شناسهٔ خبر: 41822475 - سرویس سیاسی
منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

مجلس در هفته‌ای که گذشت / از مالیات بر خانه‌های خالی تا لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی

نگاهی به طرح‌ها و لوایح مهمی که هفته گذشته در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، اولین جلسه علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از تعطیلات یک هفته‌ای در روز یکشنبه ۱۲ مرداد ماه به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

قالیباف: کارگروه ویژه رفع موانع جهش تولید به زودی تشکیل می‌شود / مجلس مطالبه گر اصلی توجه به اولویت‌های فوری اقتصاد خواهد بود

محمد باقر قالیباف در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور ضمن تبریک عید قربان گفت: از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب تشکیل کارگروه ویژه رفع موانع جهش تولید را از سران سه قوه مطالبه کردند که اعلام می‌کنم به زودی این کارگروه با حضور جمعی از متخصصین با تجربه و کارشناسان جوان تشکیل خواهد شد و روند فعالیت‌های آنان که به تصمیم‌گیری‌های کلان جهت خواهد داد، به طور شفاف به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

قالیباف همچنین بیان داشت: انجام تغییر اساسی نیازمند اراده‌های استوار است و مجلس یازدهم چنین اراده‌ای دارد و تحول را رقم خواهد زد. در بُعد نظارتی نیز، به طور شفاف و دقیق و به روز بر تمامی جزئیات نظارت خواهیم کرد و مطالبه گر اصلی توجه به اولویت‌های فوری اقتصاد خواهیم بود

سلیمی: دولت بدون حاشیه‌سازی وزیر صمت را معرفی کند/ قالیباف: حتماً دولت قانون را رعایت می‌کند
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس طی تذکری خواستار معرفی هر چه سریعتر وزیر صمت شد که دکتر قالیباف در پاسخ گفت: تذکر ارائه شده در خصوص معرفی وزیر صمت درست است از این رو حتماً دولت هم قانون را رعایت خواهد کرد.

در ادامه قالیباف در پاسخ به تذکر نماینده محلات در مجلس گفت: تذکر ارائه شده در خصوص معرفی وزیر صمت درست است از این رو حتماً دولت هم قانون را رعایت خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع مذکور با مکاتبات صورت گرفته از دولت پیگیری شده، اما مسئله مد نظر مسئولان تفکیک وظایف دو وزارتخانه است که باید تعیین تکلیف شود؛ با پیگیری‌های صورت گرفته حتماً مشکل برطرف خواهد شد.

انتخاب اعضای ناظر مجلس در هیئت نظارت‌ها
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جلال رشیدی کوچی را با ۱۳۰ رأی و محمود عباس زاده مشکینی را با ۷۵ رأی از مجموع ۲۱۹ رأی اخذ شده در جلسه به عنوان اعضای ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت انتخاب کردند.

جلیل رحیمی جهان آبادی را با ۱۳۱ رأی از مجموع ۲۰۹ رأی اخذ شده در جلسه به عنوان عضو ناظر مجلس در هیات امنای موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی انتخاب کردند.

احسان قاضی زاده هاشمی را با ۱۱۴ رأی و بیژن نوباوه وطن را با ۱۴۲ رأی از مجموع ۲۲۰ رأی اخذ شده در جلسه به عنوان اعضای ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران انتخاب کردند.

فرهاد طهماسبی را با ۱۰۵ رأی از مجموع ۱۷۲ رأی اخذ شده در جلسه به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی معادن انتخاب کردند.

مالک شریعتی نیاسر را با ۱۰۰ رأی و علی حدادی را با ۱۰۰ رأی از مجموع ۱۹۷ رأی اخذ شده در جلسه به عنوان اعضای مجلس در کمیسیون احزاب انتخاب کردند.

سلمان ذاکر را با ۱۶۵ رأی و جبار کوچکی نژاد را با ۱۵۸ رأی از مجموع ۱۹۶ رأی اخذ شده در جلسه به عنوان اعضای ناظر مجلس در در شورای حقوق و دستمزد انتخاب کردند.

معصومه پاشایی را با ۱۲۷ رأی از مجموع ۱۷۶ رأی اخذ شده در جلسه به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای اجرایی فناوری اطلاعات انتخاب کردند.

علی اکبر کریمی را با ۸۳ رأی از مجموع ۱۶۹ رأی اخذ شده در جلسه به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی صنایع دریایی کشور انتخاب کردند.

یوسف داودی را با ۱۰۵ رأی و معصومه پاشایی بهرام را با ۹۵ رأی از مجموع ۱۸۰ رأی اخذ شده در جلسه به عنوان اعضای ناظر در شورای عالی استاندارد انتخاب کردند.

مجید نصیرایی را با ۱۲۸ رأی از مجموع ۱۶۵ رأی اخذ شده در جلسه به عنوان عضو ناظر در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب کردند.

صباغیان: مجلس جای تذکر و اخطار است /قاضی زاده: نباید با روش غلط حرف حق را پیش برد
محمدرضا صباغیان بافقی با استناد به مواد ۱۹۴، ۱۹۵ و تبصره ۲ ماده ۵۱، گفت: در جلسه گذشته تذکری درباره سوابق رئیس دیوان محاسبات داشتم که امکان طرح آن فراهم نشد، به زعم برخی از نمایندگان کاندیدای ریاست دیوان محاسبات ۲۰ سال سابقه کار ندارد و کاندیدای دادستان دیوان محاسبات نیز بازنشسته است، حال ما می‌خواهیم شفاف مطرح کنید که ایشان با این دلایل ۲۰ سال سابقه کار دارد.

نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این موضوع در مجلس شفاف شود فردی در بیرون نمی‌تواند بهانه داشته باشد.

وی بیان کرد: مجلس جای تذکر و اخطار است و اگر به نماینده اجازه تذکر ندهند، نماینده هیچ است.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: در انتهای هر جلسه به ۵ نفر برای تذکر زمان داده می‌شود و آقای موسوی لارگانی تذکر در دستور روز را ثبت نام می‌کند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که در حال حاضر طرح مالیات بر خانه‌های خالی در حال بررسی است نباید مسئله دیگری مطرح شود این در حالی است که تذکر شما موضوع متفاوتی دارد. هرچیزی جای خود را دارد و نباید با روش غلط حرف حق را پیش برد.

آزادیخواه در تذکر آیین نامه ای: موضوع چاپ و توزیع طرح‌ها و لوایح جدی گرفته شود
احد آزادیخواه در تذکری با استناد به ماده ۱۰۸ آیین نامه داخلی مجلس گفت: در رابطه با پیشنهادات طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، مخالف صحبت می‌کنند در حالی که موافق نداشته است و قاعده بر این است که اگر جایی مخالف صحبت کند، موافق هم باید صحبت کند و اگر موافق نباشد، مخالف هم صحبت نمی‌کند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به این نماینده گفت: موضوع محل منازعه است و باید دقت شود آن را در هیات رئیسه پیگیری می‌کنیم و نقطه نظر شما مورد ملاحظه قرار می‌گیرد.
 

قالیباف: طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای جلوگیری از احتکار مسکن است
محمدباقر قالیباف در نشست علنی روز (چهارشنبه ۱۵ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی و با اشاره به پیشنهادات برخی نمایندگان برای حذف بخش‌هایی از طرح در خصوص مساکن فرعی گفت: مجلس در این طرح به دنبال آن است که مسکن در کشور احتکار نشود، نه اینکه اگر فردی ۵ خانه دارد از آن مالیات بگیریم، از این رو موضوع و بحث این طرح فقط اخذ مالیات نیست.

 

اعلام وصول طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۸ آئین نامه داخلی
عضو هیات رئیسه مجلس طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۸ آئین نامه داخلی مجلس را اعلام وصول کرد.

 

تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی / احتکارکنندگان ملزم به پرداخت مالیات می‌شوند / چه خانه‌هایی مستثنی از پرداخت مالیات هستند

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۵ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی قانون مالیات‌های مستقیم، با اصلاح ماده ۵۴ این قانون با ۱۶۹ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

 

انتخاب اعضای ناظر مجلس در هیئت نظارت‌ها

احمد راستینه هفشجانی را با ۱۲۱ رأی، محمدرضا مبلغی را با ۱۱۴ رأی از مجموع ۱۷۶ آرای اخذ شده به عنوان ناظران مجلس در ستاد امر به معروف و نهی از منکر انتخاب کردند.


محسن علیزاده را با ۱۵۰ رأی و مسلم صالحی را با ۱۴۲ رأی به عنوان اعضای ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار انتخاب کردند


لطف الله سیاهکلی را با ۹۸ رأی از مجموع ۱۵۴ رأی اخذ شده به عنوان عضو ناظر در شورای عالی فضایی انتخاب کردند.


حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا را با ۱۴۱ رأی از مجموع ۱۶۰ رأی اخذ شده به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی انتخاب کردند.


خلیل بهروزی‌فر را با ۱۲۹ رأی، حسن رزمیان را با ۱۱۵ رأی و مهرداد گودرزوند چگینی را با ۱۰۴ رأی از مجموع ۱۶۵ رأی اخذ شده به عنوان عضو ناظر در شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی انتخاب کردند.


مهدی عسگری را با ۱۶۸ رأی و سید احسان خاندوزی را با ۱۴۷ رأی از مجموع ۱۹۵ رأی مأخوذه، به عنوان عضو در هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار انتخاب کردند.


فرهادی بشیری را با ۱۵۳ رأی و کیومرث سرمدی والد را با ۱۳۹ رأی به عنوان اعضای ناظر در هیأت عالی گزینش انتخاب کردند..
محمدحسین حسین زاده بحرینی را با ۱۴۸ رأی از مجموع ۱۷۶ رأی اخذ شده به عنوان عضو ناظر در شورای فقهی انتخاب کردند.


مهدی طغیانی را با ۱۱۸ رأی و احمد امیرآبادی فراهانی را با ۷۸ رأی از مجموع ۱۷۰ رأی مأخوذه، به عنوان اعضای ناظر مجلس در هیأت واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش غیردولتی (موضوع بند (۵) ماده (۳۹) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴) انتخاب کردند.

 

دوفوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی تصویب شد
نمایندگان دوفوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با سلب حق تقدم را تصویب کردند.

 

موافقان: افزایش سرمایه شرکت‌ها از بروز حباب در بورس جلوگیری می‌کند/ مخالفان: افزایش بدون ضابطه سرمایه فسادزا است

موافقان و مخالفان دو فوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به بررسی نقاط ضعف و قوت این موضوع پرداختند.


خضریان: چرا طرح سوال از رئیس جمهور بلاتکلیف مانده است؟
علی خضریان در تذکری با استناد به ماده ۲۱۰ آیین نامه داخلی مجلس و اصل ۸۸ قانون اساسی عنوان کرد: بر این اساس در صورتی که حداقل یک چهارم نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس جمهور سوال کنند، باید سوال یا سوالات خود را به صورت صریح و مختصر تقدیم رئیس مجلس کنند. رئیس مجلس نیز باید موضوع را به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع نماید و هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سوال کنندگان تشکیل جلسه دهد.