به گزارش خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پس از آنکه در ابتدای شیوع کرونا در کشور بیشتر ادارات و سازمانها خدمات خود را به صورت غیرحضوری ارائه دادند، برخی از خدمات مستلزم حضور ارباب رجوع در ادارات و ارگانها بود که ادارات تأمین اجتماعی در رأس این ادارات قرار داشت.
حضور مردم در ادارات برای تمدید اعتبار دفترچهها، این سازمان را بر آن داشت تا اعلام کند نیازی به مراجعه شهروندان نیست و تمامی دفترچهها تا پایان اردیبهشت اعتبار دارد؛ اما اکنون با نزدیکی به پایان اردیبهشت ماه سؤالی که مطرح است این است که نتیجه اعتبار دفترچه بیمهها چه میشود و آیا با پایان اعتبار دفترچهها نیاز است که مردم برای تمدید آن اقدام کنند؟
در همین خصوص و بر اساس دستور اداری صادر شده از سوی مصطفی سالاری در راستای حذف تدریجی دفترچه درمانی و به منظور تسهیل در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان، مستمریبگیران و افراد تحت تکفل آنان در کلیه مراکز درمانی اعم از ملکی و غیرملکی طرف قرارداد و همچنین کاهش مراجعه مخاطبین ذیربط به شعب و کارگزاریهای رسمی سازمان و ایجاد رضایتمندی، در گام نخست درج اعتبار دفترچههای درمانی حذف و اخذ استحقاق درمان از طریق سامانه استحقاق درمان جایگزین آن میشود.
از ابتدای خرداد ماه فرآیند تأمین اعتبار دفترچه درمانی حذف و نیازی به مراجعه بیمهشدگان، مستمریبگیران و افراد تحت تکفل آنان به شعب و کارگزاریهای رسمی سازمان جهت تمدید اعتبار دفترچه درمانی نخواهد بود.
در این راستا بررسی و کنترل استحقاق درمان بیمهشدگان، مستمریبگیران و افراد تحت تکفل آنان ضمن رعایت اصول و قواعد بیمهای در بخش سرپایی در کلیه مراکز درمانی اعم از: ملکی، غیرملکی طرف قرارداد و پزشکان، با استفاده از یکی از روشهای جایگزین شامل ؛USSD ، Mobile App ، SMS و نرم افزارهای تحت وب medical.tamin.ir وdarman.tamin.ir انجام خواهد شد.
لازم به ذکر است فرآیند اخذ استحقاق درمان در بخش بستری ضمن رعایت اصول و قواعد رفع همپوشانیهای درمانی سازمانهای بیمهگر پایه کماکان به قوت خود باقی است.
سامانههای چهارگانه استعلام استحقاق درمان به نحوی طراحی شده است که در صورت استعلام از سوی مراکز درمانی طرف قرارداد اعم از پزشکان، بیمارستانها و مراکز پاراکلینیک دارا بودن یا دارانبودن استحقاق درمان را در تاریخ استعلام اعلام کرده و کد رهگیری نیز برای آنان صادر میکند.
در این سامانه برای بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی امکان آگاهی از تاریخ استحقاق درمان نیز پیشبینی شده است و در صورت استعلام شخص بیمه شده، تاریخ اتمام استحقاق درمان نیز به وی اعلام میشود.
کلیه مراکز درمانی طرف قرارداد اعم از پزشکان، داروخانهها، مراکز پاراکلینیک، درمانگاهها و بیمارستانها موظف به کنترل استحقاق درمان از یکی از روشهای ذکر شده در بند " 1" هستند. ضمناً فرآیند اخذ استحقاق درمان در بخش بستری ضمن رعایت اصول و قواعد رفع همپوشانیهای درمانی سازمانهای بیمهگر پایه، کماکان به قوت خود باقی است.
درصورتیکه بیمهشده و مستمریبگیر به هر دلیل به وضعیت استحقاق درمان خود معترض باشد میتوانند از طریق تماس با سامانه "1420" سازمان تأمین اجتماعی نسبت به پیگیری موضوع اقدام نماید.
درصورتیکه فرزندان ذکور بیمهشدگان و مستمریبگیران (19 سال تمام) به دلیل عدم ارائه گواهی تحصیلی معتبر دانشگاهی و همچنین فرزندان اناث آنان به جهت عدم ارائه اصل شناسنامه، در سرویس استحقاق درمان «فاقد حمایت درمانی» باشند، تا زمان برقراری تعامل الکترونیکی با پایگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ارائه خدمات درمانی جهت این دسته از فرزندان مطابق ضوابط و روال جاری انجام خواهد شد.
انتهای پیام/4076/پ