شناسهٔ خبر: 45437886 - سرویس سیاسی
منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

حذف نام «رامسر» از لوگوی سالگرد «کنوانسیون رامسر» - مردم سالاری آنلاين

مرجع ملی سازمان‌های مردم نهاد در کنوانسیون رامسر در آستانه ‌پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر و روز جهانی تالاب‌ها گفت: نام «رامسر» برای نخستین بار طی ۵۰ سال گذشته از لوگوی رسمی این کنوانسیون که به مناسبت ‌پنجاهمین سالگرد آن منتشر شده، حذف شده این در حالیست که دستگاه‌های دولتی و مراجع ملی کشور نسبت به این مساله بی خبر بوده‌اند یا نسبت به آن عکس‌العملی نشان نداده‌اند.

صاحب‌خبر - مرجع ملی سازمان‌های مردم نهاد در کنوانسیون رامسر در آستانه ‌پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر و روز جهانی تالاب‌ها گفت: نام «رامسر» برای نخستین بار طی ۵۰ سال گذشته از لوگوی رسمی این کنوانسیون که به مناسبت ‌پنجاهمین سالگرد آن منتشر شده، حذف شده این در حالیست که دستگاه‌های دولتی و مراجع ملی کشور نسبت به این مساله بی خبر بوده‌اند یا نسبت به آن عکس‌العملی نشان نداده‌اند.
 حسین رفیع در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان اینکه نام رامسر در شرف حذف شدن از عنوان تنها ‌پیمان بین‌المللی و معتبری است که نامی ایرانی دارد، تصریح کرد: این مساله که دولت ‌پس از گذشت بیش از یک ماه از انتشار لوگوها و ‌پوسترهای مرتبط با روز جهانی تالاب‌ها و ‌پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر توسط دبیرخانه این کنوانسیون، هیچ عکس‌العملی به حذف نام رامسر نشان نداده یا از آن بی خبر بوده‌ است، به‌هیچ عنوان قابل ‌پذیرش نیست.
 وی ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد در حال نگارش نامه‌ای اعتراضی به وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست هستند مبنی بر اینکه چرا نسبت به انتشار این ‌پوستر از سوی دبیرخانه کنوانسیون بین‌المللی رامسر عکس‌العملی نشان نداده‌اند و چرا سازمان حفاظت محیط زیست این ‌پوستر را بدون توجه به لوگو و حذف نام رامسر از آن در سراسر کشور منتشر کرده است؟
 رفیع با اشاره به تاریخچه قرارداد بین دولتی کنوانسیون رامسر که در دوم فوریه سال ۱۹۷۱ در شهر رامسر استان مازندران منعقد شد، گفت: از سال ۱۹۶۵ برخی فعالان حوزه محیط زیست به‌دلیل آسیب‌های فراوانی که در ‌پی اجرای برنامه‌های توسعه به اکوسیستم‌های تالابی وارد می‌شد بر اهمیت تالاب‌ها حساس شدند. از این رو ایران برای نخستین بار اقدام به انعقاد ‌پیمانی بین‌المللی به‌منظور حفاظت از تالاب‌ها کرد و از آنجایی که محل انعقاد این قرارداد در شهر رامسر بود، این ‌پیمان بین‌المللی با عنوان «کنوانسیون بین‌المللی رامسر» و روز ۲ فوریه به نام «روز جهانی تالاب‌ها» ثبت شد.
 مرجع ملی سازمان های مردم نهاد در کنوانسیون رامسر با اشاره به اینکه در گذشته ارزش اکوسیستم‌های تالابی در ایران و جهان به درستی شناخته شده نبود، اظهار کرد: تالاب‌ها اکوسیستم‌هایی هستند که به‌راحتی می‌توانند خشکانده و به زمین‌های کشاورزی یا کاربری‌های دیگر تبدیل شوند این در حالیست که اکوسیستم‌های تالابی محل‌های بسیار حساسی هستند که بیشترین زادآوری گونه‌های مختلف حیات وحش و گیاهان در آن‌ها اتفاق می‌افتد. از این رو ارزش بسیار بالایی برای تنوع زیستی دارند.
 به گفته وی، بخش بسیار زیادی از تنوع زیستی جهان به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم مدیون تالاب‌ها است و این اکوسیستم‌های با ارزش محل استقرار ‌برخی گونه‌های آبزیان و ‌پرندگان مهاجری هستند که بین نقاط مختلف دنیا در فصل‌های سرد و گرم سال حرکت می‌کنند. از این رو تالاب‌ها علاوه‌بر ارزش ملی دارای ارزش بسیار بالای بین‌المللی نیز هستند.