شناسهٔ خبر: 40267453 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

مواجهه سلامت و مدرسه در شرایط کرونایی

تهران-ایرنا- مدارس پس از حدود سه ماه تعطیلی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا از ۲۷ اردیبهشت ماه برای حضور داوطلبانه و رفع اشکال دانش‌آموزان بازگشایی شد اما به علت ترس از ابتلا و حفظ سلامتی ؛ استقبال چندانی از مدارس پایتخت نشد.

صاحب‌خبر -

بیماری کرونا از اواخر بهمن ماه سال گذشته میهمان ناخوانده کشور شد و تمامی مدارس، مراکز و فعالیت‌های علمی و آموزشی نیز از اسفندماه همچون سایر مراکز و سازمان‌ها برای جلوگیری از تجمع و شیوع بیماری تعطیل شدند و به دلیل طولانی‌ترشدن تعطیلات، معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان نگران روند آموزشی بودند.
آموزش و پرورش شهر تهران ۱۲ اسفندماه طی بخشنامه‌ای به مدارس، آنها را موظف به بازگشایی و ادامه فعالیت کرد، در این بخشنامه اعلام شده بود که از ساعت ۸ تا ۱۲ باید مدیر مدرسه و یک نفر از اعضای کادر اداری با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی در مدرسه حضور داشته باشند و به ادامه روند آموزشی بپردازند.
مدارس و به خصوص معلمان پیش از این نیز با بهره‌مندی از روش‌های نوین اقدام به تولید محتوا، فیلم و تصاویر آموزشی کرده و آنها را از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و در مواردی از طریق لوح‌های فشرده در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دادند، هر چند که این اقدامات به دلیل تراکم جمعیت دانش‌آموزی مشکلاتی را برای معلمان ایجاد کرد و آنان باید بیشترین وقت خود را و حتی در مواردی شبانه‌روزی صرف تدریس و آموزش مجازی می‌کردند تا اینکه فروردین ماه آموزش و پرورش شبکه آموزشی دانش‌آموزی (شاد) را با هدف انسجام محتوای آموزشی و ایجاد محیطی امن برای تعامل معلم و دانش‌آموز راه‌اندازی کرد، اگر چه این شبکه نیز با نبود امکانات کافی و زیرساخت‌های فنی و مناسب، سرعت پایین اینترنت مشکلات و گلایه‌هایی را از سوی دانش‌آموزان و معلمان در پی داشته است.

بازگشایی مدارس
پس از حدود سه ماه، ۲۱ اردیبهشت براساس مصوبه ستاد ملی کرونا مدارس به مدت یک ماه برای رفع اشکال بازگشایی شدند، وزیر آموزش و پرورش ۲۳ اردیبهشت در گفت و گویی در رسانه ملی اظهارداشت: تصمیم گرفته شد از ۲۷ اردیبهشت‌ همه مدارس بازگشایی شوند و تمام کارکنان و معلمان در مدرسه حضور یابند تا چنانچه دانش‌آموزان ابهامات و اشکالاتی در خصوص دروس خود دارند، برطرف شود.
محسن حاجی‌میرزایی گفت: حضور همه دانش‌آموزان در مدارس از هفته آینده با ماسک و دستکش و رعایت فاصله‌های اجتماعی مجاز است و شورای آموزشی مدرسه اختیار دارد متناسب با حضور دانش‌آموزان درخصوص تشکیل جلسات و ادامه آن تصمیم‌گیری کند.
وی با بیان اینکه دانش‌آموزانی که سوال و یا مشکلی با آموزش مجازی و یا تلویزیونی ندارند، ملزم به حضور در مدرسه‌ نیستند،‌ افزود:‌ حضور معلمان در مدارس الزامی است و دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و استثنایی نیز به دلیل آسیب‌پذیربودن در برابر ویروس کرونا اجازه حضور در مدارس را ندارند.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: پیش از هفته اول اسفندماه ۹۸ که مدارس به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد، حدود ۷۰ درصد کتب درسی آموزش داده شده بود و ۳۰ درصد باقیمانده نیز به صورت مجازی آموزش داده شد تا سال تحصیلی به اتمام برسد.
