آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
علت مرگ قوهای مهاجر در تالاب فریدونکنار
تست آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در نمونه برداری از قوهای تلف شده در تالاب فریدونکنار، مثبت اعلام شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت قوها به تالابهای مازندران، گفت: در طی برنامههای پایش و بررسی تالاب قوهای سرخرود در تاریخ ۱۵ آذرماه امسال یک قطعه قوی بیمار مشاهده و با کمک کارشناسان دامپزشکی از آن نمونه گیری شد که در تاریخ ۱۷ آذرماه تست آنفلوانزای این پرنده تلف شده، مثبت اعلام شد.او افزود: با پایش دقیقتر و بررسی بیشتر تالاب سرخرود، دیروز مجدداً دو قطعه قوی فریادکش تلف شده مشاهده شد که این موضوع نگرانی بابت ادامه دار شدن و در گیری بیماری و تلفات را در گونههای پرندگان مهاجر بیشتر کرده است.ربیعی با اشاره به اینکه مبداء اصلی زیستگاهی پرندگان مهاجر به تالابهای فریدونکنار، میانکاله و سایر آببندانها و سواحل استان، مشترک میباشد، گفت: احتمال آلودگی و بیماری در تمامیپرندگان مهاجر وجود داشته و توصیه میشود شیوه نامههای بهداشتی در تمامیمحیطهای تالابی در برخورد با پرندگان وحشی رعایت شود.رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران از همه هم استانیها خواست تا از هرگونه شکار و صید، خرید، فروش و مصرف پرندگان وحشی، همچنین از فرستادن طیور بومی(غاز و اردک پرورشی) به زیستگاههای تالابی خودداری کنند.او افزود:افراد در صورت مشاهده هرگونه پرنده بیمار و لاشه تلف شده پرندگان، ضمن خودداری از دست زدن و لمس کرن لاشه، مراتب را در سریعترین زمان ممکن، به ادارات محیط زیست و دامپزشکی اعلام کنند.
ربیعی گفت: تمهیدات لازم برای اقدام به موقع در کنترل و پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام و این اداره کل آمادگی لازم را جهت همکاری با دستگاههای ذیربط در صورت گسترش بیماری دارد.سه گونه از انواع قوها به تالابهای مازندران مهاجرت و زمستان گذرانی میکنند که تالاب قوهای سرخرود، زیستگاه اصلی قوهای فریادکش و تعدادی قوی کوچک (تندرا) بوده که همه ساله از اواسط آبان ماه لغایت اواسط بهمن ماه، مهمان تالاب بین المللی فریدونکنار و سرخرود هستند.قوها پرندههایی حساس به بیماری ویروسی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده و زودتر از سایر گونههای وحشی علائم این بیماری را
بروز میدهند.
زنده شدن جاده ابریشم
با افتتاح مسیر ریلی به افغانستان
افتتاح یکی از بزرگترین پروژههای ریلی توسط مهندسان ایرانی باعث اتصال افغانستان از طریق ایران به خلیج فارس و از غرب ایران به اروپا شده است.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با افتتاح غیر رسمیراه آهن خواف - هرات نخستین محموله صادراتی جمهوری اسلامیایران ۱۲ آذر سال جاری از طریق خط آهن وارد افغانستان شد البته موضوع راه اندازی خط آهن ایران به هرات در غرب افغانستان به سالهای خیلی دور برمیگردد، اما موانع متعددی مانع اجرای آن شدند.
در سال ۱۳۸۲ و مطابق برنامه کمکهای انسان دوستانه جمهوری اسلامیایران برای بازسازی افغانستان، این پروژه مجدداً مطرح و در نهایت پیرو تفاهم نامهای بین وزارت راه و ترابری ایران با وزارت فواید عامه افغانستان آغاز شد.قصه راه آهن خواف - هرات، قصه دو خط موازی است که هرگز به همدیگر نمیرسند، اما با افتتاح این مسیر ریلی تا چند روز دیگر اتحاد و همدلی دو ملت بیشتر شده و رابطه مردمانش با همدیگر عمیقتر و تجارت در خط ابریشم بار دیگر زندهتر خواهد شد.با آغاز عبور قطار از روی ریلهای راه آهن خواف - هرات خاطرات جاده ابریشم بار دیگر از شهر آسیابهای بادی در خواف تا شهر تاریخی هرات بیشتر شده و افغانستان از طریق اتصال به دریای عمان و خلیج فارس در جنوب ایران و اتصال از طریق غرب ایران به عراق و ترکیه به اروپا وصل خواهد شد.راه آهن خواف - هرات خطی است ریلی به طول ۲۲۵ کیلومتر که در چهار قطعه در حال ساخت است که سه قطعه آن توسط مهندسان ایرانی تا ایستگاه روزنک در افغانستان ساخته شده و خطی است طولانی که مبدا آغاز آن تاریخ و فرهنگ مشترک دو کشور شده است.
علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به ترانزیت عمده کالای افغانستان از مسیر ایران، میگوید: با افتتاح خط آهن خواف - هرات شاهد توسعه صادرات و ترانزیت به افغانستان که یکی از شرکای مهم تجاری ایران و البته خراسان رضوی است، خواهیم بود.او با بیان اینکه با افتتاح این خط ریلی، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، ابزارآلات، محصولات کشاورزی را از جمله کالاهایی مورد نیاز افغانستان دانست ومیافزاید: با افتتاح راه آهن خواف - هرات، هزینه بالای حمل و نقل به این کشور نیز کاهش قابل توجهی خواهد داشت.معاون استاندار خراسان رضوی یکی از مشکلات ترانزیت کالا از طریق جاده را ترافیک و توقف طولانی مدتی کالاها در مرز دوغارون عنوان و ادامه میدهد: این معطلی در مرز باعث افزایش هزینه صادرات و قیمت تمام شده کالاهای ایران در کشور افغانستان میشود که افتتاح خط آهن خواف - هرات بسیاری از این مشکلات را حل میکند.
حسین سنجرانی فرماندار خواف با بیان اینکه ۷۸ کیلومتر از طول سه قطعه اول راهآهن خواف - هرات در داخل خاک ایران است و ۶۴ کیلومتر بعدی در خاک افغانستان قرار دارد، میگوید: این قسمت از پروژه نرسیده به هرات تمام میشود و قطعه چهارم توسط افغانستان در حال ساخت است.او با بیان اینکه برای اتمام سه قطعه اول تاکنون ۴۳۰ میلیارد تومان توسط ایران هزینه شده است و از سال ۸۹ در حال ساخت هستند، میافزاید: با افتتاح این پروژه ریلی بزرگ اثرات زیادی در بخش ترانزیتی بین دو کشور خواهد داشت و پیش بینی شده است در سال، سه میلیون تن کالا از طریق این ریل جابجا شود.فرماندار خواف با بیان اینکه با راه اندازی این مسیر ریلی و قرارگیری قطار مسافربری بر روی ریلها بخشی از مسافران جادهای نیز از طریق راه آهن بین دو کشور تردد خواهند کرد، ادامه میدهد: ایران متعهد شده بود سه قطعه اول را بسازد که ۲۰ آذر با افتتاح این سه قطعه، کلنگ زنی ساخت قطعه چهارم نیز همزمان در خاک افغانستان به طول ۶۷ کیلومتر آغاز خواهد شد. همچنین احمد سعید سادات رایزن اقتصادی ایران و افغانستان نیز با اشاره به راهیابی ایران به بازارهای آسیای میانه از طریق راه آهن خواف - هرات، میگوید: در آینده با گسترش راه آهن در خاک افغانستان و اتصال به شمال ریلی افغانستان، راه ایران برای رسیدن به بازارهای آسیای میانه نظیر ازبکستان و تاجیکستان هموارتر میشود و افغانستان نیز از طریق ایران و چابهار و دریا به دیگر کشورها متصل میشود.
تقدیم 275 مدرسه برکت به دانشآموزان خوزستانی
بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام تاکنون 221 مدرسه را تقدیم دانشآموزان خوزستانی کرده است.معاونت عمرانی و زیربنایی بنیاد برکت با اعلام این خبر افزود: تا به امروز 221 مدرسه برکت با 978 کلاس درس در مناطق محروم و روستایی استان خوزستان به بهرهبرداری رسیده و تقدیم دانشآموزان این مناطق شده است.
محمد مهجوری اظهار داشت: بنیاد برکت نسبت به ساخت 54 مدرسه دیگر در خوزستان متعهد است که با بهرهبرداری از این مدارس، مجموع تعداد مدارس برکت در این استان به 275 مدرسه با یکهزار و 333 کلاس درس خواهد رسید.
وی ادامه داد: بنیاد برکت برای ساخت این تعداد مدرسه در استان خوزستان بیش از یکهزار و 320 میلیارد ریال اعتبار پیشبینی و اختصاص داده است.به گفته معاونت عمرانی و زیربنایی بنیاد برکت، استان خوزستان با 275 مدسه، بیشترین سهم را از پروژههای عمرانی این بنیاد در حوزه مدرسهسازی دارد.مهجوری خاطرنشان کرد: مدرسهسازی بر اساس تأکید مقام معظم رهبری بر ارتقای عدالت آموزشی در مناطق محروم یکی از بنیادیترین و ماندگارترین اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام در مناطق محروم است که از طریق بنیاد برکت دنبال میشود.وی تاکید کرد: بنیاد برکت با راهاندازی نهضت مدرسهسازی در مناطق محروم و کم برخوردار کشور، نسبت به ساخت یکهزار و 940 مدرسه با 10 هزار و 420 کلاس درس در این مناطق متعهد است که تا به امروز 1400 مدرسه را با 7 هزار و 450 کلاس درس به بهرهبرداری رسانده.به گفته معاونت عمرانی و زیربنایی بنیاد برکت، 230 هزار دانشآموز در 3 هزار روستا مشغول تحصیل در مدارس برکت هستند.