شناسهٔ خبر: 44495616 - سرویس اقتصادی
منبع: فارس | لینک خبر

میانگین رشد اقتصادی دهه ۹۰صفر بوده است/ کسری بودجه؛ یکی از ریشه‌های رشد نقدینگی

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: میانگین رشد اقتصادی دهه ۹۰ صفر بوده و عملا رشد سرمایه‌گذاری منفی هفت درصد و رشد انباشت سرمایه هم منفی ۶/۲ درصد بوده و در اقتصاد ایران برای اولین بار طی سال‌های اخیر هزینه‌های جبران استهلاک از انباشت سرمایه ثابت ناخالص پیشی گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفتگویی با روزنامه آرمان ملی داشته است که بخش‌هایی از آن در ادامه آمده است.

دولت در دو سال گذشته برای کاستن از اتکای به نفت تمرین کرد

- کاهش وابستگی درآمدهای دولت به نفت و اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی، هر دو جزو سیاست‌های مهم اقتصاد مقاومتی بوده که باید در نظام بودجه‌ریزی هم ملاک قرار می‌گرفت.

- در دو ساله تحریم‌ها دولت خیلی تمرین کرد تا اتکای درآمدی خود را به نفت به حداقل برساند و مجبور هم بود که این کار را انجام دهد چراکه امکان صادرات نفت وجود نداشت.

- به همین دلیل دولت به سمت اصلاح نظام مالیاتی، انتشار اوراق مالی اسلامی، فروش شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه، واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی، مولدسازی دارایی‌ها حرکت کرد تا نظام درآمدی خود را اصلاح کند تا بتواند اتکای خود را به نفت به حداقل برساند. در حوزه هزینه‌ها هم تلاش کرد تا منطقی‌سازی نظام اداری و کاهش هزینه‌های زائد نظام اداری را در دستور کار قرار دهد.

 - دولت که در این دو سال این همه تلاش کرد به‌نظرم بهتر بود که بودجه ریالی و بودجه ارزی و نفتی را جدا می‌کرد.

- درحالیکه دوباره دولت نفت را در بودجه ریالی گنجانده است و باید پرسید که آیا می‌توانیم نفت بفروشیم یا نه؟ چقدر می‌توانیم بفروشیم؟ یا بحث این است که قیمت دلار و قیمت نفت چه خواهد شد؟

میانگین رشد اقتصادی دهه ۹۰ صفر بوده است

- میانگین رشد اقتصادی دهه ۹۰ صفر بوده و عملا رشد سرمایه‌گذاری منفی هفت درصد و رشد انباشت سرمایه هم منفی ۶/۲ درصد بوده است و در اقتصاد ایران برای اولین بار طی سال‌های اخیر هزینه‌های جبران استهلاک از انباشت سرمایه ثابت ناخالص پیشی گرفت یعنی زیرساخت‌ها در ایران در حال مستهلک‌تر شدن است و سال آینده بحث رکود هم موضوع جدی‌ای است چون هم مصرف‌کننده خریدهای خود را به تعویق خواهد انداخت و هم سرمایه‌گذاری به تعویق خواهد افتاد چون همه منتظر هستند که وضعیت قیمت‌ها و مذاکره و اقتصاد مشخص شود.

سال آینده رکودی خواهد بود

- این اتفاق موجب می‌شود که سال آینده رکود خیلی جدی‌تر هم باشد، بنابراین تنها جایی که می‌توانیم به اقتصاد رونق ببخشیم حضور پررنگ دولت در توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی است. بودجه عمرانی تنها ۱۸ درصد رشد داشته درحالیکه بودجه جاری حدود ۴۰ درصد است و این باید درست برعکس باشد یعنی باید سعی کنیم بودجه عمرانی سال بعد، رشد معنی‌دار و برجسته‌ای داشته باشد تا کمک کنند اقتصاد از شرایط رکودی سال آینده خارج شود.

- سال آینده پدیده بلاتکلیفی را هم در کشور داریم و این موجب می‌شود که رکود عمیق‌تر شود. بنابراین دولت باید توجه بیشتری به کانال بودجه عمرانی داشته باشد. برهمین اساس باید یک بودجه ریالی و یک بودجه کمکی مبتنی بر درآمدهای نفتی داشته باشیم که بودجه کمکی هر چقدر به‌دست آمد به بودجه عمرانی اضافه شود تا دولت بتواند تحرک‌بخشی را برای اقتصاد ایجاد کند.

سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه مناسب نیست

- سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه مناسب نیست و همه جای دنیا بیش از ۹۰ درصد درآمدهای دولت از مالیات است ولی در کشور ما این عدد زیر ۳۰ درصد است. سال آینده هم حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان دیده شده است. بنابراین اگر همت کنیم و بتوانیم نفت را از بودجه ریالی جدا کنیم، هم می‌تواند به اصلاح به نظام درآمدی منجر شود و هم اصلاح نظام هزینه‌های جاری معنی پیدا کند.

- صندوق‌های بازنشستگی به یک چالش برای کشور تبدیل شده است،‌ اگر با همین روند پیش برویم در ۱۰ سال آینده نصف بودجه دولت باید صرف این صندوق‌ها شود که در این صورت دولت از شکل توسعه‌محور، رفاهی و حمایتی تبدیل به صندوق دریافت و پرداخت خواهد شد، یعنی ۵۰ درصد بودجه صرف کمک به صندوق‌های بازنشستگی می‌شود.

یکی از ریشه‌های رشد نقدینگی کسری بودجه است

- یکی از ریشه‌های رشد نقدینگی کسری بودجه است و هر چقدر کسری بودجه کنترل شود می‌توانیم امیدوار باشیم که یکی از عوامل رشد نقدینگی مهار شده است، باید تلاش کنیم تا حد امکان نظام بودجه‌ریزی ما با کسری بودجه آشکار بسته نشود چون یکی از ریشه‌های نقدینگی همین بی‌انضباط مالی دولت و کسری‌های بودجه است.

- در مجموع طی سه سال اخیر بیش از ۱۰۰ درصد تورم تجمعی را شاهد بوده‌ایم و قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و طبیعتا لازم است که سال آینده بودجه به صورت انبساطی بسته شود.

- ما مسیر را اشتباه می‌رویم و چون سال آینده هدف‌گذاری تورم حدود ۲۲ درصد است باید تلاش کنیم که بودجه جاری متناسب با تورم سال آینده افزایش پیدا کند و هزینه‌های زاید و اتلاف منابع را کنترل کنیم.

انتهای پیام/