حاجی‌میرزایی با تاکید بر اینکه مدیران مدارس ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازگشایی مدارس هستند، ‌اظهارداشت: دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت برای بازگشایی به همه مدارس ابلاغ شده و رعایت آنها الزامی است، نظرسنجی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد میزان آشنایی جامعه ایران با دستورالعمل‌های بهداشتی بیش از ۸۲ درصد است و این امر حاکی از آن است که خانواده‌های با نکات بهداشتی آشنا هستند.
همچنین مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در گفت و گو با خبرنگاران در فضای مجازی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد دانش‌آموزان تهرانی به صورت رسمی تحت پوشش آموزش مجازی قرار گرفتند، تاکید کرد: بازگشایی صرفا برای دانش‌آموزانی است که از آموزش مجازی استفاده نکردند یا در امر تحصیل و مباحث درسی اشکالاتی دارند که باید برای رفع آنها به مدارس مراجعه کنند.
عبدالرضا فولادوند با اشاره به اینکه حضور دانش‌آموزان در مدارس باید داوطلبانه و با اطلاع اولیا باشد، گفت: حضور فرهنگیانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، الزامی نیست.
فولادوند با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی افزود:دانش‌آموزان باید وسایل شخصی اعم از ماسک، دستکش را در مدرسه به همراه داشته باشند، بازگشایی مدارس به دلیل تجدید دیدار با همکلاسی‌ها نیست، هنوز خطر کرونا رفع نشده است، همچنین با توجه به دراختیار قراردادن اعتبارهای بهداشتی برای مدارس، مدیران مکلف شدند که گندزدایی و ضدعفونی مدارس را انجام بدهند.
در دستورالعمل بازگشایی مدارس در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی، موارد متعددی درباره فضای برگزاری کلاس‌ها، سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان، رعایت بهداشت محیط و بهداشت فردی در مدارس مورد تاکید قرار گرفته، به عنوان مثال براساس این دستورالعمل مدارس باید ضمن داشتن آب آشامیدنی سالم، وسایل بهداشتی، صابون مایع و محلول‌های مناسب ضدعفونی‌کننده، بعضی از مکان‌ها و سطوح از جمله نرده‌ها، دستگیره‌های درب و پنجره، میز و صندلی‌ها، ابزار کمک آموزشی، آبخوری باید روزانه حداقل دو بار در طول ساعات کار مدرسه و یک بار در انتهای کار مدرسه گندزدایی شوند.
حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در ۴ هزار و ۲۰۰ مدرسه پایتخت تحصیل می‌کنند، با توجه به تراکم جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس که در مواردی بیش از ۳۲ نفر است، کمبود فضای آموزشی، کمبود مربی بهداشت در مدارس و وضعیت اعتبارها این نگرانی وجود دارد که چقدر این دستورالعمل می‌تواند اجرایی شود.

کلاس‌های درس پر از خالی
خبرنگار ایرنا برای اطلاع از روند فعالیت مدارس پس از بازگشایی به چند مدرسه تهران رفت، به ندرت دانش‌آموزی در خیابان‌های اطراف دیده می‌شد، از شور و شوق دانش‌آموزان در این مدارس خبری نبود و کلاس‌های درسی پر از خالی است، دانش‌آموزانی که معمولا ساعت ۸ تا ۱۰ باید در کلاس‌های درس و یا زنگ تفریح باشند، نبودند اما به گفته معلمان گویا در فضای مجازی کلاس‌های درس شلوغ‌تر و پرسش و پاسخ‌ها همچنان برقرار است.
مدرسه ابتدایی هیات امنایی دخترانه قدس یکی از این مدارس است که دانش‌آموزان استقبال زیادی از آن نداشتند، مدیر این مدرسه به خبرنگار ایرنا گفت: در این مدرسه ۲۰۵ دانش‌آموز در ۶ کلاس تحصیل می‌کنند که کمترین جمعیت کلاس درس ۳۲ نفر است، از زمان بازگشایی همه معلمان و کادر اداری در مدرسه حضور داشتند و به دلیل شرایط کرونایی جلسه‌ای را برای هماهنگی برنامه‌ها و فعالیت‌ها در حیاط مدرسه برگزار کردیم.
