شناسهٔ خبر: 37948707 - سرویس فرهنگی
منبع: ایرنا | لینک خبر

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره تئاتر

جشنواره تئاتر فجر جلوه عینی گفتمان هنر اسلامی ایرانی است

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر این رویداد را مجالی درخشان و غنیمتی کمیاب دانست که باعث می‌شود قدرت روشنگری و گفتمان درخشان هنر اسلامی ایرانی جلوه‌ای عینی یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سیدعباس صالحی در پیام خود به سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نوشت: هنر تئاتر برآمده از بن اندیشه مردمانی است که این هنر والا را در جان خود می‌پرورند، فرهنگ ایرانی اسلامی با منش درخشان جوانمردی و مقاومت در ساحت زیبایی شناختی تئاتر ایران می‌درخشد و هر بار بیش از پیش جلوه‌گر می‌شود. گفتمانی که از رهگذر تئاتر جریان می‌یابد، انگاره‌ای عمیق است که جان ایرانی را در جهان نجوا می‌کند و هر اثر نمایشی چونان سفیری است که فرهنگ این سامان را به بایسته‌ترین شکل در رگ‌های جهان امروز نشر می‌دهد.

جشنواره تئاتر فجر مجالی است درخشان و غنیمتی است کمیاب برای آنکه قدرت روشنگری و گفتمان درخشان هنر اسلامی ایرانی جلوه‌ای عینی یافته و در تعامل با تئاتر دیگر ملت‌ها سرفراز و استوار، جذابیت شرقی درخشان خود را بنمایاند.

در این پیام آمده است: این مواجهه فرصتی تا میدان فرهنگ مقاومت و جوانمردی، که مشخصه‌های اصلی منش ایرانی‌اند، در میان فرهنگ‌ها بازنمایی شده و در جهان رسانه زده‌ای که با تمام توان تلاش می‌کند تا صدای سرافراز شرق را نشنیده بینگارد، فریادی از جنس فرهنگ درخشان و خوش‌نگار ایرانی سر دهد. پژواک این فریاد در رنگ خون شهیدان این مرز و بوم و پاسداران بی بدیل این هویت سربلند تنیده است و در میان گفت و گوهای تئاتری، شکلی معاصر و امروزین خواهد یافت. پس با چشمانی منتظر به استقبال درخشش باشکوه این فرهنگ می‌رویم و تماشاگر ظرافت خوش تراش اندیشه ایرانی خواهیم بود.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از روز پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه فعالیت خود را آغاز کرده است و شامگاه ۲۱ بهمن‌ماه به کار خود پایان خواهد داد.

فراخوان این دوره از جشنواره تیرماه سال جاری منتشر شد که در متن آن آثار را در بخش های صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی، تئاتر ملل، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی و بخش به علاوه فجر به صورت رقابتی و غیررقابتی به صورت تفکیک شده پذیرفت.
بر همین اساس آثار پذیرفته شده در بخش پوستر و عکس تئاتر در نمایشگاه لحظه قطعی از ۵ تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری در خانه هنرمندان ایران برپا و ۵۹ عکس از ۴۹ عکاس و ۶۰ پوستر از ۳۵ طراح به نمایش گذاشته شده است.

بعد از حواشی انصراف ها نیز از ۳۰ اثر بخش رقابتی ۲۲ نمایش و از ۲۷ اثر بخش غیررقابتی ۱۵ اجرا در جشنواره حضور دارند. همچنین از هفت اثر بخش بین الملل شش اثر اجرا خواهند کرد. در این میان یک اثر به ۲۲ نمایش بخش خیابانی و در بخش رادیو نمایش نیز یک اثر به ۱۰ نمایش قبلی اضافه شده است که این دو نمایش جدید به سردار شهید قاسم سلیمانی و سانحه دیدگان هواپیما اختصاص دارد.