شناسهٔ خبر: 44868242 - سرویس علمی-فناوری
منبع: فارس | لینک خبر

نوآوری‌های آموزشی با شیوع کرونا آمار دانشجویان بین المللی آلمان را چند برابر کرد

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: مفاهیم و اشکال آموزشی نواورانه با شیوع ویروس کرونا جذب دانشجویان بین المللی آلمان را چند برابر کرد.

صاحب‌خبر -

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت با بیان اینکه کشور آلمان در سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۱۹ در جذب دانشجویان بین المللی رشدی برابر با ۶ درصد را تجربه کرده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ افزایشی برابر با ۷ درصد را نشان می دهد، گفت: طی دهه گذشته یعنی از سال ۲۰۰۹ میلادی تعداد دانشجویان بین المللی در آلمان در مجموع ۷۶ درصد افزایش داشته است. این داده‌ها در گزارش Wissenschaft Weltofen ویرایش ۲۰۲۰ که توسط خدمات مبادله‌ دانشگاهی آلمان(DAAD) تهیه می‌شود، منتشر شده است.

وی افزود: بر اساس این گزارش در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ تعداد ۳۱۹/۹۰۰ تن به عنوان دانشجوی بین المللی در موسسات آموزش عالی این کشور مشغول به تحصیل بوده اند. این رقم در سال ۲۰۰۰ کمتر از ۲۰۰ هزار دانشجو بود.

چهره ماندگار علمی کشور خاطرنشان کرد: خدمات مبادله دانشگاهی آلمان نشان می‌دهد که تعداد دانشجویان بین المللی حتی در دوران همه گیری افزایش داشته و بر این باور است که در نتیجه این تحول ناگهانی، سهم بازار جهانی از دانشجویان خارجی در حال تغییر است. طبق این گزارش دانشجویان در انتخاب کشور مقصد به عواملی مانند باز بودن مرزها و آموزش های حضوری در کنار آموزش های مجازی توجه دارند. داده های موجود نشان می دهد که آلمان در میانه همه گیری ویروس کرونا اعتبار دانشگاهی خود را در بین دانشجویان خارجی ارتقاء بخشیده است. این اعتبار عمدتا از مدیریت خوب همه‌گیری در خلال موج اول در بهار و تابستان سال ۲۰۲۰ ناشی شده است.

به گفته مهراد، تحقیقات نشان می‌دهد که آلمان در مواجهه با روندهای کلی جهانی همه‌گیری کرونا که دانشجویان بیشتری به تغییر محل تحصیل (کشور مقصد ) علاقه مند بوده اند موقعیت خود را به طرز مناسبی تحکیم بخشیده است. بر اساس مطالعه‌ای که حاوی نظر دانشجویانی از ۷۰ کشور جهان است، ۷۴ درصد دانشجویان معتقدند که "به احتمال خیلی زیاد" آلمان را به عنوان کشور مقصد برای ادامه تحصیلات دانشگاهی انتخاب می کنند. تنها ۲ درصد گفته اند که "به احتمال خیلی کم" از برنامه تحصیل خود در آلمان صرفنظر می کنند. مقامات آموزش عالی آلمان سال ۲۰۲۰ را از آن جهت که این کشور در برخورد با چالش‌های همه گیری اقدامات موثری به عمل آورده اند، سالی پر رونق می دانند.

وی خاطرنشان کرد: مفاهیم و اشکال آموزشی نواورانه که بسیاری از موسسات آموزش عالی آلمان به آن روی آورده‌اند بیش از هر زمان دیگری به جذب دانشجویان بین المللی کمک می کند. این روند در انتخاب محل تحصیل به جذابیت این کشور می افزاید.
در بین کشورهای جهان چین و هند بازار مهم دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در موسسات آموزش عالی آلمان به حساب می‌آیند. سهم این کشورها به ترتیب چین با ۴۰ هزار دانشجو، هندوستان با ۲۰ هزار و ۶۰۰ دانشجو، سوریه با ۱۳ هزار دانشجو، اتریش با ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانشجو و روسیه با ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجو است. بعضی از کشورها به عنوان بازار منبع اهمیت بیشتری پیدا کرده اند. تعداد دانشجویان سوری به سرعت در حال رشد است. این روند از سال ۲۰۱۶ به میزان ۲۷۵ درصد رشد نشان می‌دهد.
مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری ادامه داد: بر اساس این گزارش سه چهارم دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌ها و ۲۷ درصد در موسسات آموزش عالی برای علوم کاربردی ثبت نام کرده اند. حوزه دیگری که در تعداد دانشجویان بین المللی افزایش نشان می‌دهد تحصیل در دوره های دکتری است. در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ تعداد ۲۷ هزار و ۱۰۰ دانشجو در دوره های دکتری مشغول به تحصیل بوده اند. این تعداد نسبت به ده سال پیش ۵۲ درصد افزایش دارد.

انتهای پیام/