به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان محمد مسیحی درخصوص لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: روش تقسیط پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدکنندگان در این لایحه پیش بینی شده است تا به آنها مساعدت شود و در جایی که اثبات میشود فروش به صورت اقساطی و یا اعتباری است، متناسب با پرداخت، مالیات بر ارزش افزوده وصول میگردد.
وی گفت: یکی از مهمترین کارکردهای مالیات بر ارزش افزوده این است که فعال اقتصادی را در حکم مأمور وصول مالیات قرار میدهد که به نیابت از دولت، مالیات را از حلقه بعد دریافت و به حلقه قبل پرداخت و آنها را تهاتر میکند.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی افزود: در معاملات بخش خصوصی و دولت از آن جا که دولت عمدتا به عنوان مصرف کننده و فعال اقتصادی است، این تمکین ضعف به شمار میرود و به همین علت تمرکز بر این شده تا الزام بخشهای دولتی بالا برود.
مسیحی ادامه داد: در معاملات بخشهای خصوصی با یکدیگر از آن جا که طرف مقابل هم مؤدی مشمول مالیات بر ارزش افزوده است این ضعف تمکین وجود ندارد. همچنین اگر بخواهیم این موضوع را به همه توسعه دهیم عملا بحث سهل الوصل بودن مالیات بر ارزش افزوده بسیار کمرنگ میشود.
او با بیان اینکه فقط ۳۵ درصد پزشکان، دستگاه کارتخوان نصب کرده اند، افزود: روند نصب کارتخوان روبه افزایش است.
مسیحی با تشکر از سازمان صدا و سیما و قوای سه گانه برای پرداختن به موضوع مالیات بر ارزش افزوده گفت: آن چه که تمکین مالیاتی را برای فعالان اقتصادی، کم میکند نابرابریهایی است که در قانون دیده میشود و عینیت این نابرابریها در معافیتهای مالیاتی است.
وی با انتقاد از معافیتهای مالیاتی بیش از ۴۰ درصد اقتصاد کشور گفت: اثر این معافیتها فقط در بخش معافیت نیست بلکه شکاف سیاستگذاری غلط و بی رویه ایجاد میکند و به بخش مشمول مالیات هم فشار میآورد.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی ادامه داد: وقتی مودی مالیاتی میبیند بخش دیگری از اقتصاد کشور از پرداخت مالیات، معاف است او هم ناخودآگاه به سمت فرار مالیاتی و تمکین نکردن مالیاتی میرود.
مسیحی افزود: اگر بخواهیم اقتصاد بدون نفت داشته باشیم باید اقتصاد متکی بر درآمد پاک مالیاتی داشته باشیم و این محقق نمیشود مگر اینکه معافیتهای مالیاتی را به حداقل برسانیم. علاوه بر پزشکان، وکلا هم باید به قانون مالیاتی تمکین و همکاری کنند.
محمدرضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به مشکلات اخذ مالیات بر ارزش افزوده در حالتی که فروش به صورت اعتباری یا اقساطی است، گفت: این مشکل با اصلاحیه برطرف شده است و تسویه متناسب با پرداخت نقدی آن انجام میشود همچنین اگر کارفرما دولت باشد و در پرداخت تاخیر شود، اصل و جریمه بر عهده پیمانکار نخواهد بود و دولت، متولی خواهد بود همچنین پیش بینی شده تا با اوراق هم بتوان تسویه مالیاتی را انجام داد.
محمدرضا پورابراهیمی ادامه داد: هیچ یک از بندها و تبصرهها را بدون مشورت با بخش خصوصی تصویب نکردیم و نماینده اتاقهای بازرگانی، تعاون و اصناف حضور داشتند.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه ضمانتهای اجرای لازم در قانون پیش بینی شده است، گفت: حوزه پایانههای فروشگاهی با قانون مالیات بر ارزش افزوده منطبق است و این دو با هم میتوانند تحول ساختاری ایجاد کنند مشوقهایی در نظر گرفته شد که میتواند کمک کند.
