شناسهٔ خبر: 38215664 - سرویس سیاسی
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چالش جدید کاخ سفید

سنا اختیارات جنگی ترامپ را محدود کرد

اعضای این مجلس با ۵۵ رای موافق به قطعنامه محدود کردن اختیارات جنگی رئیس جمهوری این کشور در قبال ایران رای مثبت داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاری صدا و سيما, مجلس سنای آمریکا قطعنامه محدود کردن اختیارات جنگی رئیس جمهور این کشور در قبال ایران را تصویب کرد.
پایگاه اینترنتی مجلس سنای آمریکااعلام کرد: اعضای این مجلس با ۵۵ رای موافق و ۴۵ رای مخالف به قطعنامه مربوط به محدود کردن اختیارات جنگی رئیس جمهور در قبال ایران رای مثبت داد.
 
مجلس سنا به محدود کردن اختیارات ترامپ برای جنگ با ایران رای داد
خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم پاتریشیا زنگرله Patricia Zengerle نوشت:
سنای آمریکا روز پنجشنبه از مصوبه ای برای محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به منظور جنگ با ایران حمایت کرد.
این اقدام با هدف سرزنش ترامپ هفته ها پس از آن اتخاذ شد که حمله علیه یک فرمانده نظامی ایرانی(ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی)  و تلافی جویی این کشور (ایران) نگرانی ها را درباره وقوع جنگ منطقه ای گسترده تر افزایش داد.
هشت تن از هم حزبی‌های ترامپ با پیوستن به دموکرات ها، قطعنامه اختیارات جنگ را با ۵۵ رای موافق در برابر ۴۵ رای مخالف تصویب کردند.

این طرح, ترامپ را ملزم می کند آن دسته از نیروهای آمریکایی را که در درگیری ها علیه ایران مشارکت دارند, برچیند مگر این که کنگره اعلام جنگ کند یا مجوز خاصی را برای توسل به نیروی نظامی به تصویب برساند.
ترامپ وعده داده است این مصوبه را وتو خواهد کرد و انتظار نمی رود حمایت کافی برای جلب اکثریت دو سومی سنا به منظور بی اثر کردن وتوی وی وجود داشته باشد.
۵۳ تن از ۱۰۰ عضو مجلس سنا جمهوریخواه هستند که به ندرت با رئیس جمهور مخالفت می‌کنند. سناتورها یک هفته پیش تقریبا براساس هواداری جناحی رای دادند و ترامپ را از اتهامات استیضاح تبرئه کردند. مخالفان می گویند تصویب این قطعنامه پیام نادرستی می فرستد.
تیم کین, سناتور دموکرات و از حامیان اصلی این قطعنامه, در عین حال اعلام کرد این رای نشان دهنده قدرت و منعکس کننده اهمیت مشارکت کنگره در تصمیم گیری به منظور اعزام نیرو بود.
وی افزود حتی اگر سنا نتواند وتوی احتمالی را رد کند, حامیان قطعنامه امیدوار هستند این اقدام بر ترامپ, اگر بخواهد به اقدام نظامی آتی متوسل شود, تاثیر بگذارد. وی گفت رئیس جمهور به آن چه مردم فکر می کنند, اهمیت می دهد.
کین در کنفرانسی خبری پس از این رای گیری اعلام کرد: "این که این طرح روی میز وی (ترامپ) قرار گیرد, نشان می دهد که ما به حرف حوزه های انتخابیه خود گوش می کنیم و به وی می گوییم که ورود به جنگی دیگر ایده بدی خواهد بود".
حامیان این طرح همچنین خاطر نشان کردند در حال به دست آوردن حمایت بیشتری از تلاش های خود برای پس گرفتن اختیار کنگره به منظور اعلام جنگ هستند. ماه ژوئن, قطعنامه دیگری که ترامپ را ملزم می کرد پیش از حمله به ایران مجوز کنگره را کسب کند, در سنا شکست خورد.
مجلس نمایندگان که تحت کنترل دموکرات هاست, ماه گذشته قطعنامه مشابهی را, هر چند با آرایی کمتر از اکثریت دو سومی, تصویب کرد.
به علاوه, اختلافاتی بین نسخه این قطعنامه در سنا و مجلس نمایندگان وجود دارد که پیش از آن که بتوان این مصوبه را برای ترامپ فرستاد, باید آن را مجددا در این مجلس به تصویب رساند.

 

ترامپ بدون تصویب کنگره نمی تواند جنگ راه بیندازد

سناتور چاک شومر نیز در حساب توئیتری خود نوشت: با تصویب قطعنامه محدود کردن اختیارات جنگی رئیس جمهور آمریکا (در رابطه با ایران) که از سوی سناتور کین مطرح شده بود، اکثریت سناتورها از هر دو حزب هشدار جدی دادند که رئیس جمهور ترامپ بدون تصویب صریح کنگره نمی تواند جنگ راه بیندازد.

سنای آمریکا اختیارات جنگی رئیس جمهوری را محدود کرد