شناسهٔ خبر: 36167069 - سرویس بین‌الملل
منبع: جوان | لینک خبر

سعودی‌ها اشغالگر جدید عدن شدند

روزنامه جوان

عربستان سعودی همزمان با اعلام آمادگی برای پایان دادن به بحران یمن، تحرکات خود را در جنوب این کشور افزایش داده است.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  بر اساس توافق صورت گرفته میان مقامات ریاض و ابوظبی، شهر عدن پس از ماه‌ها درگیری بین مزدوران دو طرف، سرانجام در اختیار سعودی‌ها قرار گرفت و نیرو‌ها و تجهیزات عربستانی وارد عدن شدند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد بیشتر با هدف تقسیم جنوب این کشور انجام شده است.

فرماندهی ائتلاف عربی یک شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به دنبال عقب‌نشینی نیرو‌های امارات از مواضع مهم شهر عدن، نیرو‌های ائتلاف بار دیگر به فرماندهی عربستان در این شهر مستقر می‌شوند. در این راستا، یک منبع آگاه در عدن اعلام کرد که یک فروند کشتی بزرگ سعودی شب سه شنبه در بندر کالتکس لنگر انداخت و ده‌ها نظامی سعودی به همراه تجهیزات نظامی متعدد از جمله خودرو‌های زرهی و سایر ادوات جنگی وارد این بندر شدند. نظامیان سعودی به سوی مقر نیرو‌های ائتلاف سعودی در شهرستان «البریقه» واقع در غرب عدن حرکت کردند و قرار است شمار دیگری از نیرو‌های سعودی وارد عدن شوند.

این اقدام در پی توافق اخیر میان ریاض و ابوظبی صورت گرفته است. منابع سعودی بامداد روز جمعه اعلام کردند که با نظارت دولت ریاض، دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب برای اداره استان عدن در جنوب یمن به توافق دست یافتند. پایگاه «المشهد الیمنی»‌به نقل از یک منبع دولتی به بند‌هایی از الحاقیه توافق اشاره کرده است. از جمله بند‌های آن، برکناری «احمد المیسری» وزیر کشور دولت مستعفی یمن و «صالح الجبوانی» وزیر حمل و نقل دولت هادی است، زیرا این افراد در فرماندهی جنگ علیه نیرو‌های وابسته به امارات در عدن مشارکت داشته‌اند.

همچنین، باید دولتی تشکیل شود که وزرای آن از ۲۴ نفر بیشتر نباشد، خود عبد ربه این افراد را انتخاب می‌کند و ۵۰ درصد کرسی‌های وزارتی را باید به نیرو‌های وابسته به امارات بدهد. در ادامه الحاقیه این توافق آمده، هادی ظرف ۱۵ روز از امضای توافق باید استاندار عدن را تعیین کند. در بند دیگری بر آغاز به کار دولت در عدن حداکثر ظرف هفت روز پس از امضای توافق تأکید شده است.

«عبدالله العلیمی» مدیر دفتر منصور هادی با اشاره به دستیابی به فرمولی ملی برای حل بحران در عدن گفت: «عربستان به وسیله توافقنامه ریاض از یمن یکپارچه، نهادها، مشروعیت، امنیت، ثبات و متحد کردن تلاش‌ها برای بازگرداندن حکومت جانبداری کرد.»

فرانسه از توافق صورت گرفته استقبال کرد. «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه این کشور، روز دو شنبه در جریان سخنانی در دانشگاه سوربن گفت که برای اولین بار در چند ماه گذشته «نشانه‌های مثبتی» در اوضاع جنوب یمن دیده می‌شود و عربستان سعودی برای صلح احتمالی در یمن آمادگی نشان داده است. وی روز یک شنبه هم بعد از دیدار با همتای اماراتی خود گفته بود که فرانسه آماده همکاری با امارات متحده عربی برای کاستن از تنش‌های ایجاد شده بعد از حمله به تأسیسات نفتی در خلیج فارس است.