طاهره نایب‌زمان افزود: در طول تعطیلی مدارس آموزش‌های دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی، واتس‌آپ و تلویزیون ادامه داشت، حضور و غیاب دانش‌آموزان، تدریس، ارائه تکلیف، تمرین و آزمون‌ها مثل جریان عادی مدرسه از این طریق انجام می‌شد، در یک ماه اخیر با راه‌اندازی شبکه شاد هر چند با مشکلاتی از جمله نبود امکانات، سرعت کافی اینترنت در ارسال فیلم، صدا، تصویر، عضویت دانش‌آموزان و احراز هویت آنان مواجه بودیم اما فعالیت‌های آموزشی نیز در این شبکه انجام می‌شود.
وی بیان کرد: برای حضور دانش‌آموزان در زمان بازگشایی، در شبکه شاد نظرسنجی کرده و اعلام کردیم که این بازگشایی دو حالت دارد؛ معلم نیاز دارد که فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموز را در صورت رضایت اولیا بررسی کند و در جنبه‌ای دیگر اولیا اعلام نیاز می‌کنند که معلم باید فعالیت فرزندشان را بررسی کند، هر چند که برخی اولیا اعلام کردند آموزش‌های مجازی کافی بوده و در مواردی حاضرند نمره ارزشیابی فرزندشان کم شود اما با توجه به شرایط به مدرسه نیاید.
این مدیر مدرسه افزود: بازگشایی مدرسه‌ها باب گلایه اولیا را بسته است، چون فردا می‌گویند که مدرسه‌ها بسته بود و ما به  معلمان و آموزش دسترسی نداشتیم اما در این شرایط انتخاب با آنان است.
وی با اشاره به ارزشیابی توصیفی دانش‌آموزان براساس فعالیت‌های پنج ماهه آنان در کلاس درس و در فضای مجازی اظهارداشت: کتاب‌های درسی براساس بودجه‌بندی پایان اردیبهشت تمام می‌شود، طبق روال جشن‌های یادگیری هفته اول خرداد برگزار می‌شد، در حال حاضر با توجه به بخش‌نامه مدارس تا ۲۷ خرداد باید دایر باشد اما پایان سال تحصیلی مشخص نیست و نمی‌توانیم زمان دقیق برگزاری برنامه‌ها را تعیین کنیم.
نایب‌زمان با اشاره به اینکه در حال حاضر از تمامی پایه‌های تحصیلی حدود ۱۰ نفر برای حضور در مدرسه اعلام نیاز کردند،اظهارداشت: برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی، دانش‌آموزان براساس برنامه زمانبندی در مدرسه حضور خواهند داشت، به عنوان مثال امروز در کلاس ششم یک نفر حضور دارد.


مدیر مدرسه قدس درباره چگونگی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی گفت: به دانش‌آموزانی که خواهان حضور در مدرسه هستند تاکید کردیم که با ماسک، دستکش و لوازم‌التحریر شخصی به مدرسه بیایند در غیر اینصورت اجازه ورود به آنان نمی‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش تاکنون بودجه‌ای برای ضدعفونی مدرسه نداده، افزود: فضای مدرسه تاکنون دو بار، یک بار در اسفندماه و با توجه به اینکه شعبه اخذ رای در انتخابات بود با هزینه ۹۸۰ هزار تومان از بودجه مدرسه و با تهیه مواد ضدعفونی از یک شرکت تجهیزات بیمارستانی و بار دوم یکشنبه(۲۸ اردیبهشت) با کمک نیروهای بسیجی ضدعفونی و گندزدایی شد.
معلم پایه ششم مدرسه مشغول آموزشی دانش‌آموزی است که به همراه مادرش به مدرسه آمده، از مادر دانش‌آموز علت حضور فرزندش را جویا می‌شوم که می‌گوید: فرزندم در بعضی از دروس مانند ریاضی مشکل داشت و از طریق فضای مجازی و شبکه شاد نمی‌توانست دروس را به خوبی متوجه بشود و اشکالاتش را رفع کند که امروز با هماهنگی معلم و مدیر به مدرسه آمدیم.
معلم پایه ششم نیز می‌گوید: سلامتی دانش‌آموزان در اولویت است، امروز دانش‌آموزی با توجه به مشکلاتی که در بعضی از دروس مانند ریاضی و علوم داشت، براساس برنامه زمانبندی به مدرسه آمده، اشکالات او را رفع و تکالیفی به او دادم که در خانه پاسخ دهد و از طریق فضای مجازی برای من ارسال کند، اگر نیاز باشد بار دیگر از او دعوت می‌کنم که به مدرسه بیاید.
معلم پایه دوم مدرسه قدس هم گفت: پیش از این اعلام شده بود که در صورت رفع بحران بیماری کرونا، مدارس آخرین مکانی است که بازگشایی خواهد شد و زمانی که خبر بازگشایی مدارس را در این شرایط شنیدم شوکه شدم.
وی افزود: تدریس کتاب‌ها تمام شده و فعلا قرار است دو هفته به مدرسه بیاییم و براساس استقبال دانش‌آموزان، زمان حضور آنان را در کلاس درس برنامه‌ریزی کنیم که فعلا چهار نفر از دانش‌آموزان برای رفع اشکال حضوری اعلام نیاز کردند.
مجتمع آموزشی دخترانه اتفاق ویژه دانش‌آموزان اقلیت‌های مذهبی، مدرسه دیگری است که حدود ۱۵۶ دانش‌آموز در تمامی پایه‌های تحصیلی دارد، مدیر مدرسه درباره فعالیت و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در این مجتمع آموزشی اظهارداشت: مجتمع آموزشی اتفاق روز شنبه به دلیل مذهبی تعطیل بود و از روز یکشنبه فعالیت خود را آغاز کرد، علاوه بر تاکید به دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای داشتن ماسک و دستکش، در زمان ورود به مدرسه، فرم های خوداظهاری، لوازم بهداشتی نیز قرار داده شده است.
فرشته فتاحی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان دوره ابتدایی باید به همراه والدین و دوره‌های بالاتر با اطلاع والدین(حتی با تماس تلفنی آنان) در مدرسه حضور داشته باشند، افزود: با این وجود اولیا اجازه ورود به داخل مجتمع را ندارند و معلمان هم طبق روز کاری همچون روال گذشته حضور دارند و حتی به یکی از معلمان که بیمار و تحت شیمی درمانی است، اجازه ورود به مجتمع آمموزشی را ندادیم.
مدیر مجتمع آموزشی اتفاق بیان کرد: آموزش دانش‌آموزان در تعطیلی مدارس از طریق فضای مجازی انجام می‌شد که با راه‌اندازی شبکه شاد با وجود مشکلاتی که از لحاظ فنی داشت، معلمان و دانش‌آموزان از این شبکه استفاده می‌کنند، در این هفته قرار است معلمان در مدرسه حضور داشته باشند تا استقبال دانش‌آموزان ارزیابی و براساس آن برنامه‌ریزی کنیم و در این چند روز دانش‌آموزانی که به اینترنت دسترسی نداشتند یا در کلاس‌های مجازی غایب بودند، حضوری و تلفنی رفع اشکال کردند.
فتاحی درباره ضدعفونی و نظارت بر اجرای دستورالعمل بهداشتی در این مجتمع آموزشی گفت: با توجه به تعداد کم دانش‌آموزان، معلم بهداشت به ما تعلق نگرفت و مدیریت، معاونت و نیروهای خدماتی بر این کار نظارت دارند، با توجه به بزرگی فضای آموزشی علاوه بر سه خدمتکار مدرسه، نیروهای کمکی با وایتکس نظافت و ضدعفونی را انجام دادند.
وی افزود: از بودجه‌ای که آموزش و پرورش برای ضدعفونی واریز کرده استفاده می‌کنیم که در صورت اتمام آن از کمک‌های مردمی استفاده خواهیم کرد.
