شناسهٔ خبر: 35501229 - سرویس سیاسی
منبع: شبستان | لینک خبر

در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما تشریح شد:

جزئیات حذف یارانه ۲۰۰ هزار خانوار

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما جزئیات حذف یارانه ۲۰۰ هزار خانوار را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «حسین میرزایی» شب گذشته (یکشنبه 31 شهریور) در برنامه تیتر امشب در خصوص حذف یارانه ۲۰۰ هزار خانوار با اشاره به اینکه شناسایی ۳ دهک بالای جامعه و حذف یارانه آن‌ها تکلیفی است که دولت باید انجام دهد، گفت: این موضوع از چند سال گذشته مطرح شده اما به دو دلیل نبود داده‌های مناسب اطلاعاتی و حساسیت‌های اجتماعی هنوز عملیاتی نشده است. در گذشته دستگاه‌ها اعتقادی به الکترونیک کردن اطلاعات نداشتند، اما اکنون بیشتر دستگاه‌ها الکترونیکی شده اند و  پیش نیاز اصلی برای شناسایی وسع درآمد افراد فراهم شده است.


سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه با بیان اینکه خود اطلاعات، فرایند تولید آن و  تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها در امر شناسایی دهک‌ها موثر است، افزود:  اطلاعات به دست آمده نیاز به بروزرسانی دارد. همچنین شاخص‌هایی چون تعداد سفر‌های خارجی، نوع شغل، تعداد املاک و خودرو، مجموع حقوق دستمزد خانوار در تعیین وسع خانوار و حذف یارانه موثر است.


وی با اشاره به اینکه اعداد دقیق  میزان حقوق و دارایی افراد برای حذف یارانه  فردا  از سخنگوی دولت اعلام می شود، گفت: در آزمون وسع اجرا شده افراد ۳ دهک بالای جامعه شناسایی شده اند و در گام اول یارانه ۲۰۰ هزار نفر به عنوان نمونه حذف می‌شود به جهت اینکه میزان خطا مشخص شود. برای کلیه افراد پیامک ارسال شده است.


سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه با بیان این نکته که اگر یارانه برای فردی  واریز نشده و پیامک دریافت نکرده است مشمول قطع یارانه نیست، افزود: به ۳ دلیل یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز نشده است: تغییر یا فوت سرپرست خانوار،  اختلال در حساب بانکی واریز یارانه نظیر مسدود شدن و یا تغییر شماره حساب و یا تاخیر در انتقال یارانه به حساب سرپرست خانوار توسط بانک.


میرزایی در ادامه متذکر شد که اگر  فرد پیامک حذف را دریافت نکرده و یارانه وی حذف شده می‌تواند برای پیگیری با شماره ۶۳۶۹-۰۲۱ تماس بگیرد و ادامه داد: پیامکی که ارسال می‌شود در سرشماره عبارت یارانه نوشته می‌شود  و مردم باید نسبت به پیامک‌های جعلی آگاه باشند.


سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه با اشاره به اینکه افرادی که پیامک قطع یارانه دریافت کرده اند به همراه مدارک معتبر به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و رضایت نامه دسترسی به حساب بانکی ارائه می‌دهند، گفت: طبق این رضایت نامه حساب بانکی آن‌ها بررسی می‌شود وکد رهگیری به آن‌ها داده می‌شود که پس از ۴۸ ساعت برای به ثبت شکایت به سایت ثبت درخواست رسیدگی مراجعه کنند.


میرزایی درباره میزان حذف یارانه‌ها گفت: این رقم هنوز دقیق نیست اما حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود./