شناسهٔ خبر: 34385355 - سرویس استانی
منبع: فارس | لینک خبر

از جریمه روابط ‎عمومی‎های بی‎خبر از تیتر نخست روزنامه‎ها تا وضعیت بغرنج خلیج گرگان

استاندار گلستان روابط‎عمومی‎های دستگاه اجرایی را موظف به بازدید از خلیج گرگان کرد و گفت: این یک دستور اداری است و روابط عمومی‎ تمامی دستگاه‎های اجرایی گلستان باید صبح فردا به‌منظور آگهی‌بخشی در در محل خلیج گرگان حضور یابند و اگر کسی حضور نداشته باشد حق بازگشت به محل کار را ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، گرچه از روابط‎عمومی به عنوان قلب تپنده و آینه تمام‎نمای فعالیت‎های دستگاه‎های اجرایی یاد می‎شود ولی در حقیقت روابط‎عمومی در مجموعه دستگاه‎های اجرایی تبدیل به آچار فرانسه شده است و حتی برخی اوقات نقش و وظیفه واقعی روابط عمومی‎ها یا به ورطه فراموشی کشیده شده و یا آنها را در دام روزمرگی گرفتار کرده است.

 معمولاً هر اقدامی که خارج از چارت سازمانی و شرح وظایف معاونت‎ها باشد به حوزه روابط‎عمومی ارجاع داده می‎شود و بسیاری از این فعالیت‎ها منجر به روزمرگی روابط‎عمومی‎ها و بی‎اطلاعی از شرایط موجود جامعه شده است.

موضوعی که امروز استاندار گلستان با طرح سوال از مجموعه روابط‎عمومی‎های استان مبنی بر تیتر یک روزنامه‎ها و خبرگزاری‎های امروز کشور  آن را مطرح کرد و عدم پاسخ و بی‎اطلاعی حضار، ضعف مجموعه روابط‎عمومی‎های استان را نشان داد.

البته از نگاه برخی از مدیران نیز روابط‎عمومی مانند بخش اضافه‎ای در دستگاه اجرایی است که کارکنان پردردسر را به این بخش جابه‎جا می‎کنند.

امروز عدم توجه به شأن و جایگاه روابط‎عمومی‎ها و به‎کارگیری افراد فاقد مهارت در این حوزه، کاملاً مشهود است و این مهم موجب شده که با توسعه بسترهای فضای مجازی زمینه سوء‎استفاده برخی افراد سودجو تحت عنوان خبرنگار فراهم شود.

*غالب دستگاه‎های اجرایی اطلاعات خود را درست به مردم منتقل نمی‎کنند

استاندار گلستان ظهر امروز در نهمین همایش و کارگاه آموزشی روابط عمومی دستگاه‎های اجرایی استان گلستان به روابط‎عمومی‎های کم‎کار و گرفتار روزمرگی اولتیماتوم داد و از ضعف روابط‎عمومی‎های دستگاه‎های اجرایی گلستان در برخی حوزه‎ها گله کرد.

هادی حق‎شناس در پاسخ به‎ کسانی که از امکانات و بودجه کم روابط عمومی گله کرده بودند اظهار کرد: در این نشست از روابط‎عمومی‎های حاضر  در جلسه سؤال شد که امید به زندگی چه عددی است که شما گفتید 72 سال است، در این نشست مطالبی در خصوص امکانات بودجه و جایگاه روابط عمومی مطرح شد اما سؤالم این است که کدام روابط عمومی دستگاه اجرایی در این جمع پاسخ درست این سوال را با تلفن همراه خود چک کرد؟ این نشان می‎دهد ما از امکانات موجود یا استفاده نمی‎کنیم و یا افرادی که از داشته‎ها استفاده می‎کنند بسیار اندک هستند.

وی ادامه داد: باید بیان کنم که امید به زندگی در قبل انقلاب اسلامی 56 سال بود و این شاخصه بعد از انقلاب با افزایش همراه بود و در بانوان به 79 سال و در آقایان به  حدود 76 سال رسیده است.

استاندار گلستان در ادامه چند تن از روابط عمومی‎های دستگاه اجرایی را مورد پرسش قرار داد که آیا تیتر امروز روزنامه‎ها و خبرگزاری های کشور را خوانده‎اند و افزود: اگر هیچ کدام از مردم عادی ندانند که تیتر امروز خبرگزاری‎ها و روزنامه‎های کشور چه بود قطعاً روابط عمومی‎ها باید بدانند، وقتی روابط عمومی یک دستگاه اجرایی در این موقع از روز از تیتر نخست روزنامه‎ها و خبرگزاری‎ها بی‎اطلاع است چه انتظاری است که مدیر دستگاه مربوطه به روابط عمومی خود اعتماد کند.