وی افزود: رویکرد اول قانون مالیات بر ارزش افزوده، اخذ مالیات برای اداره کشور است و رویکرد دوم، شفافیت اطلاعاتی است.
سبحانیان کارشناس اقتصادی و امور مالیاتی گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در اجرای ده ساله قانون مالیات بر ارزش افزوده این بود که بسیاری از فعالان اقتصادی خریدهای خود را به صورت نقدی انجام میدادند و مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت میکردند، اما برای فروش کالای خود با توجه به اینکه فروش اقساطی و یا نسیه داشتند نمیتوانستند مالیات را اخذ کنند و سازمان امور مالیاتی، این فروش اقساطی را نادیده میگرفت و در عمل، فعالان اقتصادی با مشکل و کمبود نقدینگی مواجه میشدند که این مشکل، با اصلاح قانون، برطرف شد.
سبحانیان بیان کرد: لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در واقع دوقلوی قانون دیگری با عنوان پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان است که در آن جا همه مبادلات ثبت میشود و متناسب با میزانی که افراد از خریدار دریافت کرده اند مشمول پرداخت مالیات میشود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مناطق آزاد به جای این که سکوی صادرات باشند به دپوی واردات تبدیل شده اند.
پورابراهیمی در ادامه برنامه تصریح کرد: قانون مناطق آزاد به علت نظارت ضعیف دولت، به درستی اجرا نمیشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از اختیارات ویژهای که در لایحه اصلاح قانون مالیات به سازمان امور مالیاتی داده شده است، گفت: با این اختیارات ویژه مخالفیم، اما دولت به قدری در کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری کرد تا این کار انجام شد.
پورابراهیمی افزود: موافقیم که سازمان امور مالیاتی باید مقتدر باشد و به او کمک کنیم تا میزان حقوق و شرایط استخدامی و کیفیت کاری آن به گونهای باشد که دچار آسیب و فساد نشود، اما اینکه به هر روشی اختیارات بدهیم که از حوزه مقررات عمومی دولت، مستثنی شود، درست نیست.
وی عنوان کرد: پیشنهاد دادیم تا بندی از لایحه را که اختیارات ویژهای به سازمان امور مالیاتی میدهد در صحن علنی مجلس حذف شود.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی هم گفت: معافیتهای مالیاتی در جاهایی ممکن است لازم باشد، اما یک اصل باید وجود داشته باشد و آن این است که حمایتهای معافیت مالیاتی ما از بخشهای مختلف باید، محدود، مشروط و کاهنده باشد.
مسیحی با تاکید بر اینکه حمایت بی قید و شرط، جوابگو نیست، گفت: بسیاری از بخشها را سالها از پرداخت مالیات معاف کردیم، اما در عمل، توسعه یافته نشدند.
وی با بیان اینکه همه مکاتب فکری و اقتصادی در این موضوع اشتراک نظر دارند که بهترین ابزار تامین درآمد، مالیات است، افزود: مالیات، قدرت ذاتی دولتها و ابزار تحقق مردم سالاری دینی است و سازمان امور مالیاتی اگر بخواهد مقتدر، محبوب و تنظیمگر باشد باید میزان حقوق کارکنان و استقلال آن با بقیه دستگاههای اجرایی متفاوت باشد.
سبحانیان کارشناس اقتصادی و امور مالیاتی هم با اشاره به فهرست زیاد معافیتها در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: این معافیتها موجب میشود زنجیرههای عرضه کالا و خدمت قطع میشود و بخشی از بار مالیاتی به دوش تولیدکنندگان بیفتد. سامانه موُدیان تا حدود زیادی این نواقص را برطرف میکند.
وی با اشاره به اینکه مناطق آزاد و ویژه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، گفت: متاسفانه این مناطق در کشور ما رشد قارچ گونه کرده است و مرز مشخصی ندارد.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی مطرح داد: بسیاری از گزارشهای دستگاههای نظارتی حاکی از آن است که معافیت مناطق آزاد و ویژه در نظام مالیات بر ارزش افزوده، محل فساد و فرار مالیاتی گسترده شده است.
