می شود عملا حیات جانواران در آن محدوده به خطر می‌افتد و چرخه طبیعی حیات نیز ناگزیر برهم می خورد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه این نشست تصریح کرد: تمام توان و تلاش ما در محیط زیست استان، حفاظت از زیستگاه‌های گیاهی و جانوری است و در این خصوص با پیش‌بینی و اجرای طرح و پروژه‌هایی که به این زیستگاه‌ها خدشه وارد کند و فاقد مطالعات دقیق ارزیابی اثرات محیط زیستی باشد، مخالف هستیم.

وی درادامه گفت: تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی استان تهران به عنوان نماینده مردم و در جهت انجام مسئولیت اجتماعی خود همواره مطالبه گر برحق هستند و ورود آن‌ها به بسیاری از موضوعات و مسائل محیط زیستی مانند تخریب و از بین رفتن محیط زیست کاملا منطقی و اصولی است.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، محمودی با اشاره به اینکه کارگروههای تخصصی محیط زیست با سازمان‌های مردم‌نهاد برای پیشبرد اهداف کلان محیط زیست و جلوگیری از تخریب طبیعت و محیط زیست ایجاد شده است و در این کارگروه‌ها به‌صورت تخصصی موضوعات مرتبط بررسی می شود، اظهار کرد: موضوع توجه و جلوگیری از تخریب محیط زیست و زیستگاه‌ها چیزی نیست که محدود به فرد، سازمان و یا نهاد خاصی باشد و در این حوزه همه ما مسئولیت اجتماعی و قانونی داریم.