شناسهٔ خبر: 35370692 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تحلیل عطوان از حملات به تاسیسات نفتی عربستان

بخواهیم یا نخواهیم محور مقاومت پیروز است

باید بپذیرید انصارلله بخشی از محوری به نام محور مقاومت هستند

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در نطق تصویری ویژه به بررسی حملات اخیر پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان سعودی در شهرهای بقیق و خریص که شاهرگ صنعت نفت این کشور به شمار می رود پرداخت و این حملات را خطرناک ترین حملات در نوع خود در جهان دانست و افزود: نمی توانید فکر کنید این حمله نه تنها برای عربستان سعودی بلکه برای جهان چه مفهومی دارد. هفت میلیون بشکه نفت در تاسیسات نفتی بقیق و خریص فرآوری و پالایش می شود. این بدان معناست که همه بازارهای نفت تحت تاثیر قرار می گیرند. بعید نمی دانم قیمت نفت به شکل غیرعادی بالا برود که این امر شوک بزرگی به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که به هیچ وجه خواستار افزایش قیمت نفت نیست وارد می کند. کاهش 50 درصدی تولید نفت عربستان سعودی فاجعه ای برای این کشور است که در این برهه از زمان با بحران اقتصادی روبروست و قیمت نفت هم روی 60 دلار ثابت مانده است. به محض اعلام خبر این حملات بورس عربستان سه درصد از ارزش خود را از دست داد. در خصوص این حملات چند نکته را باید مورد بررسی قرار دهیم، می خواهیم این مسئله را تحلیل کنیم:
نخست این که این ده پهپاد چگونه از غارهای صعده که حوثی ها در آن زندگی می کنند به پرواز در آمده اند و خود را به تاسیسات بقیق و خریص رسانده و تولید نفت آنها را مختل کرده اند. این مسئله بی سابقه است. ادعا می کنید آنها عقب مانده هستند و در غار زندگی می کنند؟ چه غارهایی که هواپیماهایی این چنینی تولید می کند؟
نکته دیگر این که پس سامانه های موشکی پاتریوت که قیمت هر کدام از آنها میلیون ها دلار است کجا بودند؟ چرا جلوی این پهپادها را نگرفتند؟ حق نداریم چنین سوالی بپرسیم؟ صدها میلیارد دلار صرف حمایت از تاسیسات نفتی عربستان شده است. پس این میلیاردها دلار هزینه چه فایده ای داشت. چرا جلوی این هواپیماها را نگرفتند؟ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا کشورهای منطقه و بخصوص عربستان را دوشید و گفت ما پول می گیریم تا از شما حمایت کنیم. اگر حمایت های ما نبود عربستان سعودی دو هفته دوام نمی آورد. جناب ترامپ این حمایت شما چه شد؟ چرا از عربستان که متحد شماست حمایت نکردید؟
نکته سوم این که مهمترین تاسیسات پالایش و تولید نفت جهان در این منطقه قرار دارد. چرا از این منطقه حمایت نمی شود؟ اگر شاهرگ صنعت نفت عربستان سعودی در این منطقه قرار دارد چرا هیچ حمایت و محافظتی از آن نمی شود؟
نکته چهارم این که پهپادها از کجا آمده اند؟ مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا می گوید پهپادها از یمن نیامده اند و هیچ ادله ای وجود ندارد که نشان دهد آنها از یمن آمده اند. جناب پمپئو پس آنها از کجا آمده اند؟ شما ادله ای دارید که مثلا نشان دهد آنها از عراق یا بحرین آمده اند؟ مدارکی دارید که نشان دهد پهپادها از ایران آمده اند؟ شما که می گفتید لباس های زیر صدام را هم می بینیم. پس ادله شما چه شد؟ با این دروغ ها خیلی ما را فریب داده اند.
