شناسهٔ خبر: 44054870 - سرویس فرهنگی
منبع: ایلنا | لینک خبر

«مدینه فاضله‌ی وینتانیک» به سینما حقیقت می‌آید

فیلم مستند «مدینه فاضله‌ی وینتانیک» که پرتره‌ای از مستندساز فقید کانادایی «پیتر وینتانیک» است و توسط دخترش «میرا» کارگردانی شده، در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به نمایش گذاشته می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، مستند Wintopia «مدینه فاضله‌ی وینتانیک» یکی از آثار منتخب بخش مستند پرتره این دوره‌ی سینماحقیقت است که بصورت غیررقابتی و در قالب نمایش‌های برخط (آنلاین) برگزار می‌شود. 

در خلاصه موضوع این فیلم مستند ۸۹ دقیقه‌ای که تولید سال ۲۰۱۹ کشور کانادا است، آمده: «مرگ ناگهانی «پیتر وینتانیک» فیلمساز مشهور کانادایی و سفیر بین‌المللی فیلم مستند، دخترش «میرا» را با امتیازاتی نامشخص، بدهی‌های پرداخت نشده، سوالاتی بی‌پاسخ و یک جعبه نوار ویدئویی که پدرش برای پروژه‌ی ناتمامش «مدینه فاضله» ضبط کرده بود، تنها گذاشت. میرا در تلاش برای جبران ضرر و زیان، به رمزگشایی از جعبه‌ای که به ارث برده است، می‌پردازد. نتیجه کار یک کلاژ جذاب از تصاویر آرشیوی خانوادگی و بایگانی و صحنه‌هایی از فیلم‌های قبلی پدر و گفتگو با همکاران و اعضای خانواده است که در یک سفر احساسی غم و شادی شکل می‌گیرد…»

این فیلم مستند تاکنون در جشنواره‌های معتبر «ایدفا» هلند، «هات‌داکس» کانادا و «تسالونیکی» یونان به نمایش درآمده است. 

پیتر وینتانیک میهمان ویژه دومین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت بود که سال ۱۳۸۷ برگزار شد و طی آن، دو فیلم برجسته‌ی این مستندساز با عناوین «نوام چامسکی: دستگاه توافق‌سازی» و «سینماوریته: تعریف لحظه» به نمایش درآمد. وینتانیک در سفر خود به تهران، ورک‌شاپ یک‌روزه‌ای هم برای مستندسازان جوان ایرانی برگزار کرد. 

این فیلمساز ۱۸ نوامبر ۲۰۱۳ در سن ۶۰ سالگی و به دلیل سرطان مجاری صفراوی در مونترال کانادا درگذشت. 

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرماه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.