شناسهٔ خبر: 36671346 - سرویس سیاسی
منبع: اعتدال | لینک خبر

طرح دو فوریتی بنزین 1500 تومانی بدون سهمیه بندی

ما در یک طرح دوفوریتی پیشنهاد کردیم که قیمت بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان تک‌نرخی شود، چرا که دو نرخی بودن آن منشاء فساد است، ضمن این‌که قیمت ۱۵۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه می‌کند و بخشی از کسری بودجه دولت را تامین کند.

صاحب‌خبر -

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از تهیه طرح دوفوریتی برای تک‌نرخی شدن بنزین خبر داد و گفت که این طرح تقدیم هیات رییسه مجلس شده است.

به گزارش اعتدال، بهرام پارسایی اظهار کرد: ما در یک طرح دوفوریتی پیشنهاد کردیم که قیمت بنزین ۱۵۰۰ تومانی بنزین تک‌نرخی شود، چرا که دو نرخی بودن آن منشاء فساد است، ضمن این‌که بنزین ۱۵۰۰ تومانی برای هر لیتر بنزین سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه می‌کند و بخشی از کسری بودجه دولت را تامین کند. همچنین در این طرح پیشنهاد دادیم که به موازات حذف بنزین سه هزار تومانی، کمک‌های معیشتی در پی افزایش قیمت بنزین نیز حذف شود، چرا که این کمک‌ها در قانون نیز تعریف نشده است.

وی یادآور شد: یکی از دلایل ارائه‌ی این طرح نارضایتی مردم از افزایش قیمت بنزین بود و اینکه مسائل امنیتی در این افزایش قیمت لحاظ نشده بود، علاوه بر این با توجه به مسائل پیش آمده مخالفین نظام نیز حداکثر بهره‌برداری را از نارضایتی‌های ایجاد شده می‌کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «این طرح به صورت دوفوریتی روز دوشنبه (۴ آذر)بعد از ظهر تحویل هیات رییسه مجلس شده است»، اظهار کرد: انتظار داشتیم که طرح به صورت خارج از نوبت در جلسه علنی روز سه‌شنبه بررسی شود اما به دلیل عدم حضور رییس مجلس شورای اسلامی به بعد از تعطیلات مجلس موکول شد و امیدواریم مجلس در هفته بعد از تعطیلات، انفعال خود در این زمینه را جبران کند.

پارسایی در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن انتقاد از عملکرد هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، گفت: مردم بعد از موضوع افزایش قیمت بنزین از مجلس شورای اسلامی انتظار انفعال و این‌که صرفا به چند نطق و تذکر بسنده شود، نداشتند. پیشنهاد ما این بود در هفته جاری مجلس جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد ولی تنها به یکی دو ساعت سخنرانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و دادگستری محدود شد. چنین مسائلی باعث می‌شود مجلس صدمه ببیند چرا که گویی به راحتی از تبعات ناشی از گرانی بنزین گذشته است.

سوالی که از نماینده و شاید از هیئت رئیسه باید پرسید اچرا مجلس در این شرایط حساس باید به تعطیلات برود؟ این نمایندگان اگر کمی عاقلانه به تبلیغات انتخاباتی خود نگاه کنند درمی یابند که بهتر است در بهارستان تصمیمی برای جلوگیری از بی قانونی دولت بگیرند و با دست پر به حوزه های انتخابیه بروند.

این موضع گیری های مجلس در حالی است که از همان ابتدا ابراهیم رئیسی به نوعی مخالفت خود را نحوه مدیریت دولت که یکی از عوامل پیدایش این ناآرامی ها شد، اعلام کرد. از سویی دیگر حمایت مشروط و معنی دار رهبری از دولت برای عاقلان بار خاص خود را داشت. کما اینکه رئیس و بسیاری از نزدیکان ایشان تلویحا پالس هایی فرستاندند که با نظر دولت بسیار متفاوت بود.

محمود واعظی که بسیاری وی را در پس پرده همه کارهای نابخرادانه دولت می دانند، بلافاصله سعی کرد از حمایت رهبری سوء استفاده خود را انجام دهد و در ادبیات حامیان دولت تمسک به حمایت ایشان را فصل الخطاب قرار دهند. اکنون که ناآرامی ها فروکش کرده است مجلس نیز وارد عمل می خواهد بشود از ارجاع ریز درآمدهای دولت از موضوع گرانی بنزین، به کمیسیون اقتصادی گرفته تا طرح دو فوریتی بنزین 1500 تومانی و همچنین طرح استیضاح های پی در پی خود نشان گر آن است که علاوه بر قوه قضاییه ، قوه مقننه هم دلخوشی از عملکرد دولت ندارد و فرصت طلبی ها و مجیز گویی هایی از جنس واعظی و دست بوسی هایی از جنس آشنا نجات بخش کشتی به گل نشسته دولت نخواهد بود و هر روز که می گذرد آژیر خطر برای ناکارآمدترین کابینه تاریخ جمهوری اسلامی بلندتر شنیده می شود.