مدیرعامل گروه صنعتی مینو با اشاره به تولید 400 نوع محصول به میزان 600 تن در روز در زیرمجموعههای این گروه از اجرای بالغ بر 100 پروژه بزرگ و کوچک طی 15سال گذشته خبر داد.
علیرضا عباسیانفر در نشست خبری که پیش از ظهر دیروز به مناسبت شصتمین سالگرد تأسیس شرکت «مینو» برگزار شد، گفت: «برنامه توسعه 20سالهای برای شرکت طراحی و تدوین شده است که شامل سرمایهگذاری در جهت بهبود وضع موجود، ورود خطوط جدید، بازسازی و بهسازی خطوط کنونی، تکمیل زنجیره تأمین و تولید سایر محصولات غذایی است.»
وی مشتریان وفادار، کارکنان پرتلاش و سهامداران را سه رکن اصلی گروه صنعتی «مینو» برشمرد و افزود: «اگرچه تنگناهای معیشتی و وضع اقتصادی دشوار سالهای اخیر، منجر به کاهش قدرت خرید برخی از دهکهای درآمدی جامعه شده است اما شرکت مینو با قیمتگذاری منصفانه و کمترین افزایش نرخ، تلاش دارد تا این محصولات از سبد مصرفی خانوارها حذف نشود.
عباسیانفر با بیان اینکه دولت مالکیت این شرکت را از سال 59 تا 80 برعهده داشت، یادآور شد: «در زمان تصدی دولت، اقدام قابل توجهی جهت نوسازی و بازسازی خطوط تولید نشد که همین مسأله متاسفانه منجر به فرسودگی آن شد.»
وی تصریح کرد: «پس از اجرای اصل 44 و واگذاری شرکتهای دولتی، مالکیت گروه «مینو» نیز به بخش خصوصی منتقل شد و از سال 83 سرمایهگذاریهای بزرگی جهت نوسازی، بهسازی و تنوع محصولات با اجرای بالغ بر 100 پروژه کوچک و بزرگ صورت گرفت.» مدیرعامل گروه صنعتی «مینو» به بخشی از این سرمایهگذاریها اشاره کرد و افزود: «برای نخستینبار در کشور خط تولید آدامس بدون قند با سرمایهگذاری 20میلیون یورویی در سال89 راهاندازی شد که این خط تولید در دنیا کمنظیر است.»
وی ادامه داد: «خط تولید شکلات با سرمایهگذاری 6میلیون یورویی، خط تولید اسنک با سرمایهگذاری 5/5میلیون یورویی، تولید سافت ژل با ظرفیت تولید 60میلیون عدد در سال ازجمله این سرمایهگذاریهاست.»عباسیانفر با اشاره به میزان صادرات محصولات گروه صنعتی مینو گفت: «کشورهای همسایه، حوزه خلیجفارس، کشورهای حوزه سیایاس، کانادا و حتی اروپا بازارهای هدف صادراتی این شرکت محسوب میشوند.» وی با بیان اینکه 600 محصول در این گروه تولید میشود، افزود: «از این تعداد 400 محصول غذایی و 200 محصول آرایشی و بهداشتی است.»وی در ادامه به مشکلات پیشروی فعالان اقتصادی اشاره کرد و گفت: «قوانین سختگیرانه بیمه، مالیاتهای چندباره و تعارضات و تعدد قوانین، کارآفرینان را با چالشهای بسیاری مواجه کرده است که از دولت انتظار داریم این موانع را برطرف کند.»وی به تأثیر عوامل بیرونی بر فعالیت بنگاههای صنعتی اشاره کرد و گفت: «تنشهای سیاسی و فشارهای بینالمللی نیز از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی است، بهطوری که نوسان ارزی سالهای اخیر باعث شده تا گروه صنعتی «مینو» در خرید مواد اولیه با مشکل افزایش چندبرابری نرخها مواجه شود.»