معلم پایه ششم این مدرسه، تکالیف دانش‌آموزی را ارزیابی می‌کند، وی می‌گوید: این دانش‌آموز به دلایل خاص مذهبی به اینترنت دسترسی نداشت و ساعت هشت صبح همزمان با برگزاری کلاس مجازی برای سایر دانش‌آموزان از طریق تماس تلفنی یا پیامک دروس را به مادرش می‌گفتم و او هم به فرزندش منتقل می‌کرد، این دانش‌آموز ذهن عالی دارد و جهشی تحصیل می‌کند و مشکلی در یادگیری ندارد.
وی افزود: اکثر کتاب‌های درسی پیش از عید نوروز به پایان رسیده، مطالب سخت را در کلاس انجام داده بودیم و جزییاتش مانده بود که این دانش‌آموز هم امروز تکالیفش را آورده تا آنها را بررسی کنم و چند پرسش از او داشته باشم.
این معلم اظهارداشت: فشار کار در زمان بازگشایی مدارس زیادتر است، همزمان باید شبکه شاد و دانش‌آموزان را در این شبکه اداره کنیم و هم اشکالات دانش‌آموزانی که حضوری به مدرسه می‌آیند را رفع کنیم و با توجه به آرتروز گردنم کار دشوار است.
همچنین معلمان حاضر در این مدارس زمانی که دانش‌آموزی برای رفع اشکال مراجعه نمی‌کند از طریق شبکه شاد مباحث آموزشی آنان را پیگیری می‌کنند.
خانم اسماعیلی مدیر مدرسه دخترانه هیات امنایی متوسطه اول نرجس نیز درباره بازگشایی مدرسه به خبرنگار ایرنا گفت: ۴۳۰ دانش‌آموز در این مدرسه تحصیل می‌کنند، بیشتر آنان بومی منطقه نیستند و از سرویس ایاب و ذهاب استفاده می‌کنند که براساس دستورالعمل‌های بهداشتی سرویس مدارس لغو شده و مسئولیت حضور دانش‌آموزان در مدرسه برعهده خانواده‌هاست.
وی افزود: با توجه به نظرسنجی که در فضای مجازی از خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان انجام دادیم، آنان مخالف بودند و اعلام کردند سلامتی فرزندانشان در معرض خطر است و عاقلانه نیست که ریسک کنند و آنان را به مدرسه بفرستند.
اسماعیلی ادامه داد: اعضای انجمن اولیا و مربیان اعلام کردند که در صورت لزوم برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا آنان آسیب نبینند.
مدیر مدرسه نرجس اظهارداشت: براساس آموزش مجازی عملکرد دانش‌آموزان خوب بود و در جلسه‌ای با کادر آموزشی و معلمان مدرسه در هر پایه دانش‌آموزان لازم‌التوجه که به کلاس‌های جبرانی نیاز دارند، حداکثر ۱۲ نفر از کلاس‌های بالای ۳۰ نفر، شناسایی شدند که قرار است با رضایت و هماهنگی خانواده‌هایشان و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به مدرسه بیایند و اگر خانواده‌ای نپذیرد مسئولیت برعهده خودش است.
اسماعیلی گفت: ارزشیابی دانش‌آموزان فرایندی است و معلم ارزشیابی را براساس شناخت پنج ماهه‌ای که در کلاس حضوری از دانش‌آموزان داشته و میانگین فعالیت‌های هنری، پژوهشی، تحقیقی آنان، حضور در کلاس، آزمون‌ها و پاسخ به سوالات از اسفندماه تاکنون در کلاس مجازی، انجام می‌دهد و خانواده‌ها در جریان روند آموزشی فرزندانشان هستند.
مدرسه نرجس در پایه نهم ۱۲۷ دانش‌آموز دارد و معلمان این پایه تحصیلی نگران برگزاری امتحان حضوری دانش‌آموزان هستند، نبود سوالات هماهنگ و رعایت نکردن عدالت آموزشی، چگونگی رعایت فاصله اجتماعی در مدرسه و تصحیح اوراق امتحانی را از مشکلات برگزاری آزمون حضوری عنوان و اعلام کردند که امیدواریم آموزش و پرورش در این تصمیم تجدیدنظر کند.

مخالفت والدین با بازگشایی مدارس
بسیاری از اولیای دانش‌آموزان نیز در شرایط شیوع کرونا مخالف حضور فرزندانشان در مدرسه هستند و حضور در مدرسه را مساوی با ابتلا به کرونا می‌دانند.
