شناسهٔ خبر: 41895380 - سرویس بین‌الملل
منبع: فارس | لینک خبر

موضع منفی بورل درباره انتخابات ریاست جمهوری بلاروس

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر ضرورت شمارش دقیق آراء انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس، خواستار «توقف خشونت نیروهای دولتی علیه معترضان» شد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر ضرورت شمارش دقیق آراء انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس، خواستار «توقف خشونت نیروهای دولتی علیه معترضان» شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس واکنش منفی نشان داد.

وی در این پیام با متهم کردن نیروهای دولتی به اعمال خشونت علیه معترضان نوشت: «خشونت‌های نامتناسب و غیرقابل قبول دولت علیه معترضان آرام در بلاروس باید فوراً متوقف شود و به حقوق اساسی و بنیادین (معترضان) احترام گذاشته شود».

این مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه بر لزوم شمارش دقیق آراء انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس تأکید کرد و گفت: «ضروری است که آراء انتخابات ریاست‌جمهور بلاروس به دقت شمارش شود و نتایج، انعکاس انتخاب مردم باشد».

از طرف دیگر بورل و «الیور وارهلی» کمیسر بخش الحاق و توسعه اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای مشترک در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس که روز گذشته (9 آگوست، 19 مردادماه) برگزار شد، بر برگزاری مناسب اینگونه انتخابات تأکید کردند.

در این بیانیه ضمن محکوم کردن «خشونت‌های دولت علیه معترضان» تأکید شده بود: «شب انتخابات با خشونت‌های نامتناسب و غیرقابل قبول دولت علیه معترضین آرام همراه شد. این مسئله ظاهراً به از دست رفتن زندگی یک شهروند و زخمی شدن بسیاری منجر شده است. ما این خشونت‌ها را محکوم می‌کنیم و خواستار آزادی تمامی آنهایی هستیم که شب گذشته بازداشت شدند. مقام‌های بلاروس باید احترام به حقوق اساسی تجمعات مسالمت‌آمیز را تضمین کنند».

در ادامه این بیانیه بورل و وارهلی ضمن تأکید بر لزوم شمارش دقیق آراء انتخاباتی بلاروس تصریح کردند: «به دنبال این گردهمایی بی‌سابقه برای انتخاباتی آزاد و دموکراسی، مردم بلاروس هم اکنون انتظار دارند که آراء آنها به درستی شمارش شود. ضروری است که کمیسیون مرکزی انتخابات نتایجی را منتشر کند که بازتابی از انتخاب مردم بلاروس باشد».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر ارتباط مستقیم انتخابات منصفانه و تضمین ثبات و حاکمیت بلاروس تأکید کرد و گفت: «تنها حمایت از حقوق بشر، دموکراسی و انتخابات آزاد و منصفانه، ثبات و حاکمیت بلاروس را تضمین می‌کند. ما همچنان از نزدیک تحولات را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم با توجه به وضعیت فعلی، نوع واکنش و روابط اتحادیه اروپا با بلاروس را مورد ارزیابی قرار دهیم».

رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس بر اساس نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور از پیشتازی ۸۰.۲۳ درصدی «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور فعلی خبر داد.

به دنبال اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس، اعتراضاتی در این کشور به راه افتاد و آنطور که نماینده گروه راستگرای «اسپرینگ۹۶» (به معنای بهار ۹۶) در بلاروس به رویترز گفته اعتراضات و درگیری‌ها بعد از پایان رأی گیری انتخابات ریاست‌‌ جمهوری این کشور، یک کشته و بیش از ۱۲ زخمی بر جا گذاشته است.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که حداقل در ۲۰ شهر بلاروس از جمله در مینسک پایتخت این کشور تجمعات اعتراضی برگزار شده و پلیس نیز علیه معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

اوایل امروز (دوشنبه) خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که نیروهای امنیتی بلاروس برای پراکنده کردن معترضان در مینسک از اسپری فلفل و گاز اشک آور استفاده کرده است که چندین نفر نیز در اثر آن مجروح شده اند.

انتهای پیام/