شناسهٔ خبر: 40227052 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ستاره صبح بررسی می‌کند

پشت‌صحنه افزایش قیمت مسکن مهر

اشاره:مسکن یکی از نیازهای اصلی همه انسان‌ها در روی کره زمین است. قانون اساسی در اصل سی و یکم دولت را موظف به تأمین مسکن برای مردم کرده است. بر این اساس در دولت سازندگی طرح احداث شهرهای جدید در اطراف کلان‌شهرها تصویب شد و این طرح تاکنون ادامه داشته است. هدف اصلی این طرح خانه‌دار شدن افراد بی‌بضاعت بوده است، اما به‌تدریج دلال‌ها و واسطه‌ها به بازار مسکن مهر ورود پیداکرده‌اند و علاوه برافزایش قیمت مسکن سودهای میلیونی به جیب زده‌اند. در ادامه نظر مدیرعامل شهر جدید پردیس در شمال شرق تهران را می‌خوانید که گفته دلال‌ها در طی 30 ماه گذشته 300 درصد قیمت مسکن را افزایش داده‌اند.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

سلطان‌های مسکن پردیس
مدیرعامل شهر پردیس می‌گوید: برخی صدها واحد مسکونی خریده‌اند. افزایش حدود ۲۵ میلیون تومانی قیمت واحدهای مسکن مهر در هنگام صرفاً شامل صاحبان ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ واحدی است که همواره بر طبل گرانی می‌کوبند؛ آن‌ها دلالانی هستند که معلوم شده سلطان مسکن پردیس شده‌اند، شرکت عمران شهر جدید پردیس اخیراً اعلام کرد نقل‌وانتقال واحدهای مسکن مهر که از اول خردادماه ۱۳۹۹ انجام می‌شود شامل ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت خواهد بود. وی گفته این هدف صرفاً در جهت مقابله با دلالان که مرتباً قیمت‌ها را بالا می‌برند انجام‌شده و شامل متقاضیان واقعی نخواهد بود.روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت دلالان و سوداگران بازار مسکن پردیس غافلگیر شدند؛ زیرا دولت تصمیم گرفت ۲۵ درصد یارانه‌ای را که تا به سفته‌بازان پرداخت می‌شده را از آن‌ها دریافت کند و سود وام این گروه از دلالان را از ۴ درصد به ۱۸ درصد افزایش دهد. این تصمیم چندان به مذاق سفته‌بازان و بورس بازان بازار مسکن پردیس خوش نیامده؛ تا جایی که طی روزهای گذشته آن‌ها مراجعات بسیاری را به کارگزاری مسکن مهر پردیس داشته‌اند. تجربه نشان داده این افراد معمولاً خود را پشت سر متقاضیان واقعی پنهان می‌کنند؛ طبق گفته سید مهدی هدایت مدیرعامل عمران پردیس، عمدتاً از تصمیم اخیر دولت خشنود هستند. مدیرعامل شرکت عمران پردیس در توضیح مصوبه اخیر دولت به ایسنا گفت: دولت تاکنون به‌طور متوسط ۱۰۰ میلیون تومان یارانه برای تکمیل هر واحد مسکونی در پردیس پرداخت می‌کرده و تمام واحدها هم از وام ارزان‌قیمت ۴ درصد استفاده کرده‌اند. بااین‌حال تعداد قابل‌توجهی از مالکان که کارشان صرفاً خریدوفروش است از سکونت در این واحدها خودداری می‌کنند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم از ابتدای خردادماه جاری ۲۵ درصد یارانه‌ای را که دولت به این گروه پرداخت می‌کند را از آن‌ها دریافت کنیم. یارانه وام آن‌ها را نیز برمی‌داریم و سود وام آن‌ها به 
۱۸ درصد می‌رسد.
افزایش قیمت مسکن در پردیس
دلالان کماکان از ۷۵ درصد یارانه بهره خواهند گرفت؛ درحالی‌که این گروه سودهای کلانی از التهابات بازار مسکن پردیس به جیب زده‌اند. قیمت واحدها در پردیس طی حدود ۲.۵ سال گذشته حدود ۳۰۰ درصد افزایش‌یافته است. دلالان فقط از دی‌ماه 98 تاکنون به‌طور چراغ خاموش قیمت‌ها را تا ۳۰ درصد افزایش داده‌اند؛ بنا بر ادعای یکی از کارکنان شرکت عمران پردیس، برخی متقاضیان واقعی در تماس با مسئولان خواستار برداشته شدن تمامی کمک‌های یارانه‌ای به دلالان و نه‌فقط ۲۵ درصد شده‌اند.

سلطان‌های مسکن در پردیس
روز سه‌شنبه سخنگوی دستگاه قضایی اعلام کرد که یک زوج محکوم‌به اعدام‌شده‌اند، این دو بیش از ۶۷۰۰ خودرو خریداری کرده‌اند که به التهاب بازار خودرو دامن زده است. طبق اعلام مدیرعامل عمران پردیس تعداد واحدهای در دست دلالان ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ واحد است. از سوی دیگر عنوان می‌شود بعضی افراد در پردیس ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ واحد مسکونی دارند؛ پس افرادی که بر طبل گرانی مسکن در پردیس و جاهای دیگر می‌کوبند نباید از مجازات مصون بمانند. بنا به گفته سید مهدی هدایت، سه گروه از تصمیم اخیر شرکت عمران ناراحت هستند؛ محتکران، دلالان و مغرضان. مغرضان کسانی هستند که به ادعای او از پیشرفت مسکن مهر در پردیس ناراحت‌اند.

هزینه تولید مسکن 
در پردیس چقدر است؟
با توجه به توپوگرافی پردیس هزینه‌هایی که برای آماده‌سازی زمین انجام می‌شود، هزینه ساخت‌وساز هر واحد مسکونی در پردیس ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است؛ درحالی‌که بعضی واحدها در فاز ۱۱ به حدود ۵۰۰ میلیون تومان و در فاز ۸ به بیش از ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که باوجود کاهش یارانه‌های دولتی به دلالان، به دلیل سود بالای خریدوفروش آپارتمان در پردیس، احتمالاً بازار مسکن این شهر در قبضه سوداگران همچنان باقی خواهد ماند.