شناسهٔ خبر: 40143911 - سرویس بین‌الملل
منبع: فارس | لینک خبر

مقام فلسطینی: تأکید بر حق بازگشت آوارگان 135 بار در سازمان ملل تکرار شده است

یکی از مقامات کنفرانس مردمی فلسطینی‌های خارج اعلام کرد، در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل و کمیته‌های مربوطه 135 بار به حق بازگشت آوارگان فلسطینی اشاره شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سلمان ابوسته» مورخ فلسطینی و رئیس کمیته عالی کنفرانس مردمی فلسطینی‌های خارج در اظهاراتی به مناسبت هفتاد و دومین سالگرد اشغال فلسطین (۱۵ می ۱۹۴۸) اعلام کرد، حق بازگشت آوارگان فلسطینی، حقی مقدس، قانونی و قابل تحقق است.

وی در گفت‌وگویی با «قدس پرس» افزود: قانون بین‌المللی در این زمینه واضح است  و قطعنامه ۱۹۴ سال ۱۹۴۸ به حق بازگشت آوارگان به سرزمین اصلی اذعان دارد. همچنین در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل و کمیته‌های مربوطه ۱۳۵ بار به این حق پرداخته شده و سابقه‌ای برای آن ثبت شده که هیچ موضوع دیگری از آن برخوردار نیست.

ابوسته در ادامه به قانون موسوم به  «کشور یهود» پرداخت و گفت: هیچ رهبر فلسطینی این قانون را قبول نمی‌کند زیرا معنای آن این است که وجود هر غیریهودی در کشور یهود، غیرقانونی است و این یعنی فلسطینی‌ها به «اشغالگر» تبدیل می‌شوند.

وی تأکید کرد، پذیرفتن این قانون «خودکشی سیاسی جمعی» است و هیچ کسی نمی‌‌تواند آن را قبول کند.

پارلمان رژیم صهیونیستی تیرماه ۱۳۹۷ در رای‌گیری نهایی، لایحه تبعیض‌آمیز کشور یهود را تصویب و به قانون تبدیل کرد تا بدین ترتیب زمینه قانونی برای حذف اعراب و مسلمانان را فراهم کند.

این لایحه تبعیض‌آمیز، تمام سرزمین فلسطین را کشوری فقط برای یهودیان اعلام کرده و فلسطینیان را از تمام حقوق شهروندی و انسانی محروم می‌کند.

همچنین با حذف زبان عربی از مدارس، زبان عبری تنها زبان رسمی این منطقه شناخته خواهد شد. این طرح با ۶۲ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و دو رأی ممتنع به تصویب رسید. 

انتهای پیام/م