نکته بعدی این که یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد این عملیات نتیجه فعالیت های اطلاعاتی گسترده بود و از افراد آزاده و شرافتمند داخل عربستان سعودی که در اجرای این عملیات مشارکت داشتند قدردانی کرد. این افراد آزاده و شریف در عربستان چه کسانی هستند؟ یمنی هستند یا از شیعیان منطقه الشرقیه هستند که بقیق و خریص در آنجا قرار گرفته اند؟ آیا هسته های خفته ای در آنجا وجود دارد که فعال شده اند؟ این مسئله بسیار مهم است. اینها مسائلی است که می خواهم بر آنها تمرکز کنیم.
وی در سخنان خود گفت: باید مسئله ای را به شما یادآوری کنم. شبکه القاعده سال 2006 می خواست به منطقه بقیق حمله و صنعت نفت عربستان را فلج کند اما این حمله خنثی شد و اعضای هسته ای که قرار بود برای این کار به آنجا برود قبل از رسیدن به آنجا نابود شد. باید اذعان کنیم که جنگ یمن به یک جاده دو طرفه تبدیل شده است و دیگر مثل خیابان یکطرفه نیست و دیگر اینگونه نیست که فقط ائتلاف برود و صنعا، صعده، مأرب و الحدیده و دیگر اماکن را بمباران کند و مردم را به خاک و خون بکشد. این جنگ اکنون مثل جاده ای دو طرفه است که اتفاقا طرف حوثی ها پهن تر است و حملات به تاسیسات نفتی عربستان نیز دلیلی بر این مدعاست. آنها همچنین فرودگاه های ابها، جازان، نجران و... را هدف قرار دادند و پاسخی قوی به حملات علیه یمنی ها دادند. این تحولات بسیار مهم و به منزله تغییر همه اصول و معادلات است. باید اذعان کنیم که به پرواز در آوردن این پهپادها که گمان می رود هزینه هر کدام از آنها حدود 500 دلار است نشان می دهد حوثی ها صنایع دفاعی و تهاجمی بسیار دقیق و پیچیده ای دارند که چنین پهپادهایی را به پرواز در می آورند و بدون آن که شناسایی شوند آنها را به هدف می رسانند. این مثل معجزه است. سخنگوی نظامی سعودی ها برای من توضیح بدهد که چرا با این پهپادها مقابله نشد. چرا این پهپادها خود را به هدف مورد نظر رساندند؟ این که همه جهان چنین حملاتی را محکوم کردند هم خیلی جالب است، اصلا خوب است که محکوم کردید ولی پنج سال است که حملات به یمن و یمنی ها ادامه دارد پس چرا این حملات را محکوم نکردید؟ اگر عربستان را دوست دارید باید از آن بخواهید و به آن کمک کنید از این جنگ خارج شود. به آنها بگویید که سیاست های خودشان باعث این وضع شده است. کسانی که در صعده هستند کودن نیستند. باید بپذیرید انصارلله بخشی از محوری به نام محور مقاومت هستند. بخواهیم یا نخواهیم این محور پیروز می شود. سوریه در آستانه پیروزی است ولی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با بحران روبرو شده و حزب وی دچار شکاف شده است. امارات در نمایشگاه بین المللی دمشق شرکت کرد و عربستان هم خود را برای بازگشت به سوریه آماده می کند. برادران این محور در حال پیروزی است و علت پیروزی آن هم پایبندی به اصول ثابت اسلامی و عربی است. می خواهیم عربستان هم برگردد و به این اصول پایبند باشد و در برابر عادی سازی روابط مقاومت کند و از ملت فلسطین و همه ملت هایی که خواستار استقلال هستند حمایت کند. زمان این حمله بسیار مهم است. این حمله زمانی اتفاق افتاد که عربستان در صدد عرضه سهام شرکت آرامکو در بورس است. اکنون اگر سهام آرامکو در بورس عرضه شود نیمی از ارزش خود را از دست می دهد زیرا تاسیسات آرامکو از حمایت لازم برخوردار نیستند و پهپادهای 500 دلاری آنها را هدف قرار می دهند و شاهرگ حیاتی عربستان را ویران می کنند. این مسئله بسیار خطرناک است. عربستان کشوری عربی است و درگیر جنگ یمن شده است. این جنگ باید متوقف شود و خونریزی پایان یابد.