شناسهٔ خبر: 34342561 - سرویس سیاسی
منبع: شبستان | لینک خبر

گام مثبت در جهت کاهش تنش ها میان ایران و انگلیس

جمهوری اسلامی ایران که همواره با هرگونه ایجاد تنش مخالفت دارد در جهت کاهش تنش با لندن گام مثبتی در خصوص نفتکش توقیف شده این کشور برداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، خدمه نفتکش انگلیسی توقیف شده از سوی ایران توانستند با خانواده های خود تماس برقرار کنند.

 

طبق ترجمه فارس، خبرگزاری رویترز پنجشنبه به نقل از مالکان نفتکش تحت پرچم انگلیس که هفته گذشته توسط ایران توقیف شد نوشته خانواده‌های  این کشتی توانسته‌اند با خانواده‌های خود صحبت کنند. مالک‌های کشتی «استینا ایمپرو» همچنین گفته‌اند خدمه این کشتی ایمن و سالم هستند. 

 

شرکت‌های مالک «استینا ایمپرو» در بیانیه‌ای اعلام کردند: «استینا بالک و Northern Marine Management به گفت‌وگو با تمامی دولت‌ها و مسئولان دخیل در این موضوع به منظور اطمینان از آزادی خدمه و کشتی ادامه می‌دهند.»

 

این در حالی است که تعدادی از رسانه های غربی از آزادی خدمه هندی این نفتکش نیز خبر داده اند که هنوز این خبر از سوی ایران تائید نشده است.

 

اما این گام ایران در حالی انجام می شود که میانجی های بسیاری از سوی انگلیس به تهران اعزام شده اند که ایران دست از توقیف نفتکش انگلیسی بردارد اما تهران معتقد است که نفتکش انگلیسی به دلیل عدم رعایت قوانین بین المللی توقیف شده است.

 

در همین رابطه، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق هفته گذشته به تهران سفر کرد و «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان نیز فردا به ایران میان می آید.

 

همچنین، وزارت خارجه سوئد از رایزنی با مقامات انگلیس و ایران در سطوح مختلف در زمینه توقیف نفتکش‌ها در خلیج فارس و جبل طارق خبر داد.

 

طبق ترجمه دیگری از فارس، وزارت خارجه سوئد در این زمینه گفت: «استکهلم در حال پیشبرد مذاکراتی در سطوح مختلف با مقامات ایران و انگلیس و دیگر طرفهای مربوطه است. ما امیدواریم یک راه حل برای این مساله پیدا کینم و تنش ها را کاهش بدهیم.»

 

سخنگوی وزارت خارجه سوئد افزود: «استکهلم نگران شرایط در تنگه هرمز است. برای سوئد و اتحادیه اروپا آزادی کشتیرانی محافظت شده بسیار حیاتی است.»

 

همه این ها در حالی است که آمریکا تلاش دارد از این آب گل آلود میان ایران و انگلیس ماهی گیری کند.

 

در این رابطه، مقر سازمان تروریستی «سنت‌کام» پنجشنبه میزبان نشستی بین‌المللی با موضوع امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس بود.

 

طبق ترجمه دیگری از فارس، پایگاه نشنال گزارش داده نمایندگان امارات و چند کشور دیگر از جمله انگلیس و کشورهای اروپایی در این نشست در شهر «تامپا» در ایالت فلوریدا حاضر شده و درباره برنامه دولت آمریکا موسوم به «عملیات سنتینل» که ادعا می‌کند برای محافظت از تردد کشتی‌ها در خلیج فارس طراحی شده رایزنی کردند. 

 

«جان ریگسبی»، یکی از سخنگوهای سازمان تروریستی سنت‌کام در گفت‌وگو با نشنال تأیید کرد که «آمریکا روز ۲۵ جولای در پایگاه هوایی مک‌دیل در فلوریدا میزبان نمایندگان ارشد کشورهای متحد و شریک برای رایزنی درباره طرح جدیدی در خصوص امنیت تردد دریایی بود.»

 

این سخنگوی سنت‌کام مدعی شد «عملیات استینل» در واکنش به حوادث اخیر در خلیج فارس و با هدف ارتقاء امنیت تردد دریایی طراحی شده است. وی «تسهیل عبور و مرور، آزادی تردد دریایی و کاستن از تنش‌ها در آبراه‌های بین‌المللی» را اهداف این برنامه دانست. 

 

ریگسبی علی‌رغم این، از ارائه جزئیات درباره میزان پیشرفت‌های حاصل‌شده در این نشست یا نمایندگان کشورهای حاضر در آن خودداری کرد. 

 

این تلاش آمریکا در حالی انجام می شود که هنوز دولت انگلیس واکنش تندی نسبت به ایران نداشته و وزیر خارجه جدید این کشور معتقد است که مساله نفتکش ها باید با حوصله و دور از عجله حل شود.

 

گفتنی است، ایران هفته گذشته یک نفتکش انگلیسی را به علت عدم رعایت قوانین بین المللی توقیف کرد و دو هفته پیش از آن نیز یک نفتکش ایرانی توسط انگلیس در تنگه جبل الطارق توقیف شد./