آنان می‌گویند که بحران بیماری کرونا حل نشده، در این شرایط نباید مدارس بازگشایی می‌شدند، حضور فرزندانشان در فضای مدرسه ریسک بالایی دارد، آنان از طریق آموزش مجازی و تلویزیون دروس را یاد گرفته‌اند، هر چند که مدارس اعلام کردند در صورت لزوم می‌توانند براساس برنامه زمانبندی به مدرسه بروند اما آنان نیازی ندارند و می‌توانند اشکالات درسی را از طریق شبکه شاد و فضای مجازی مطرح کنند.
یکی از والدین که فرزند پسر او در پایه نهم مدرسه‌ای غیردولتی تحصیل می‌کند به خبرنگار ایرنا گفت: زمانی که موضوع بازگشایی مدارس مطرح شد با معلم و مدیر مدرسه تماس گرفتم و آنان گفتند که لزومی برای حضور فرزندم در مدرسه نیست و اگر هر دانش‌آموزی بیاید، او را به خانه بازمی‌گردانیم اما چون آموزش و پرورش اعلام کرده که مدارس باید باز باشند نمی‌توانیم از دستور سرپیچی کنیم.
وی افزود: همچنین مسئولان مدرسه اعلام کردند که بازگشایی ترفند آموزش و پرورش است، یکسری از دانش‌آموزان اعلام کردند که برای بهره‌مندی از آموزش مجازی به اینترنت دسترسی نداشتند، نتوانستند درس بخوانند و آموزش و پرورش هم برای آنان در مدارس فرصتی را برای آموزش و رفع اشکال فراهم کرده، وقتی دانش‌آموزان به مدرسه بیایند به طور طبیعی اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و ممکن است ناخواسته یکی دو نفر به بیماری کرونا مبتلا شوند.
این مادر دانش‌آموز پایه نهم ادامه داد: وقتی اولیا نسبت به ابتلاشدن فرزندانشان به آموزش و پرورش شکایت کنند، این نهاد هم اعلام می‌کند که حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری است.
وی با اشاره به اینکه آموزش فرزندش در تعطیلی مدارس از طریق فضای مجازی ادامه داشت، بیان کرد: فرزندم علاقه‌ای به حضور در مدرسه ندارد، همکلاسی‌های او در این تعطیلات مسافرت رفته بودند و فرزندم در این مدت فقط در خانه بود و هنگامی که در مدرسه حضور پیدا کند احتمال دارد که به بیماری مبتلا شود، با این شرایط اگر اشکال درسی داشته باشد تلفنی از معلمش می‌پرسد.
مادر دانش‌آموزی دیگر که فرزند دختر او در پایه سوم مدرسه‌ای دولتی تحصیل می‌کند، نیز به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: دروس فرزندم از طریق شبکه شاد پیگیری می‌شود و مسئولان مدرسه از طریق همین شبکه برای حضور دانش‌آموزان نظرسنجی و اعلام کردند بازگشایی مدارس برای رفع اشکال و آموزش دانش‌آموزانی است که امکان استفاده از اینترنت و شبکه شاد را نداشتند، با توجه به شرایط اعلام کردیم برای حضور فرزندم در مدرسه رضایت نداریم.
وی افزود: درس‌های فرزندم دشوار نیست، نگرانی برای آموزش مجازی در پایه‌های بالاتر زیادتر است، مطمئنا فرزندم در کلاس حضوری مطالب درسی را با تکرار و تمرین بهتر می‌آموخت اما در این شرایط بعضی از دروس مانند ریاضی را خودم با او تمرین و اشکالاتش را رفع می‌کنم و نیازی به حضور در مدرسه ندارد و از طریق شاد در آزمون‌ها شرکت می‌کند.
یکی از دانش‌آموزان دختر پایه نهم در مدرسه دولتی نیز که مخالف حضور در مدرسه است، به خبرنگار ایرنا گفت: با این شرایط دوست ندارم به مدرسه بروم و می‌ترسم که به بیماری کرونا مبتلا شوم حتی با برگزاری امتحانات به صورت حضوری هم مخالفم.