حق‎شناس با بیان اینکه امروز عصر اطلاعات است و وقتی مدیری از اتفاقات کشور بی‎خبر باشد طبیعی است که در کار وی اثر بگذارد، اذعان کرد: وقتی روابط عمومی‎های ما از حوادث و موضوعات روز بی‎اطلاع باشد چه انتظاری می‎توان از کارمندان داشت، بی‎خبری از موضوعات روز منجر به ارائه تحلیل‎های غیرواقعی از جامعه می‎شود.

وی تأکید کرد: وقتی اطلاعات درست منتقل شود بخشی از شایعات از بین می‎رود، غالب دستگاه‎های اجرایی ما اطلاعات خود را درست به مردم منتقل نمی‎کنند و بالعکس غالب مشکلات مردم به درستی به مسوولان منتقل نمی‎شود در واقع نه از حقوق مطلعیم و نه از تکالیف.

*گلایه استاندار از غفلت برخی روابط عمومی‌‌های دستگاه‌ها نسبت به خلیج گرگان/ گلستان از لحاظ بالفعل کردن ظرفیت‌ها جزو 10 استان آخر است

استاندار گلستان در ادامه به وضعیت بغرنج خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: بنده امروز از این جمع می‎پرسم چند نفر از خشکی خلیج گرگان مطلع هستند و یا چه کسانی وسعت این خلیج را می‎دانند؟

حق‎شناس با طرح این پرسش که آیا اطلاع‎رسانی درباره وضعیت خلیج گرگان وظیفه من است و یا اینکه روابط عمومی دستگاه‎های ذی‎ربط باید در این خصوص اقدام کنند؟ اذعان کرد: سؤالم این است روابط عمومی‎های فرمانداری، محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، امور اراضی، بخشداری، شوراهای شهر و نمایندگان مجلس کجا هستند آیا باید منتظر بمانیم تا خلیج گرگان مانند دریاچه ارومیه خشک شود و ریزگردها کل شهر را فرا بگیرد تا ما متوجه مشکل آن شویم؟

وی با اشاره به اینکه لایروبی برای نجات خلیج گرگان است نه نابودی آن، تصریح کرد: امروز از روابط عمومی‎ها می‎خواهم حتماً به بازدید خلیج گرگان بروند و اجماع‎سازی کنند، من نمی‎توانم، ببینم که در حال حاضر از 40 هزار هکتار خلیج گرگان 8 هزار هکتار از آن خشک شده است.

استاندار گلستان خطاب به جمع حاضر گفت: تا زمانی که روابط عمومی دستگاه اجرایی هستید، مسؤولید چراکه اگر مدیری مقصر باشد همه در آن تقصیر سهیم هستند.

حق‎شناس متذکر شد: استان گلستان از لحاظ ظرفیت‎های بالقوه جزو 10 استان نخست کشور است اما از نظر نقد کردن و بالفعل شدن ظرفیت‎ها جزو 10 استان آخر کشور است که ضروری است همه برای بالفعل‎کردن ظرفیت استان گلستان تلاش کنیم.

*بازدید از خلیج گرگان مجوز بازگشت به کار مسؤولان روابط‌عمومی‌ گلستان

وی در این نشست خواستار بازدید روابط‎عمومی‎های دستگاه اجرایی استان گلستان از خلیج گرگان شد.

استاندار گلستان که همه روابط‎عمومی‎ها را ملزم کرد تا در در بازدید از خلیج گرگان حضور یابند، بیان کرد: این یک دستور اداری است و همه شما فردا باید خلیج گرگان را که موضوع مهم استان است، ببینند و اگر کسی برای بازدید فردا به خلیج گرگان نرفت به اداره بازنگردد.

مدیرکل روابط‎عمومی استانداری گلستان نیز در این همایش اظهار کرد: تا زمانی که اعتماد به مجموعه خود نداشته باشیم اتفاقی نمی‎افتد، باید از ظرفیت‎های موجود در روابط‎عمومی استفاده شود.

علی یازرلو، روابط‎عمومی را یک جایگاه مهم در دستگاه‎های اجرایی دانست و ابراز کرد: برخی مدیران به روابط‎عمومی شکل می‎دهند و بسته به نگاه مدیران دستگاه‎های اجرایی روابط‎عمومی توسعه می‎یابد.

وی با تأکید بر اینکه هر روابط‎عمومی دستگاه اجرایی باید یک گام و ایده را تبدیل به طرحی کند، اذعان کرد: هر دستگاه با توجه به جامعه هدفی که در اختیار دارند یک گام روبه جلو بردارد، باید بررسی کرد که چه اقدامی باید انجام داد تا ارتباط مردم با دستگاه‎هایی اجرایی بهبود پیدا کند و مشارکت‎های اجتماعی افزایش یابد.

انتهای پیام/83018/