عربستان به نیابت از هادی، دشمنان امارات را برکنار می‌کند
با این حال، «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن با انتشار پیامی در صفحه خود در توئیتر در این مورد نوشت: «بیانیه ائتلاف متجاوز «امریکایی ـ سعودی ـ اماراتی» مبنی بر اینکه ریاض به جای ابوظبی نیرو‌های ائتلاف در عدن را رهبری می‌کند، اثباتی است بر اختلاف شدید میان آنها. در غیر این صورت، نیرو‌های امارات تحت فرمان عربستان قرار می‌گرفتند و اعلام عدم نیاز به آن‌ها نمی‌شد و قدردانی از خدمات گذشته امارات در بیانیه ائتلاف ثابت‌کننده این اختلاف است.» وی در توئیت دیگری تأکید کرد: «آمدن نیرو‌های عربستان سعودی به عدن، جنگ و درگیری میان نیرو‌های هم‌پیمان را ثابت می‌کند و جهش شبه‌نظامیان مزدور به سمت جنگ و بمباران برخی از آن‌ها در نتیجه اختلاف میان رهبران آنهاست.»

«صلاح الصیادی» وزیر مشاور سابق دولت هادی هم گفت: «هر کسی که با امارات دشمنی داشته باشد عربستان به نیابت از منصور هادی خواهان برکناری وی خواهد شد.» اظهارات این مقام سابق دولت منصور هادی در حالی مطرح شده که همزمان طرح سوء قصد به جان وزیران کشور و حمل و نقل یمن در شهر «عتق» مرکز استان «شبوه» درجنوب شرق یمن افشا شده است.

توطئه‌ای جدید برای چپاول حضرموت
درگیری‌ها میان دولت مستعفی و نیرو‌های وابسته به امارات در استان‌های جنوبی یمن به‌ویژه عدن به عنوان مقر دولت مستعفی در ماه آگوست شدت گرفت و نیرو‌های وابسته به امارات کنترل این شهر را در دست گرفتند. هفته پیش نیرو‌های اماراتی از شهرستان ثمود واقع در استان حضرموت، شهرستان رماه واقع در استان المهره عقب‌نشینی کردند و حضور نظامی امارات در برخی پایگاه‌ها و پادگان‌ها نیز که بیش از دو سال و نیم در آن‌ها فعالیت داشت، پایان یافت. این مناطق همگی به فرماندهی منطقه‌ای که ظاهراً تحت فرمان دولت هادی است، سپرده می‌شود. روزنامه لبنانی «الاخبار» توافق امضا شده میان نیرو‌های اماراتی و دولت مستعفی یمن را توطئه جدید ریاض برای چپاول استان «حضرموت» و تقویت حضورش در شرق یمن توصیف کرد و نوشت که عربستان طی چند روز گذشته، بار دیگر جایگاه نظامی‌اش در عدن را تقویت کرده و کنترل مقر فرماندهی ائتلاف در این شهر، فرودگاه آن و برخی از مقر‌ها و نهاد‌هایی را که طی چهار سال اخیر در کنترل نیرو‌های اماراتی بوده در دست گرفته است. بنابر گزارش الاخبار، در پس پرده این تقویت حضور نظامی عربستان در عدن، ابین، الضالع و لحج اهداف بزرگ‌تری قرار دارد. تا جایی که از یک سو نیرو‌های این کشور در وادی و صحرای حضرموت مستقر شده‌اند و از سوی دیگر، حضور نظامی آن‌ها در استان «المهره» تکمیل شده است که نشانگر تحقق یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه‌طلبانه عربستان در شرق یمن است.

توافق ریاض - ابوظبی در شرایطی صورت گرفت که دیگر بخش‌های این کشور همچنان ناآرام است. «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن روز یک شنبه گفت که حملات هوایی ائتلاف سعودی به دو استان «صعده» در شمال و «حجه» در شمال غربی همچنان ادامه دارد و طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۴۰ بار به مناطق مختلف یمن از جمله دو استان یاد شده حمله شده است.