شناسهٔ خبر: 38609540 - سرویس علمی-فناوری
منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

روند شیوع ویروس کرونا در چین نزولی در جهان صعودی

اشاره: ویروس کرونا که از اوایل دی‌ماه در شهر «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد، همچنان سلامت مردم جهان را هدف قرار داده است. این ویروس تاکنون به حدود ۵۰ کشور ازجمله آمریکا، فرانسه، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، امارات و ایران گسترش‌یافته و تاکنون جان حدود سه هزار نفر را گرفته است. نکته قابل‌تأمل این است که روش‌های چین برای مقابله با ویروس کرونا جواب مثبت داده، به‌گونه‌ای که اکنون دنیا چشم به دانشمندان چین دوخته و بر اساس اعلام رسمی، تعداد مبتلایان ویروس کرونا در چین از ۵۷۳ نفر در روز شنبه با کاهش شدید در روز یکشنبه به ۲۰۲ نفر رسید. در همین حال تعداد مبتلایان ویروس کرونا در کره جنوبی فقط در روز یکشنبه به ۴۷۶ نفر افزایش یافت و تعداد مبتلایان این کشور را به ۴۲۱۲ نفر رساند. مسئله نگران‌کننده این است که تعداد مبتلایان ویروس کرونا در ایران که تا روز یکشنبه ۹۷۸ نفر بود، روز گذشته با افزایش ۵۲۳ نفری به 1501 نفر رسید. البته دلیل این افزایش را باید در ورود دیرهنگام برای مقابله با ویروس کرونا یافت.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

شناسایی ۵۲۳ مورد 
جدید کرونا در کشور
دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت روز گذشته از افزایش مبتلایان قطعی «کووید-۱۹» در ایران خبر داد و گفت: آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در کل بالغ‌بر ۵۲۳ مورد جدید ابتلای قطعی به بیماری «کووید-۱۹» را در کشور ظرف روز یکشنبه نشان می‌دهد که متأسفانه از این موارد ۱۲ تن نیز جان باختند. به گفته وی درمجموع تاکنون ۱۵۰۱ نفر ابتلای قطعی به ویروس کرونای جدید ثبت‌شده است که متأسفانه ۶۶ نیز جان باختند. وی تعداد بهبودیافتگان این بیماری را ۲۹۱ تن اعلام کرد. همچنان بیشترین استان‌های درگیر این بیماری، استان‌های تهران، قم و گیلان هستند، البته در استان‌های گیلان و قم میزان بهبودیافتگان و بستری‌شدگان در حال برابر شدن است.رئیسی با اشاره به افزایش آزمایشگاه‌های کشوری تشخیص کروناویروس، گفت: از سه آزمایشگاه در سطح تهران دیروز به ۲۲ آزمایشگاه در سراسر کشور رسیدیم که سبب شده آمارهایمان به‌روز باشد. اکنون آزمایشگاه انستیتو پاستور این قابلیت را دارد که روزانه ۱۲۰۰ تست انجام دهد و خوشبختانه در به‌روزرسانی انجام تست موقعیت مناسبی داریم. معاون بهداشت وزارت بهداشت بابیان اینکه گاهی آمار متناقضی از استان‌ها بیان می‌شود، اظهار کرد: با راه‌اندازی آزمایشگاه‌هایی در سراسر کشور تست غربالگری انجام می‌شود؛ درصورتی‌که تست غربالگری به همراه علائم بیماری مثبت باشد، فرد به‌عنوان بیمار مثبت تلقی شده و درمان آغاز می‌شود، اما برای قطعی شدن جواب آزمایش، این آزمایش‌ها به تهران ارسال و آمار قطعی اعلام می‌شود.

۴۵ درصد ابتلا به کرونا 
در بیمارستان رخ می‌دهد
وی گفت: ۴۰ تا ۴۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در بیمارستان رخ می‌دهد، یعنی فرد با علائم مشابه و خفیف به بیمارستان مراجعه می‌کند، اما در بیمارستان به دلیل هم‌جواری با سایر بیماران به کرونا نیز مبتلا می‌شود. وی بابیان این مطلب افزود: مردم بدون توصیه پزشک و بدون در نظر گرفتن استانداردها، از مراجعه به بیمارستان‌ها خودداری کنند. رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، دوری از تجمعات، خودداری از سفر و تردد بین‌شهری، پرهیز از مهمانی رفتن و مهمانی دادن و استراحت در منزل، بهترین راهکارهای پیشگیری از ویروس کرونای جدید است.