انتهای پیام/
وی گفت: یکی از مهمترین کارکردهای مالیات بر ارزش افزوده این است که فعال اقتصادی را در حکم مأمور وصول مالیات قرار میدهد که به نیابت از دولت، مالیات را از حلقه بعد دریافت و به حلقه قبل پرداخت و آنها را تهاتر میکند.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی افزود: در معاملات بخش خصوصی و دولت از آن جا که دولت عمدتا به عنوان مصرف کننده و فعال اقتصادی است، این تمکین ضعف به شمار میرود و به همین علت تمرکز بر این شده تا الزام بخشهای دولتی بالا برود.
مسیحی ادامه داد: در معاملات بخشهای خصوصی با یکدیگر از آن جا که طرف مقابل هم مؤدی مشمول مالیات بر ارزش افزوده است این ضعف تمکین وجود ندارد. همچنین اگر بخواهیم این موضوع را به همه توسعه دهیم عملا بحث سهل الوصل بودن مالیات بر ارزش افزوده بسیار کمرنگ میشود.
او با بیان اینکه فقط ۳۵ درصد پزشکان، دستگاه کارتخوان نصب کرده اند، افزود: روند نصب کارتخوان روبه افزایش است.
مسیحی با تشکر از سازمان صدا و سیما و قوای سه گانه برای پرداختن به موضوع مالیات بر ارزش افزوده گفت: آن چه که تمکین مالیاتی را برای فعالان اقتصادی، کم میکند نابرابریهایی است که در قانون دیده میشود و عینیت این نابرابریها در معافیتهای مالیاتی است.
وی با انتقاد از معافیتهای مالیاتی بیش از ۴۰ درصد اقتصاد کشور گفت: اثر این معافیتها فقط در بخش معافیت نیست بلکه شکاف سیاستگذاری غلط و بی رویه ایجاد میکند و به بخش مشمول مالیات هم فشار میآورد.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی ادامه داد: وقتی مودی مالیاتی میبیند بخش دیگری از اقتصاد کشور از پرداخت مالیات، معاف است او هم ناخودآگاه به سمت فرار مالیاتی و تمکین نکردن مالیاتی میرود.
مسیحی افزود: اگر بخواهیم اقتصاد بدون نفت داشته باشیم باید اقتصاد متکی بر درآمد پاک مالیاتی داشته باشیم و این محقق نمیشود مگر اینکه معافیتهای مالیاتی را به حداقل برسانیم. علاوه بر پزشکان، وکلا هم باید به قانون مالیاتی تمکین و همکاری کنند.
محمدرضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به مشکلات اخذ مالیات بر ارزش افزوده در حالتی که فروش به صورت اعتباری یا اقساطی است، گفت: این مشکل با اصلاحیه برطرف شده است و تسویه متناسب با پرداخت نقدی آن انجام میشود همچنین اگر کارفرما دولت باشد و در پرداخت تاخیر شود، اصل و جریمه بر عهده پیمانکار نخواهد بود و دولت، متولی خواهد بود همچنین پیش بینی شده تا با اوراق هم بتوان تسویه مالیاتی را انجام داد.
محمدرضا پورابراهیمی ادامه داد: هیچ یک از بندها و تبصرهها را بدون مشورت با بخش خصوصی تصویب نکردیم و نماینده اتاقهای بازرگانی، تعاون و اصناف حضور داشتند.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه ضمانتهای اجرای لازم در قانون پیش بینی شده است، گفت: حوزه پایانههای فروشگاهی با قانون مالیات بر ارزش افزوده منطبق است و این دو با هم میتوانند تحول ساختاری ایجاد کنند مشوقهایی در نظر گرفته شد که میتواند کمک کند.
وی افزود: رویکرد اول قانون مالیات بر ارزش افزوده، اخذ مالیات برای اداره کشور است و رویکرد دوم، شفافیت اطلاعاتی است.
