شناسهٔ خبر: 42023815 - سرویس سیاسی
منبع: برنا | لینک خبر

وزیر امور خارجه:

نگفته بودیم که اخبار مرگ زودرس برجام قدری مبالغه آمیز است؟/ برای مردم سوال است که یک جنازه چگونه توانست آمریکا را شکست دهد

وزیر امور خارجه گفت: حضرت امام فرمودند همه چیز ما از مردم است، اقتدار ما از مردم است. مردم باید نسبت به سیاست خارجی توجیه داشته باشند و حامی سیاست خارجی باشند اگر ما اقتدار بین المللی می خواهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در مراسم تودیع و معارفه سخنگویان وزارت امور خارجه گفت: وزارت خارجه موظف است اگر وقتی تعارضی پیدا شد بین دفاع از سیاست‌های خود در داخل و دفاع از منافع کشور در سطح بین‌المللی، خودش را فدای کشور کند. وزارت خارجه اجازه دهد در داخل مورد هجمه قرار بگیرد اما حرفی را مطرح نکند، توجیهی را برای سیاست‌ها و اغنا افکار عمومی مطرح نکند که به هزینه پیشبرد منافع ملی در سطح بین‌المللی، تمام شود.

او افزود: در دو شب پیش شکست بی سابقه آمریکا در شورای امنیت با رأی یک کشور تنها در کنار آمریکا بود که اهمیت این واقعه را نباید فراموش کرد. در این شرایط روشن کردن افکار عمومی چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان یک وظیفه بسیار خطیر و یک قسمت عمده از دیپلماسی کشور است. نمی‌شود فراموش کرد که دیپلماسی عمومی در شرایط کنونی نقش بسیار برجسته‌ای در روابط پیدا کرده و ساختن ذهن‌ها و شکل دادن به نگاه‌ها یک کار اساسی در حوزه دیپلماسی است. حضرت امام فرمودند همه چیز ما از مردم است، اقتدار ما از مردم است. مردم باید نسبت به سیاست خارجی توجیه داشته باشند و حامی سیاست خارجی باشند اگر ما اقتدار بین المللی می خواهیم. همزمان دفاع ما از امنیت ملی در سطح بین المللی است و نه دفاع از خودمان.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: برای مردم سوال پیش می‌آید که چطور برجام که چندین بار در داخل کشور تشییع و دفن شد، توانست آمریکا را در شورای امنیت شکست بدهد. یعنی چطور جسد برجام توانست آمریکا را در شورای امنیت  شکست دهد؟ برای همین برای مردم سوال پیش می‌آید که نکند این حرکت آمریکا، هدف دیگری داشته باشد چون همه فکر می‌کنند، برجام که خاصیتی نداشت و مرده بود. ما هم که در داخل به خاطر اینکه هدفمان دفاع از خودمان بود و هدفمان دفاع از خودمان نبود و هدفمان دفاع از کشور بود، نگفته بودیم که اخبار مرگ زودرس برجام، قدری مبالغه آمیز است. نگفته بودیم اخبار مرگ زودرس برجام نه تنها مبالغه آمیز است بلکه با حقیقت فاصله بسیار دارد. به همین دلیل برای مردم از بیرون سوال است که چطور یک جنازه توانست آمریکا را شکست دهد و این چالشی است که ما با آن روبرو هستیم.

ظریف گفت: اسنپ‌بک آمریکا آنچنان غیرقانونی است که قابل پذیرش نیست و آنها این را می‌دانند که نمی‌توانند از اسنپ‌بک استفاده کنند. خیال نکنیم اگر یک حرفی را بلند زدند و تکرار کردند حق با آنها است.

ظریف یادآور شد: روز هشتم می ۲۰۱۸ آقای بولتون در اوج سرخوشی از اینکه برجام را نابود کرد و ظرف ۳ ماه ایران را هم نابود می‌کند، در مصاحبه مطبوعاتی در کاخ سفید اعلام کرد که «ما دیگر عضو برجام نیستیم که از اسنپ‌بک استفاده کنیم» هنوز صورتجلسه آن در سایت کاخ سفید وجود دارد مگر اینکه بروند آن جمله را بردارند.

ظریف با بیان اینکه دریافت حمایت عمومی بزرگترین عامل برای اقتدار سیاست خارجی کشور است، مطرح کرد: سوالی که برای مردم پیش آمده این است که چطور برجامی که در داخل کشور چندین بار تشییع و دفن شد توانست امریکا را 13 به 2 شکست دهد؟ چون ما نخواستیم از خودمان دفاع کنیم بنابراین نگفتیم اخبار مرگ زودرس برجام با حقیقت فاصله زیادی دارد. امریکا از حدود 700 روز پیش روز شماری را به کار انداخت و کارزار بین المللی را برای ممانعت از پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران شروع کرد.

بیشتر بخوانید: