شناسهٔ خبر: 35761224 - سرویس اقتصادی
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در مراسم روز دامپزشکی مطرح شد

تکيه بر واردات، ضربه بزرگی به کشور می‌زند

نماینده ولی فقیه در وزارت کشاورزی: اگر با تشکیل وزارت بازرگانی قرار باشد نیاز به کشور با واردات تامین شود، ضربه بزرگی به کشور خواهد زد

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت‌الاسلام سید رضا تقوی در مراسم روز ملی دامپزشکی با انتقاد از تشکیل وزارت بازرگانی گفت: دولت می‌خواهد وزارت بازرگانی را تشکیل دهد، اما اگر بخواهد نیاز مردم را با تکیه بر واردات تامین کند ضربه بزرگی بر کشور خواهد زد.
تقوی در ادامه با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های گذشته تلاش می‌کرد نیاز کشور را با تولید کشور تامین کند، بیان کرد: وای به آن روزی که بخواهیم بازار را با واردات پر کنیم که دیگر تولیدی در داخل نخواهیم داشت و کشاورزی ضربه می‌بیند.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه در سال‌های گذشته توانستیم خودکفایی گندم را محقق کنیم و به آستانه خودکفایی در شکر برسیم، گفت: هشدار می‌دهم که باید تمام تلاش ما این باشد نیاز کشور در داخل تولید شود و به سمت واردات کمتر برویم.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اشکال بزرگی که در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد آن است که اقدام به فرهنگ سازی نمی‌کند، اصلا به فرهنگ سازی یک ذره هم بها نمی‌دهد، مثلا از ۱۲۰ میلیون تن محصول تولیدی ۲۰ میلیون تن آن از بین می‌رود، اگرچه مسائل دیگری مانند صنایع تبدیلی نیز در نابودی محصولات کشاورزی نقش دارد، اما باید برای مقابله با آن فرهنگ سازی شود، زیرا بخش زیادی از آن‌ها مربوط به اسراف است.
تقوی ادامه داد: در مورد کاهش مصرف آب نیز همین طور است و بخش کشاورزی ما آب زیادی مصرف می‌کند و باید در باره آن فرهنگ سازی شود.
وی در ادامه امنیت غذایی را برای کشور بسیار مهم خواند و گفت: سازمان دامپزشکی کشور نقش اساسی در تامین امنیت غذایی دارد و گوشت و فرآورده‌های لبنی که هر روز استفاده می‌کنیم سلامتی آن‌ها در گرو فعالیت‌های این سازمان است.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: بدون داشتن امنیت غذایی در کشور نمی‌توان دم از استقلال و آزادی زد و باید در این مسیر تلاش کنیم تا به تحقق برسد.
 
کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محيط زيست
۸۰ درصد مرجان‌های خلیج فارس از بین رفته است
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، با بیان این که ۸۰ درصد مرجان‌های خلیج فارس از بین رفته است گفت: وقتی که افزایش دمای کره زمین اتفاق می‌افتد در ایران اثرات آن شدیدتر است و تغییرات اقلیمی بیشتری را شاهد هستیم.
آقای عیسی کلانتری امروز در مراسم روز ملی دامپزشکی خطاب به دامپزشکان افزود: تجهیزات و دانش خود را باید ارتقاء دهید وگرنه در آینده با فاجعه روبرو خواهید شد.
وی اضافه کرد: تصور آنچه که ما همه چیز را می‌دانیم مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌کند و پذیرفته نیست؛ به طور مثال اگر علم و دانش در حوزه دامپزشکی در کشور نداریم از واردات خود را محروم کنیم.
آقای کلانتری با بیان اینکه سازمان دامپزشکی باید در محیط زیست باشد ادامه داد: امنیت دامی کشور با شماست؛ بیماری‌هایی که در گوسفندان رایج می‌شود بخش زیادی از حیات وحش را نیز از بین می‌برد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیماری‌هایی که به عنوان نمونه گوسفندان را در مقطعی دچار خود کرد بخش‌های زیادی از حیات وحش را نیز از بین برد.
وی خطاب به دامپزشکان افزود: شما علاوه بر اینکه مسئول حوزه دام کشور هستید در حوزه حیوانات وحشی موجود در حیات وحش نیز مسئولیت دارید و باید دانش و علم بروز داشته باشید و خود را در ارتباطات بین‌المللی بروز نگه دارید.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: وقتی که افزایش دمای کره زمین اتفاق می‌افتد در ایران اثرات آن شدیدتر است و تغییرات اقلیمی بیشتری را شاهد هستیم به طوریکه امروزه اکثر مرجان‌های خلیج فارس از بین رفته و ۸۰ درصد آن‌ها سفید شده‌اند. این تغییرات اقلیمی و ژنتیکی، مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها و درمان بیماری‌ها، گرفتاری‌های بزرگی است که ممکن است در آینده کشورمان را دچار مشکل کند.
وی گفت: منظور از تحقیقات در حوزه دامپزشکی صرفا ساخت ۴ مورد واکسن نیست و باید خودمان را در این ارتباط ارتقاء دهیم.
 
رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی
 حرکت به سمت خودکفایی در امور دام 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در همه زمینه‌های امور دام، اعلام خودکفایی خواهیم کرد.
آقای علیرضا رفیعی‌پور امروز در مراسم روز دامپزشکی با اعلام این مطلب افزود: با تکیه بر نیروی جوان، علم و دانش و واگذاری امور به مردم، این خودکفایی قابل دسترس است.
وی اضافه کرد: در سال گذشته در اوج تحریم و جنگ اقتصادی، کرسی دبیرکلی سازمان بهداشتی جهانی دام را تصاحب کردیم و کشور‌های زیادی خواستار انجام پروتکل بهداشتی با ایران است که بخشی از آن هم انجام شده است و همچنین مقاصد صادراتی جدید ایجاد کردیم.
آقای رفیعی پور به اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: با اصلاح و ابلاغ دستورالعمل جدید، به دنبال قطع کامل وابستگی به انواع نهاده‌ها از جمله واکسن و دارو هستیم.
وی افزود: حتی تلاش ما این است که از هرگونه وابستگی به تکنولوژی و دانش نیز بی‌نیاز باشیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه سال گذشته از بحران‌های سیل، زلزله، بیماری آنفلوانزا و تب برفکی و نداشتن واکسن عبور کردیم، گفت: با افتخار اعلام می‌کنم که در سال ۹۸ جلوتر از همه بحران‌ها هستیم و مفهوم آن این است که بحران‌ها نمی‌تواند برای بخش دامی کشور هزینه ایجاد کند.

نمکی، وزیر بهداشت
 صدور گواهی حذف سرخک در ایران 
وزیر بهداشت گفت: کمیته سازمان جهانی بهداشت گواهی حذف بیماری سرخک در ایران را صادر کرد.
نمکی در حاشیه مراسم روز ملی دامپزشک و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این مژده را به ملت ایران میدهم که با تلاش بهورزان و تلاشگران عرصه بهداشت گواهی حذف سرخک در ایران توسط سازمان جهانی بهداشت صادر شد.
وی افزود: در آمریکا و بسیاری از کشور‌های اروپایی سرخک از بیماری‌های بسیار مهم است که ریشه کن نشده و این کشور‌ها در سطوح وسیع با این بیماری دست و پنجه نرم میکنند و دستاورد بزرگی است که این بیماری در ایران ریشه کن شده است.