بسیج ملی مبارزه با کرونا
رئیسی گفت: همه ارگان‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توانند در بسیج ملی مبارزه با کرونا مشارکت کنند و ظرفیت اعزام ۳۰۰ هزار اکیپ را از همه دستگاه‌ها داریم و بر اساس اعلام دستگاه‌ها برنامه‌ریزی کردیم. از ۱۵ اسفند طرح تشدید نظارت بر عرضه مواد غذایی و مانور نوروزی داشتیم که امسال آن را به مانور مبارزه با کرونا تغییر خواهیم داد؛ به همین دلیل باید از نیروهای بیشتری برای نظارت بر اماکن عمومی، ضدعفونی کردن و کنترل عبور و مرور داخل شهرها کمک بگیریم. بسیج جامعه پزشکی و بسیج جامعه پرستاری اعلام آمادگی کرده‌اند تا با اپلیکیشن‌های خاصی برای غربالگری مشارکت کنند و گروهی تلفنی بتوانند برای مشاوره به کمک وزارت بهداشت بیایند، همچنین این پتانسیل بزرگ وجود دارد تا از کمک این افراد به‌ویژه در نظارت بر اماکن عمومی و بهداشت محیط و گندزدایی استفاده کنیم. ما یکی از قوی‌ترین نظام‌های شبکه بهداشتی در سراسر را دنیا داریم و می‌توانیم همه نیروهای بهداشتی را به کار بگیریم. نیروهای بسیج ملی با کنترل موازین بهداشتی می‌توانند در کنترل عفونت به کمک نیروهای بهداشتی بیایند. به ازای هر ۱۵۰۱ نفری که نتیجه تست کرونای آن‌ها مثبت اعلام‌شده، منزلشان را ضدعفونی کرده و اعضای خانواده‌شان را تب سنجی و غربالگری می‌کنیم.
تست سرپایی کرونا توصیه نمی‌شود
وی بیان کرد: تست سرپایی کرونا به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و قابلیت استناد علمی ندارد. بیش از ۷۰ درصد از افرادی که مبتلا هستند، نیازی به بستری ندارند و ظرف مدت چند روز با استراحت در منزل بهبود پیدا می‌کنند. بستری برای افرادی توصیه می‌شود که جزو گروه‌های پرخطر هستند که نه‌تنها در مورد کرونا، بلکه در موارد ابتلا به آنفلوانزا نیز باید بستری شوند. تفاوت کرونا و آنفلوانزا در میزان سرایت بالای کرونا است. به همین دلیل بهداشت فردی باید رعایت شود. در مورد بستری کردن موارد قطعی کرونا پروتکلی آماده‌شده است تا افراد بر اساس آن بستری‌شده یا در منزل درمان شوند.

افزایش ساعت کاری هزار 
و ۲۰۰ مرکز بهداشت
معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: ساعت کاری هزار و ۲۰۰ مرکز بهداشت در سراسر کشور افزایش‌یافته و برخی از آن‌ها شبانه‌روزی شده‌اند تا افرادی که در منزل دوره بیماری را طی می‌کنند بتوانند به این مراکز مراجعه کرده و روند درمان را کامل کنند. لازم به ذکر است که کرونا ترس ندارد و بسیاری از افراد با درمان دو دارویی در منزل بهبود پیدا می‌کنند.

عبور قربانیان کروناویروس در جهان از ۳۰۰۰ نفر
درحالی‌که چین از کاهش شدید شمار مبتلایان به کرونا (کووید-۱۹) در مناطق مختلف این کشور خبر داده، تعداد مبتلایان به این ویروس همچنان در دیگر مناطق جهان بالا می‌رود. کمیته بهداشت ملی چین روز گذشته در تازه‌ترین آمار مبتلایان به کرونا اعلام کرد که روز یکشنبه ۲۰۲ نفر دیگر به این ویروس مبتلا شده‌اند که نسبت به آمار روز شنبه که ۵۷۳ نفر بود، کاهش شدید داشته است. این کمیته البته اعلام کرد که تعداد کلی مبتلایان تاکنون به ۸۰۰۲۶ نفر رسیده است که بیشتر آن‌ها در کانون اصلی شیوع این ویروس یعنی شهر «ووهان» چین بوده است.
شمار تلفات کروناویروس در جهان در حالی از ۳۰۰۰ تن فراتر رفت که ۴۲ مورد جدید فوتی در چین گزارش‌شده است. درمجموع تاکنون ۲۹۱۲ تن در چین براثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ فوت کرده‌اند. همچنین در سراسر جهان حدود ۹۰ هزار مورد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ گزارش‌شده که در حال حاضر روند شیوع کروناویروس در خارج از مرزهای چین با سرعت بیشتری ادامه دارد. هرچند طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیشتر بیماران دچار علائم خفیفی هستند و نرخ مرگ‌ومیر در میان افراد آلوده به کروناویروس بین دو تا پنج درصد است.همچنین مواردی از مرگ‌ومیر در کشورهای دیگر گزارش‌شده است. در ایتالیا که کانون شیوع کروناویروس در اروپا به‌حساب می‌آید، تعداد موارد آلودگی در مدت ۴۸ ساعت دو برابر شده است. تاکنون ۳۴ نفر در این کشور به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ فوت کرده و ۱۶۹۴ نفر نیز به این ویروس آلوده‌شده‌اند. در انگلیس نیز ۳۶ مورد ابتلا به این بیماری گزارش‌شده است.روز گذشته در کره جنوبی نیز که بزرگ‌ترین کانون شیوع کروناویروس در خارج از مرزهای چین به‌حساب می‌آید ۴۷۶ فرد آلوده به کروناویروس گزارش‌شده که درمجموع تعداد افراد آلوده در این کشور به ۴۲۱۲ نفر رسیده است. تاکنون ۲۶ تن در این کشور براثر بیماری کووید-۱۹ فوت کرده‌اند.به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، در قطر، اکوادور، لوکزامبورگ، ایرلند و اندونزی نیز موارد جدیدی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ گزارش‌شده است. پاکستان نیز اعلام کرده است که به‌منظور مقابله با شیوع کروناویروس مرزهای این کشور با افغانستان به مدت هفت روز بسته می‌شود. اجرایی شدن این اقدام پس‌ازآن مطرح شد که دو مورد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در پاکستان شناسایی شد. تاکنون چهار نفر در این کشور به این ویروس آلوده‌شده‌اند.