عباسیانفر ادامه داد: «هرچند قیمت نهادههای تولید ما در سال گذشته بین 60 تا 270درصد افزایش یافت اما تمام تلاشمان را کردیم تا با لحاظکردن کمترین حاشیه سود، محصولات شرکت با کمترین افزایش قیمت به دست مصرفکننده برسد و کالاهای ما تبدیل به اجناس لوکس برای طبقههای کمدرآمد نشود.»وی با اشاره به تاریخچه تأسیس و فعالیت شرکتهای زیرمجموعه مینو گفت: «این برند یک نشان تولیدی بین نسلی است.»وی خاطرنشان کرد: «اطمینان و وفاداری مردم طی این سالها به این برند، اصلیترین سرمایه ما محسوب میشود.»
عباسیانفر با اشاره به تاریخچه تأسیس مینو اظهار کرد: «گروه صنعتی مینو یک هلدینگ بزرگ است که با مدیریت 12 شرکت فرعی در زمینه تولید محصولات غذایی و بهداشتی و دارویی و توزیع و پخش فعالیت میکند.»وی افزود: «این شرکت در 16 آبان سال 1338 فعالیت خود را در کیلومتر 10 جاده مخصوص کرج با تولید آبنبات و تافی کرهای آغاز کرد و در سال 1346 و همزمان با تأسیس بورس، جزو نخستین شرکتهای ایرانی بود که وارد بازار سرمایه شد.»به گفته وی، شرکت صنعتی پارس مینو، شرکت قاسم ایران و شرکت صنعتی مینو(خرمدره)، شرکت دارویی مینو، شرکت صنایع غذایی مینو شرق و شرکت صنایع غذایی مینو فارس ازجمله بزرگترین شرکتهای این هلدینگ بزرگ
صنعتی است.
در این نشست خبری وحید هوشنگنژاد گفت: «ما دو خواسته از دولت در زمینه قوانین مالیاتی داریم؛ نخست اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده همانند الگوی مرسوم جهانی اجرا شود و دوم اینکه افزایش پلکانی و ضریب سالانه آن کنترل شده باشد تا آسیبی به فعالیت شرکتها وارد نشود.»وی درخصوص وضع بورسی شرکت مینو نیز گفت: «تمام تلاشمان بر این است تا منافع سهامداران توسط عدهای سودجو با سفتهبازی و ایجاد حباب به خطر نیفتد.»همچنین محمدتقی قلندر لکی، مدیرعامل شرکت صنعتی مینو خرمدره با اشاره به نوستالژی برند مینو گفت: «پیوند چند نسل با محصولات این شرکت ما را بر آن داشت تا بستهبندی محصولات قدیمی را همچنان حفظ کنیم و برای نسل جدید و جوانان محصولات تازه با بستهبندی جدید عرضه کنیم.»محمدحسین یوسف خزرایی، مدیرعامل شرکت پخش مویرگی قاسم ایران، از زیرمجموعههای گروه مینو نیز در این نشست خبری گفت: «شرکت قاسم ایران با داشتن ناوگان حملونقل باری گسترده و داشتن بیش از 350هزار مترمربع انبار استاندارد نگهداری محصولات غذایی و دارویی در کشور به صورت روزانه بیش از 600 محصول گروه صنعتی مینو را در نقاط مختلف کشور به صورت مویرگی در بین 110هزار فروشگاه توزیع میکند.»خزرایی با اشاره به اقدامات این شرکت در خدماترسانی مطلوب به مردم گفت: «در چالش کمبود شکر طی ماه مبارک رمضان امسال، شرکت قاسم ایران با بکارگیری تمامی امکانات و تجهیزات خود و عرضه روزانه بیش از هزارتن شکر از محل مواد اولیه شرکتهای گروه صنعتی مینو برای رفع این مشکل با همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران به یاری مردم شتافت و آمادگی دارد هرگاه اقتصاد کشور در زمینه توزیع بهینه و هدفمند کالاهای اساسی با مشکل روبهرو شود، به یاری مردم بشتابد.»
∎