سبحانیان کارشناس اقتصادی و امور مالیاتی گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در اجرای ده ساله قانون مالیات بر ارزش افزوده این بود که بسیاری از فعالان اقتصادی خریدهای خود را به صورت نقدی انجام میدادند و مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت میکردند، اما برای فروش کالای خود با توجه به اینکه فروش اقساطی و یا نسیه داشتند نمیتوانستند مالیات را اخذ کنند و سازمان امور مالیاتی، این فروش اقساطی را نادیده میگرفت و در عمل، فعالان اقتصادی با مشکل و کمبود نقدینگی مواجه میشدند که این مشکل، با اصلاح قانون، برطرف شد.
سبحانیان بیان کرد: لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در واقع دوقلوی قانون دیگری با عنوان پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان است که در آن جا همه مبادلات ثبت میشود و متناسب با میزانی که افراد از خریدار دریافت کرده اند مشمول پرداخت مالیات میشود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مناطق آزاد به جای این که سکوی صادرات باشند به دپوی واردات تبدیل شده اند.
پورابراهیمی در ادامه برنامه تصریح کرد: قانون مناطق آزاد به علت نظارت ضعیف دولت، به درستی اجرا نمیشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از اختیارات ویژهای که در لایحه اصلاح قانون مالیات به سازمان امور مالیاتی داده شده است، گفت: با این اختیارات ویژه مخالفیم، اما دولت به قدری در کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری کرد تا این کار انجام شد.
پورابراهیمی افزود: موافقیم که سازمان امور مالیاتی باید مقتدر باشد و به او کمک کنیم تا میزان حقوق و شرایط استخدامی و کیفیت کاری آن به گونهای باشد که دچار آسیب و فساد نشود، اما اینکه به هر روشی اختیارات بدهیم که از حوزه مقررات عمومی دولت، مستثنی شود، درست نیست.
وی عنوان کرد: پیشنهاد دادیم تا بندی از لایحه را که اختیارات ویژهای به سازمان امور مالیاتی میدهد در صحن علنی مجلس حذف شود.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی هم گفت: معافیتهای مالیاتی در جاهایی ممکن است لازم باشد، اما یک اصل باید وجود داشته باشد و آن این است که حمایتهای معافیت مالیاتی ما از بخشهای مختلف باید، محدود، مشروط و کاهنده باشد.
مسیحی با تاکید بر اینکه حمایت بی قید و شرط، جوابگو نیست، گفت: بسیاری از بخشها را سالها از پرداخت مالیات معاف کردیم، اما در عمل، توسعه یافته نشدند.
وی با بیان اینکه همه مکاتب فکری و اقتصادی در این موضوع اشتراک نظر دارند که بهترین ابزار تامین درآمد، مالیات است، افزود: مالیات، قدرت ذاتی دولتها و ابزار تحقق مردم سالاری دینی است و سازمان امور مالیاتی اگر بخواهد مقتدر، محبوب و تنظیمگر باشد باید میزان حقوق کارکنان و استقلال آن با بقیه دستگاههای اجرایی متفاوت باشد.
سبحانیان کارشناس اقتصادی و امور مالیاتی هم با اشاره به فهرست زیاد معافیتها در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: این معافیتها موجب میشود زنجیرههای عرضه کالا و خدمت قطع میشود و بخشی از بار مالیاتی به دوش تولیدکنندگان بیفتد. سامانه موُدیان تا حدود زیادی این نواقص را برطرف میکند.
وی با اشاره به اینکه مناطق آزاد و ویژه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، گفت: متاسفانه این مناطق در کشور ما رشد قارچ گونه کرده است و مرز مشخصی ندارد.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی مطرح داد: بسیاری از گزارشهای دستگاههای نظارتی حاکی از آن است که معافیت مناطق آزاد و ویژه در نظام مالیات بر ارزش افزوده، محل فساد و فرار مالیاتی گسترده شده است.
انتهای پیام/