وی افزود: روز شنبه از کل پایه‌های تحصیلی چهار نفر به مدرسه رفته بودند که معلمان آنان را بعد از رفع اشکال سریع به خانه فرستادند، با مدرسه هم تماس گرفتیم و اعلام کردند برای موارد ضروری به مدرسه بیایید حتی معلمان و مسئولان مدرسه هم تمایلی به حضور ندارند.
این دانش آموز بیان کرد: متاسفانه در طول تعطیلی مدارس، معلمان کار خاصی برای آموزش دروس انجام ندادند و یک ماه گذشته با راه‌اندازی شبکه شاد، معلمان در این شبکه تدریس و اعلام می‌کنند که اشکالات را از طریق این شبکه بپرسید.

استقبال ۱۵ درصدی دانش‌آموزان از بازگشایی مدارس
وزیر آموزش و پرورش ۲۸ اردیبهشت ماه در نشست خبری با تاکید بر اینکه برای اعلام پایان سال تحصیلی باید از دسترسی تمام دانش‌آموزان به آموزش اطمینان پیدا می‌کردیم، اظهارداشت: مدارس از دیروز بازگشایی شده است تا ارائه خدمات به دانش‌آموزان انجام بگیرد و با اطلاعاتی که از سراسر کشور دریافت کردیم بین ٩۵ تا١٠٠ درصد معلمان در مدارس حاضر بودند و دانش‌آموزان نیز بین ١٠ تا ١۵درصد به مدرسه مراجعه کرده‌اند و به ابهامات آنان نیز پاسخ داده شده است.
حاجی‌میرزایی تصریح کرد: تا زمانی که دانش‌آموزان به آموزش نیاز داشته باشند در این یک ماه آموزش‌ها انجام خواهد گرفت و مدارس به طور کامل ضدعفونی شده‌اند و تمهیدات لازم پیش‌بینی شده است و در مدارس باید دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود.
وی گفت: مدیران، معلمان و خانواده‌ها حداکثر مراقبت را انجام دهند تا این مرحله را پشت سر بگذاریم و اگر در سال تحصیلی آینده مجددا با چنین وضعیتی مواجه شدیم امکان پاسخگویی دقیق‌تر و کامل‌تر میسر باشد تا در امر آموزش دانش‌آموزان اخلالی ایجاد نشود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز ۳۰ اردیبهشت ماه در جلسه شورای آموزش و پرورش در استانداری تهران درباره استقبال معلمان و دانش آموزان از بازگشایی مدارس اظهارداشت: از زمان اعلام بازگشایی مدارس به دستور ستاد ملی کرونا ۹۵درصد معلمان شهر تهران در کلاس‌های رفع اشکال حاضر شدند.
فولادوند گفت: پنج درصد دانش‌آموزان تهرانی برای رفع اشکال به مدارس مراجعه کردند.
با توجه به سخنان مطرح شده گویا اکثر دانش‌آموزان از آموزش مجازی بهره‌مند شدند و نیازی به حضور در مدرسه ندارند اما در این میان سخنان سعید ربوشه معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران که ۱۶ اردیبهشت در گردهمایی شورای معاونان اداره کل و روسای مناطق آموزش و پرورش شهر تهران مطرح شد قابل توجه است، وی اعلام کرد: از حدود ۶۰۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی شهر تهران، حدود ۴۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در شرایط شیوع کرونا به دلیل نداشتن امکانات از آموزش مجازی جامانده‌اند.
شاید بازگشایی مدارس فرصت مناسبی برای ارائه آموزش و رفع اشکال این دانش‌آموزان باشد اما با توجه به شرایط شیوع کرونا سلامت در اولویت است و کمتر خانواده‌ای حاضر است خطر را بپذیرد و فرزندش را راهی مدرسه کند. 
شایسته است با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی مسئولان به جای تاکید بر روش‌های سنتی به ایجاد و تامین زیرساخت‌های فنی و آموزش مجازی اقدام و امکان بهره‌مندی از این آموزش را برای همگان فراهم کنند و تنها در شرایط بحرانی به فکر چاره نباشند.