شناسهٔ خبر: 43308261 - سرویس استانی
منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران:

بیشترین نگرانی حامیان حقوق کودک، کودکان بازمانده از تحصیل هستند/بیش از 2 هزار کودک بازمانده از تحصیل

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران بابیان اینکه مهم‌ترین چالش‌ حوزه کودک در مازندران، کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان فاقد هویت هستند، اعلام کرد که طبق آمار آموزش و پرورش 2 هزار و 296 کودک از تحصیل بازمانده‌اند و حدود 400 نفر آنان فاقد هویت هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایلنا، جمهوری اسلامی ایران در سال 1372 و با مصوبه مجلس به کنوانسیون حقوق کودک ملحق شد. از دی‌ماه 1388 با مصوبه دولت، وزارت دادگستری به عنوان مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک تعیین شد و اقدامات خود را آغاز کرد. برنامه کاری ویژه این نهاد، نظارت بر اجرای پیمان‌نامه حقوق کودک در ایران است.

مراجع استانی کنوانسیون حقوق کودکان نیز از سال 94 با هماهنگی با وزارت کشور تشکیل شد و مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری مسئولیت آن را بر عهده‌دارند.

سمیه قاسمی طوسی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در ۲۳ اردیبهشت ۹۹ به تصویب رسید و در 22 خرداد برای اجرا ابلاغ شد که طبق آن برای سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف وظایف و تکالیفی پیش‌بینی شد و دفتر امور بانوان به عنوان نهاد متناظر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، مسئولیت رصد و پایش این قانون را بر عهده دارد.

طوسی با اشاره به عدم آگاهی جامعه و کاهلی در اطلاع‌رسانی به آن نسبت به نظام‌نامه اخلاقی دوستدار کودک و پیمان‌نامه حقوق کودک و نیز عدم آشنایی مسئولان از این پیمان‌نامه افزود: مسئولان استانی به حوزه کودک توجه ندارند درحالی‌که کشورهای جهان تمام برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌هایشان معطوف به کودکان است، اما متأسفانه در ایران برای کودکان بودجه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود و سرمایه‌گذاری برای آنان بسیار اندک است و در حد خانواده کودک خاتمه می‌یابد.

وی مهم‌ترین چالش‌ حوزه کودک در مازندران را کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان فاقد هویت برشمرد و ادامه داد: طبق آمار آموزش و پرورش 2 هزار و 296 کودک از تحصیل بازمانده‌اند و حدود 400 نفر آنان فاقد هویت هستند.

به گفته طوسی جلساتی با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حمایتی برای کمک به بازگشت این کودکان به تحصیل برگزارشده است و آموزش و پرورش نیز کودکان را با توجه به علت بازماندگی از تحصیل به دستگاه یا نهاد مرتبط معرفی می‌کند.

طوسی مشکلات دسترسی کودکان معلول، اوتیسم و بیمار و خانواده‌های آنان به خدمات درمانی و رفاهی، کودکان کار و خیابانی را از چالش‌های بعدی استان برشمرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران تأکید کرد که این نهاد پیگیر وضعیت کودکان فاقد هویت از دستگاه‌های مرتبط است تا اطلاعات آن‌ها به ثبت احوال استان برای بررسی دریافت شناسنامه ارسال شود.

طبق تعریف سازمان جهانی یونیسف تمامی افراد صفرتا ۱۸ ساله در زمره کودکان تلقی می‌شوند و ازآنجایی‌که تعداد جمعیت کودکان مناطق شهری جهان در حال افزایش است، «شهر دوستدار کودک» (CFCI) موردتوجه برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران امور شهری است تا محیط پیرامون برای آنان با ساختن یا تغییر شکل مناسب شود. یونیسف می‌گوید همه کودکان و جوانان باید بتوانند از کودکی و جوانی خود لذت ببرند و از طریق احقاق برابر حقوق خود در شهر و اجتماع محلی‌شان، توانایی‌های بالقوه خود را به‌طور کامل به فعل درآورند.

قاسمی طوسی اشاره کرد که با همکاری یونیسف و وزارت کشور، ۱۲ شهر اِوز، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، سمنان، شیراز، کرمان، گرگان، مشهد، همدان و یزد به عنوان شهرهای منتخب برای پایلوت شهر دوستدار کودک تعیین‌شده‌اند.

وی از تلاش برای نزدیک کردن شهر ساری به شهر دوستدار کودک خبر داد و گفت: ارتقاء کیفی فضاهای شهری برای کودکان و افزایش فرصت شادی و ملاقات کودکان با یکدیگر در شهر و محله‌ها، نظارت بر اجرای طرح‌های شهری دوستدار کودک و همچنین کنترل طرح‌ها و اصلاح پروژه‌های کودک ستیز شهر ازجمله اقداماتی است که باید در شهر دوستدار کودک موردتوجه قرار گیرد و بر این مبنا با مجری‌گری شهرداری ساری، در پی تبدیل کردن این شهر به شهر دوستدار کودک با ایجاد آیتم‌های مدنظر یونیسف هستیم.

طوسی اظهار امیدواری کرد که در ساخت‌های جدید و نیز در تغییر ساختار فعلی شهرها و بناها، توجه به استانداردهای لازم برای حضور کودکان، بازی و تفریح آنان و ایمنی جسم و روان آنان مدنظر مسئولان و جامعه قرار گیرد و شهرهای استان به سمت‌وسوی احترام به حقوق و خواسته کودکان و نوجوانان گام بردارند.