شناسهٔ خبر: 35993190 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

با اتفاقاتی که هفته گذشته حول انتخابات 2020 امریکا افتاد، آینده سیاسی این کشور بیش از همیشه در ابهام است

انتخاباتی مرسوم یا انتخاباتی شگفتی ساز؟

صاحب‌خبر -


نوشته امیرعلی ابوالفتح
اندکی بیش از یک سال دیگر به انتخابات ریاست جمهوری امریکا باقی مانده است. در سوم نوامبر 2020، حدود 200 میلیون شهروند امریکایی به پای صندوق‎های رأی خواهند رفت تا رئیس جمهوری بعدی کشورشان را انتخاب کنند. سنت دیرینه سیاسی در ایالات متحده نشان می‎دهد که رؤسای جمهوری از شانس بسیار زیادی برای پیروزی مجدد در انتخابات برخوردار هستند؛ همین سنت نیز اعتماد به نفس دونالد ترامپ را برای پیروزی در انتخابات سال آینده افزایش داده است. با این حال، اتفاقاتی که ممکن است طی ماه‌های آینده رخ دهد، تردید‌هایی را در مورد پیروزی مجدد ترامپ ایجاد کرده است.
از جمله اینکه چه بسا، سیر تحولات مربوط به جدال اطلاعاتی – امنیتی میان رئیس جمهوری کنونی با ائتلافی از مخالفان، شامل بوروکرات‎های سیاسی، جامعه اطلاعاتی و رسانه‌های جریان اصلی در نهایت به برکناری ترامپ از ریاست جمهوری بینجامد. ترامپ قرار است در شرایطی وارد رقابت‎های مقدماتی ریاست جمهوری شود که از هم‌اکنون شمشیر استیضاح در مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‎ها را بالای سر خود احساس می‎کند. گرچه هنوز نشانه‎هایی از شورش سناتورهای جمهوریخواه علیه ترامپ دیده نمی‎شود، اما گذشت زمان بر تعداد منتقدین رئیس جمهوری جمهوریخواه در میان هم حزبی‎های وی افزوده که می‎تواند دردسرساز باشد.
با این حال، در اردوگاه دموکرات‏‌ها نیز اوضاع چندان مطلوب به‌نظر نمی‎رسد. حضور دو جین نامزد دموکرات در انتخابات مقدماتی به تشدید شکاف‏‌های داخلی می‌‏انجامد، بویژه اینکه دو نامزد پیشتاز و سرشناس حزب، یعنی جو بایدن و برنی سندرز به دو جناح رقیب تعلق دارند؛ جناح میانه‏‌رو که از پشتیبانی سران حزب و سازمان حزبی بهره‌‏مند است به بایدن روی خوش نشان داده و چپگرایان مورد حمایت جوانان پشت سر سندرز صف آرایی کرده‎اند‌. اما همین دو نامزد پیشتاز نیز در معرض آسیب جدی قرار دارند به گونه‎ای که اتهام فساد مالی بایدن‎ها در ماجرای «اوکراین گیت» به ریزش آرای معاون رئیس جمهوری سابق انجامیده و سندرز نیز به‌دلیل کهولت سن و بیماری قلبی، فاقد توانایی جسمی کافی برای تصدی مقام ریاست جمهوری قلمداد می‎شود.
به‌همین دلیل در هفته‎های اخیر، سناتور الیزابت وارن با پشت سرگذاشتن سندرز در نظرسنجی‎ها، با فاصله اندک بعد از بایدن قرار گرفته است. درصورت کناره‎گیری سندرز از رقابت‎های درون حزبی که به‌دلیل سکته قلبی در روزهای اخیر، غیرمنتظره نخواهد بود، رقابت اصلی میان بایدن و وارن شکل خواهد گرفت.
فارغ از دیدگاه‎های نسبتاً چپگرایانه، وارن فاقد کاریزمای لازم برای بسیج هواداران حزب به‌ شمار می‎آید‎، بویژه اینکه بدون ویژگی‎هایی همچون جنگندگی و عوام‎گرایی، امکان غلبه بر دونالد ترامپ در انتخابات سال آینده برای دموکرات‎ها تقریباً غیرممکن خواهد بود. بویژه اینکه ستاد انتخاباتی ترامپ در جمع‌آوری اعانات انتخاباتی یک سر و گردن از رقبای دموکرات جلوتر است و برخی گمانه‎زنی‎ها حکایت از آن دارد که پافشاری جریان چپ حزب دموکرات برای استیضاح و برکناری رئیس جمهوری کنونی، در نهایت به خیزش عمومی محافظه کاران و بسیج راستگرایان در انتخابات پیشرو برای پشتیبانی از ترامپ خواهد انجامید.
با این حال، در دنیای پرتلاطم و هیجانی انتخابات امریکا، یک سال هنوز زمان بسیار طولانی است تا تصویری نسبتاً دقیق از سرانجام آن شکل بگیرد. چهار سال پیش در چنین روزهایی که هنوز رقابت‎های مقدماتی ریاست جمهوری سال 2016 آغاز نشده بود، کمتر کسی می‎توانست تصور کند که یک کارآفرین غیرسیاسی صرفاً با وعده‌های جنجالی قادر خواهد بود نه فقط بر غول‎های جمهوریخواه غلبه کند که با شکست هیلاری کلینتون، کاخ سفید را از دموکرات‎ها برباید. تکرار چنین شگفتی در سال 2020 نیز دور از انتظار نخواهد بود، بویژه اینکه در سه سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، سیاست و حکومت در امریکا بیش از هر زمان دیگری با شگفتی در هم آمیخته است.‌‌‌