باید دید که قیمت بلیت هواپیما قرار است افزایش پیدا کند یا طبق گفته رئیس سازمان هواپیمایی با از سر گرفته شدن پروازها قیمت کاهشی میشود هر چند مبنای کاهش اعلامی آقای رئیس قیمت ۲۰ میلیون پرواز ترکیه است. احتمالاً با محاسبه نرخ با دلار آزاد قیمت بلیت پروازهای داخلی افزایشی خواهد بود.
قیمت بلیت هواپیما همواره مورد بحث بوده است. ایرلاینهای ایرانی به واسطه تحریمها با انواع مشکلات روبهرو هستند. برجام قرار بود صنعت هوایی کشور را متحول کند و البته رقابت به واسطه نوسازی ناوگان هوایی کشور در بین ایرلاینها بیشتر شود. سیاست عباس آخوندی نیز در این راستا رقابتی کردن قیمت و عدم دخالت دولت در قیمتگذاری بلیت هواپیما بود.
سیاستی که البته تا حدی جواب داد و قیمت بلیت در برخی از زمانها از قیمت بلیت اتوبوس هم ارزان تر میشد. اما طی سالهای گذشته و با بازگشت تحریمها و شیوع بیناری کرونا این صنعت با مشکلاتی روبهرو شده است. از سوی دیگر بالا رفتن نرخ ارز سبب شده تا هزینه ایرلاینها بالا رود. این مسئله خود را در قیمت بلیت ترکیه نشان داد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بیان کرد: به نظر میرسد که بازهم برخی از شرکتهای هواپیمایی سوء استفاده کرده و در یک هفته گذشته دوباره قیمتهای بلیت این مسیر را از پنج میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش دادهاند که این موضوع به صورت غیرقانونی و خارج از عرف بود ولی متاسفانه در این زمینه هیچ رسیدگی صورت نگرفت.
او اظهار کرد: طبق توافقی که انجام شده بود ۱۰۰ مجوز پروازی برای شرکتهای هواپیمایی در این مسیر ایجاد شده اما متاسفانه این شرکتهای هواپیمایی تعداد پروازهای خود را به ۱۰ تا ۲۰ پرواز در هفته کاهش دادند و همین موضوع باعث شده که قیمتهای بلیت از ۵ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش یابد.
رفیعی توضیح داد: شرکتهای هواپیمایی از حضور و استقبال مسافران در این مسیر سوء استفاده میکنند و با کم کردن تعداد پروازها قیمتها را افزایش میدهند.
وی همچنین به قیمت مسیرهای پروازی داخلی هم اشاره کرده و گفت: ما شاهد آن هستیم که شرکتهای هواپیمایی تغییر رویه داده و به افزایشهای بلیت دامن میزنند به طوری که کف نرخ قیمتی برای مسیرها تعیین میکنند اما از آن طرف سقف قیمتی در نظر نمیگیرند.
در حالی که طی روزهای گذشته مقصود اسعدی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفته بود: با افزایش تعداد ایرلاینهای ایرانی و پروازهای روزانه در مسیر تهران – استانبول شاهد کاهش شدید قیمت بلیت پروازهای ترکیه هستیم و جالبتر اینکه پروازهای قطرایرویز که پیش از آغاز پرواز شرکتهای هواپیمایی داخلی نرخی حدود ۶۰ میلیون تومان داشت، هم اکنون بلیت همین پرواز را حدود هشت میلیون تومان میفروشد.
نرخ بلیتها با قیمت ارز آزاد
حال اما خبر جدیدی از سوی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی منتشر شد که با توجه به اینکه قرار است از ۶۰ درصد ظرفیتهای هواپیما استفاه شود که این موضوع خود احتمالا باعث افزایش قیمت بلیت هواپیما میشود.
مقصود اسعدی سامانی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما به فارس گفت: طبق مصوبه اخیر ستاد مقابله با کرونا در راستای فاصلهگذاری اجتاعی در پروازها از اول آبان، شرکتهای هواپیمایی باید تنها ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما را برای فروش عرضه کنند.
وی افزود: همزمان با این موضوع، شرکتهای هواپیمایی به تازگی با مشکل نوسان شدید ارزی و افزایش قیمت ارز هم مواجه شدهاند. حدود ۶۰ درصد هزینهها برای تامین قطعات و موتور به صورت ارزی بوده و لذا شرکتها ناگزیر به افزایش قیمت بر اساس دلار ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی هستند.
اسعدی سامانی ادامه داد: بانک مرکزی از سال گذشته دلار نیمایی نداده و شرکتهای هواپیمایی برای تأمین قطعات، ارز از بازار آزاد تهیه میکنند.
قیمت بلیتها شکسته میشود؟
اما از سوی دیگر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا قیمت بلیت هواپیما از سوی ایرلاینهای داخلی و برای بازگرداندن مسافران از استانبول به تهران به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده است، گفت: گرچه نرخ پروازهای خارجی دامنه مشخصی ندارد اما این نرخها با برقراری دوباره پروازها شکسته میشود و این مسئله را به انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام میکنیم.
در پی لغو شدن دوباره پروازهای تهران-استانبول طی روزهای گذشته از سوی مقامات ترکیه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از برقراری دوباره این پروازها به صورت محدود خبر داد و گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته مقرر شده یک پرواز از ایران و یک پرواز از ترکیه در این مسیر به صورت روزانه برقرار شود.
دو روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ترکیه برای چندمین بار پروازهای مسافری ایرلاینهای ایرانی به مقصد استانبول را لغو کرد و شرکتهای هواپیمایی داخلی تنها میتوانستند به صورت یکسر خالی و برای بازگرداندن ایرانیان به استانبول پرواز کنند. در همین راستا قیمت بلیت هواپیما برای بازگشت مردم به کشور تا ۲۰ میلیون تومان هم افزایش یافت.
تورج دهقانی زنگنه –رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- در این زمینه اعلام کرد: پس از لغو مجوز پرواز ایرلاینهای داخلی از سوی مسئولان ترکیه ما نیز به آنها اعلام کردیم در این صورت مجوز ترکیه را نیز برای پرواز ترکیشایر لغو میکنیم و نهایتا آنها به این نتیجه رسیدند که پروازهای تهران استانبول را مجدادا و به صورت محدود برقرار کنند.
وی افزود: در این راستا مقرر شد تا در هر روز یک پرواز از سوی ایرلاینهای ایرانی و یک پرواز از سوی هواپیمایی ترکیه در این این مسیر پروازی انجام شود که البته با همان پروتکلهای توافق شده قبلی این اتفاق میافتد.
حال باید دید که قیمت بلیت هواپیما قرار است افزایش پیدا کند یا طبق گفته رئیس سازمان هواپیمایی با از سر گرفته شدن پروازها قیمت کاهشی میشود هر چند مبنای کاهش اعلامی آقای رئیس قیمت ۲۰ میلیون پرواز ترکیه است. احتمالاً با محاسبه نرخ با دلار آزاد قیمت بلیت پروازهای داخلی افزایشی خواهد بود.